حسن کریمی سنجری، در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست:

وظیفه دولت برای برقی سازی خودرو حذف ناترازی بنزین است

کریمی سنجری

حسن کریمی سنجری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در خصوص چرایی حرکت به سمت خودروهای برقی توضیح داد: «وزارت صمت سه هدف عمده را به عنوان رویکرد خود برای برقی سازی در کشور مشخص کرده است. یکی از مهم ترین دلایل رویکرد وزارت صمت برای توسعه برقی سازی در کشور موضوع ناترازی بنزین است. روزانه حدود ۱۴۳ میلیون لیتر مصرف بنزین داریم و تنها ۱۱۴ میلیون تولید می کنیم. بنابراین ما واردکننده بنزین هستیم. ضمن این که، در صورت کنترل مصرف بنزین می توانیم، صادرکننده بنزین باشیم. در واقع، اولین نکته ناترازی بنزین است. تکلیفی است که دولت برای برقی سازی و حذف ناترازی بنزین دارد.»

۵۰۰ میلیارد دلار پول نفت را سوزانده ایم

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «۴۵ سال از عمر جمهوری اسلامی گذشته است؛ بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار نفت را از زیرزمین بیرون آورده ایم و تبدیل به بنزین و گازوییل و گاز کرده ایم و ماشین ها سوزانده اند و آلودگی ایجاد کرده اند، هزینه سلامت را برای دولت افزایش داده اند، اما نه تکنولوژی به دست آورده ایم و نه رفاه برای مردم. باید همه این ها را در زیرساخت سرمایه گذاری می کردیم. کدام کشور حاشیه خلیج فارس نفت را می فروشد و صرف هزینه های جاری و مصرفی می کند.

خودروهای برقی تکنولوژی پیچیده ای ندارند

کریمی سنجری افزود: «این در حالی است که خودروهای برقی تکنولوژی پیچیده ای ندارند. عمر مفید برقی ها برای تاکسی ۲۰ سال و در مدل های بنزینی ۱۰ سال است. اگر خودروهای برقی تصادف نکنند هزینه نگهداری ندارند. هزینه باتری هم به یک دهم رسیده است و به مرور کاهش پیدا می کند. منابع لیتیوم اگر کم است همه دنیا استفاده می کنند، چرا ما استفاده نکنیم؟ منابع لیتیوم را تا حدی در کشور داریم و بقیه آن را هم خریداری می کنیم، چون منابع لیتیوم در دنیا کم است که نمی توانیم به سمت خودروهای الکتریکی نرویم. چون نفت منابع فرانسلی کشور را مجانی در اختیار جامعه قرار می دهیم که آلودگی تولید کند.»

این کارشناس صنعت خودرو افزود: «حتا تولید خودروی کم مصرف به عنوان یک راه حل به ما پیشنهاد داده شده است. سؤال این جاست که آیا خودروهای کم مصرف آلودگی دارند یا خیر؟ بنزین مصرف می کند یا خیر؟ خودروی گازسوز هم ساکس تولید می کند و هم ناکس، که با چشم دیده نمی شود. این همه آلودگی و عوارض غیرقابل جبران ناشی از تفکر اشتباه و اصرار سیاست‌گذار روی خودروهای فسیلی است.»

آدم عاقل محیط زیست را خراب نمی کند

وی با بیان این که سیاست‌گذار در حال تغییر رویه است، تأکید کرد: «آدم عاقل محیط زیست را خراب نمی کند، سیاست گذار عاقل تصمیم می گیرد که محیط زیست را آلوده نکند. نقش آدم، فردی است و نقش سیاست گذاری اجتماعی است. اگر پول نداریم، برای بنزین هم پول نداریم. اگر ماده ۱۲ پول نمی دهد باید بجنگیم.»

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت ادامه داد: «واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی و ۴ هزار دستگاه اتوبوس جزو برنامه هاست. در بحث برقی  سازی، اتوبوس دارای محدودیت هایی است. در همین شهر تهران حداقل به ۵ ایستگاه شارژینگ برای اتوبوس ها نیاز داریم، که هم به لحاظ فضای فیزیکی و هم به لحاظ دیماند برق دچار مشکل هستیم.»

آلوده کننده ترین منابع محرک، موتورسیکلت ها

کریمی سنجری تصریح کرد: «آلوده کننده ترین منابع محرک، موتورسیکلت ها هستند که ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در دستور کار وزارت صمت است. این برنامه را قرار است در ۱۴۰۳ عملیاتی کنیم، اما مشروط به همکاری همه دستگاه هاست و مشروط به همکاری وزارت نیروست. وزارت نیرو جزو وزارتخانه هایی است که هنوز به اندازه کافی صد خود را روی ماجرا نگذاشته است. اما در صورت تحقق برنامه برقی سازی در کشور وزارت نفت می تواند بنزین مازاد را ذخیره و صادر کند. حتی می تواند بخشی از آن را برای تولیدبرق تجدید پذیر سرمایه گذاری کند.»

صرفه جویی ۱۰۸۶ میلیارد یورو در یک سال

وی توضیح داد: «برنامه وزارت صمت برای برقی سازی، با پیمایش موتورسیکلت بنزینی، اتوبوس گازوییلی و تاکسی بنزینی و با میزان فرسودگی این خودروها، در عرض یک سال ۱۰۸۶ میلیارد یورو صرفه جویی ایجاد می کند. ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی را می توانیم با ۵۰ درصد مجانی عرضه کنیم، یعنی به جای این که هزینه یک تاکسی یک میلیارد تومان شود به ۵۰۰ میلیون تومان برسد. این هزینه از کاهش مصرف بنزین تأمین می شود. »

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت اضافه کرد: «زمانی که می شود چنین برنامه ای را اجرا کرد، چرا دستگاه پیش نمی آیند؟ خواهش ما این است که وزارت نیرو، وزارت نفت و سایر دستگاه های متولی، کمک کنند. مهم ترین و بهترین راه حل برای سه هدف حذف ناترازی بنزین، کاهش آلودگی شهرها و کلان‌شهرهای کشور و ایجاد تحول در صنعت خودرو خواهد بود.»

طراحی پلتفرم مشترک برای خودروهای برقی

کریمی سنجری گفت: «اتفاقی که باید در خودروهای بنزینی می افتاد اما نشد. گفتیم برای رسیدن به نقطه اقتصادی باید روی پلتفرم های مشترک سرمایه گذاری کنیم. چه‌طور ممکن است کیا و سانتافه پلتفرم مشترک دارند و ائتلاف بسیاری در خودروسازی های دنیا اتفاق می افتد تا هزینه ها را از طریق تولید پلتفرم های مشترک کاهش دهند. این اتفاق در خودروهای برقی قرار است بیافتد، یعنی با محوریت یک شرکت دانش بنیان یک پلتفرم مشترک ساده تر از خودروهای فسیلی را استفاده کنیم. اگر سیاست گذار از این برنامه حمایت کند، یک پلتفرم مشترک برای خودروهای برقی در کشور طراحی می شود که اختیار آن را داشته باشیم. همه شرکت های خودروساز بدنه و سگمنت خود را روی این پلتفرم سوار کنند و با لوگوی خود بفروشند.»

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: «چرا هر شرکت باید هزینه بسیاری را برای خرید خودرو از چین بدهند. اگر یک پلتفرم مشترک داشته باشیم همه شرکت ها از آن برای طراحی استفاده می کنند و این موضوع ما را به اسکیل اقتصادی می رساند. این راه حل مناسبی برای توسعه برقی سازی است.»

چرا باید دوباره ۲۰ سال پیش دنیا را تجربه کنیم

وی گفت: «هیبریدی در دنیا راه حلی مربوط به ۲۰ سال پیش بوده است. چالش های خودروهای برقی توسط شرکت های بزرگ خودروسازی حل نشده بوده است. این شرکت ها نمی دانستند که برای حل مشکل خودروهای برقی باید چه کارهایی انجام دهند، بنابراین دو موتور برای این خودروها در نظر گرفتند. حجم سرمایه گذاری را بیش تر کردند تا به عنوان یک راه حل میان‌بر به فول الکتریک برسند.»

مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت بیان کرد: «در حال حاضر، خودروهای REV آمده است که بسیار مناسب تر از مدل های هیبریدی هستند. چرا ما باید دوباره ۲۰ سال پیش دنیا را تجربه کنیم. راه حل اصلی ما خودروهای تمام الکتریک است. خودروهای Rev یک ژنراتور با باک ۱۵ لیتری دارد تا در زمان نیاز باتری را شارژ کرده تا به آولین ایستگاه شارژ برسد. ایستگاه های شارژ پول‌ساز هستند و حداقل ۱۱ نقش درآمدزا می توانیم برای هر ایستگاه تعریف کنیم. این مسیر هم برای کشور درآمدزایی دارد و هم صنعت خودرو را متحول می کند. نباید نفت را خرج سوخت خودروها کنیم. خودروهای برقی با برق خورشیدی برنامه وزارت نیرو است.»

پایان پیام./

4.4/5 - (34 امتیاز)
تبلیغات