مدير ريسک و مطالعات اقتصادي بانک کارآفرين

پذیرش قیمت های تعادلی آرامش را به بـازار ارز برمی گرداند

هیجانات کاذب و رفتارهای سوداگرانه، از عوامل تاثیرگذار در روند افزایش نرخ تورم در نظام اقتصادی کشور شناخته می‌شوند و کارشناسان معتقدند که کنترل نوسانات شدید و آشفتگی بازارهای مختلف، جز با برقراری انضباط اقتصادی، محقق نمی‌شود.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، هادی حیدری مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین در خصوص گزارش عملکرد این بانک توضیح داد: سال ۱۴۰۱ برای بانک کارآفرین سال خاصی بود، از این نظر که با توجه به شوک‌های موجود، این بانک تمام تلاش خود را در جهت کمک به اقتصاد کشور؛ هم در حوزه تامین مالی بخش واقعی و هم در حوزه اعطای تسهیلات خُرد بر اساس وظایف محوله بانک مرکزی و قانون بودجه سال جاری انجام داد. در این راستا، این بانک با تمرکز بر نیازهای مهم بخش واقعی، به‌خصوص در بخش تامین مالی بنگاه‌ها به منظور تامین سرمایه در گردش آن‌ها، ساختار اعطای تسهیلات را از قراردادهای مشارکتی به عقود مرابحه تغییر داد. این تغییر علاوه بر کمک به بنگاه‌های تولیدی فعال در بخش صنعت و معدن به منظور برنامه‌ریزی بلندمدت، موجب تامین نیاز بنگاه‌های SME یا شرکت‌های با اندازه کوچک و متوسط در زمینه مدیریت جریان وجوه نقد شد. همچنین در دو سال اخیر، بانک کارآفرین تمام تلاش خود را برای حمایت از نهاد خانواده در کشور انجام داده که در همین راستا، افزایش چشمگیر اعطای تسهیلات مشوق ازدواج و فرزندآوری حائز اهمیت بود. همچنین حمایت و افزایش تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس شعار سال و قانون جهش تولید دانش‌بنیان نیز بانک کارآفرین را بر آن داشت که درخواست تاسیس اولین شرکت تامین سرمایه حوزه دانش‌بنیان را در گروه مالی خود به سازمان بورس ارائه دهد که فرآیند آن در مراحل نهایی تایید است. افزایش نسبت تسهیلات مرابحه و همچنین تعریف انواع محصولات قرض‌الحسنه مانند طرح‌های نیک‌آفرین نیز از جمله فعالیت‌های بانک کارآفرین در حوزه تامین مالی خُرد بوده است.

وی به ویژگی های این بانک اشاره کرد و افزود: به‌طور کلی مهمترین ویژگی‌های بانک کارآفرین را می‌توان در موارد ذیل دید:

تلاش و همدلی مدیران ارشد و همکاران بانک، در جهت حفظ حقوق سهامداران و سایر ذی‌نفعان شامل سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان است. در این راستا همه همکاران یک‌صدا از صف تا ستاد، تمام تلاش خود را برای افزایش رضایت‌مندی و حفظ ارتباط خوب با مشتریان به کار بسته‌اند.

خلاقیت اعضای محترم هیات‌مدیره و مدیرعامل محترم بانک در واکنش به شرایط پرتلاطم اقتصادی، باعث شده که بانک کارآفرین به عنوان یک بانک چابک در شبکه بانکی مطرح شود.

توجه به سلامت مالی و وجود شاخص‌های سلامت مالی FSI مقتدر؛ به‌گونه‌ای که از نظر برخی از نسبت‌های سلامت مالی و نسبت کفایت سرمایه و پوشش نقدینگی، همواره جزو بانک‌های سالم و تراز اول کشور بوده است.

ورود نکردن به رقابت ناسالم نرخ سود سپرده و رعایت تمامی قوانین نظارتی شورای پول و اعتبار

به‌طور خلاصه بانک کارآفرین در بیش از دو دهه فعالیت، همواره به عنوان یک بانک خوشنام و معتبر در شبکه بانکی مطرح بوده که مهمترین دلیل آن، تلاش اعضای محترم هیات مدیره و همچنین مدیرعامل محترم با‌نک جناب آقای دکتر بهاروندی، برای احقاق حقوق ذی‌نفعان اصلی بانک؛ یعنی سپرده‌گذاران، سهامداران و همچنین سایر مشتریان است.

حیدری ادامه داد: در اقتصاد ایران، نرخ ارز همواره به عنوان یک لنگر اسمی برای کنترل نرخ تورم عمل کرده، اما با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه سیاست خارجی و همچنین تحریم‌های موجود، وضعیت نظام ارزی در حال حاضر جدای از نظام واقعی عرضه و تقاضا در اقتصاد ایران در حال شکل‌گیری است. به عبارت دیگر، وجود انتظارات تورمی به عنوان یک عامل تاثیرگذار، موجب نوسانات شدید کنونی نرخ ارز شده است. در این راستا بانک مرکزی تمامی تلاش خود را به منظور پوشش نیازهای واقعی و نه سوداگرانه ارز با تاسیس بازاری جدید به نام بازار مبادله ارز و طلا به کار بسته است. در صورت کنترل برخی از متغیرهای اسمی مانند کل‌های پولی و همچنین رعایت انضباط مالی، به نظر می‌رسد، اگر بانک مرکزی قیمت‌های تعادلی در بازار را بپذیرد، در آینده‌ای نه‌‌چندان دور زمینه تخلیه هیجانات کنونی از بازار ارز و همچنین آرامش این بازار فراهم آید.

مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی مقید به کنترل کل‌های پولی باشد، نرخ سود، مبتنی بر عامل تعیین‌کننده رُجحان نقدینگی ناشی از عرضه و تقاضای پول خواهد بود. نرخ سود، ابزاری در دست سیاست‌گذاران پولی برای کنترل تورم است که افزایش آن در کوتاه‌مدت می‌تواند موجب ایجاد ثبات قیمتی و کنترل تورم شود؛ بنابراین افزایش نرخ سود بانکی ناشی از افزایش تقاضا برای پول در کوتاه‌مدت، می‌تواند فاکتوری موثر برای کنترل تقاضای پول باشد، اما در بلندمدت آسیب‌های آن به سرمایه‌گذاری و تولید انکارناپذیر است. همچنین در صورت بالا ماندن نرخ سود در بلندمدت و پس از گذار به تورم پایین، نرخ بالای سود باعث افزایش ناترازی در شبکه بانکی خواهد شد.در حال حاضر برای افزایش ارزش ریال، کنترل انتظارات تورمی و ایجاد ثبات در سیاست‌های پولی و مالی الزامی است. به عبارتی، در این راستا باید به صورت همزمان، گروهی از اصلاحات سازگار در عرصه سیاست‌های پولی و اصلاحات ساختاری تا عرصه بین‌الملل و روابط خارجی انجام شود. در واقع صرفا تاکید بر رفع تحریم‌ها، نمی‌تواند اثرات کاملی بر افزایش ارزش ریال داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سیاستهای اقتصادی دولت در بخش پولی و بانکی را چگونه ارزیابی می کند؟ خاطرنشان کرد: وجود کسری بودجه عملیاتی در دو سال اخیر و همچنین تسهیلات تبصره‌ای که افزایش ناترازی در شبکه بانکی را به همراه داشته، باعث شده که تصمیمات دولت در این زمینه موفقیت‌آمیز نباشد؛ اگرچه بررسی سیاست‌های پولی و بانکی بدون در نظر گرفتن بخش خارجی اقتصاد، موجب قضاوت مغرضانه خواهد شد. در حال حاضر افزایش پایه پولی ناشی از افزایش تسهیلات تبصره‌ای در بانک‌ها طی دو سال اخیر، سبب افزایش شدید نقدینگی شده است. شاید بتوان گفت، هم‌اکنون یکی از تصمیمات خوبی که باید در بانک مرکزی و حوزه سیاست‌های پولی و بانکی گرفته شود، افزایش کانال نرخ بهره به بازه ۱۷ تا ۲۳ درصد برای انجام عملیات بازار و افزایش نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات است.

حیدری تصریح کرد: دو سال گذشته، سال‌های سختی برای بانک‌های کشور محسوب می‌شدند، زیرا افزایش شوک‌های قیمتی در بازارهای دارایی‌ها موجب ایجاد و افزایش شدید در مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی شد. به‌رغم موضوع فوق، بر اساس آخرین اطلاعات، صورت‌های مالی بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۰ نسبت به تسهیلات غیرجاری کمتر از ۴ درصد بوده که نشان از عزم جدی این بانک برای افزایش کیفیت دارایی خود داشت. در سال ۱۴۰۱ نیز تمامی تلاش مدیران ارشد بانک به‌رغم نوسانات شدید در سایر بازارها بر این بود که این نسبت همچنان در سطح منطقی و قابل قبولی کمتر از ۵ درصد پایدار بماند و به عبارت دیگر، با کاهش تمرکز در سبد اعتباری بانک این مهم در حال پیگیری است.

مدیر ریسک و مطالعات اقتصادی بانک کارآفرین تاکید کرد: بانک کارآفرین با افزایش سرمایه خود در سال جاری، در جهت تامین مالی کارآفرینان و تولیدکنندگان، به تقویت سلامت مالی خود پرداخته است. این تامین مالی حمایت همه‌جانبه از اعطای تسهیلات بلندمدت تا صدور ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی داخلی مدت‌دار را شامل می‌شود. همچنین در این راستا بانک کارآفرین با پیوستن به ساختار تامین مالی زنجیره تولید SCF   و با ارائه ساختاری منسجم، به بررسی درخواست تولیدکنندگان به منظور انتشار اوراق گام برای تولیدکنندگان اقدام کرده است.

وی در پایان نیز گفت: آینده سیاست‌گذاری پولی و بانکی و تعریف پول در جهان در حال دگرگونی است و توسعه نظام‌های پرداخت و تحول CBDC یا پول دیجیتالی بانک‌های مرکزی، موجبات دگردیسی در بانک‌ها را ایجاد خواهد کرد. امیدوارم در آینده نه‌چندان دور، با ایجاد آرامش اقتصادی برای مردم و همچنین نظام پولی و بانکی کشور، قرار گرفتن در این مسیر مانند سایر کشورهای دنیا موجب ایجاد تحول در افزایش دسترسی مالی در سطح بنگاه و خانوار شود. به اعتقاد بنده، ضرورت بازبینی قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور در این راستا الزامی به نظر می‌رسد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات