مدیرعامل شرکت ایران اشبنت مطرح کرد

پیشرفت صنعت قطعه سازی در گروی توجه ویژه سیاست گذاران

شرکت ایران اشبنت از چه سالی و با چه هدفی شروع به
کار کرد؟
این شــرکت در ســال ۱۳۶۱ به منظور انجام ایزوگامهای ساختمان
در شــهر گرمسار تاسیس شد و در ســال ۱۳۷۲ از سوی گروه صنعتی
آذینخودرو برای داخلیســازی مواد اولیه و کاهش ارزبری، خریداری
گردید. در سال ۱۳۸۴ با مشارکت و هماهنگی شرکت آنتولین اسپانیا به
عنوان بزرگترین شرکت قطعهساز در دنیا، طراحی و نقشههای شرکت
ایران اشبنت انجام شد، اما متاسفانه این مشارکت بهرغم ادامهدار بودن
همکاریها در حوزه دانش فنــی، به صورت حضوری ادامه پیدا نکرد.
در حال حاضر این شــرکت زیرمجموعه گروه صنعتی آذینخودرو؛ از
بزرگترین قطعهســازان خودرو کشور به شــمار میرود و با توجه به
اشــتغال حدود ۱۳۰ نفر به صورت مستقیم، در زمینه تولید فوم و عایق
تزئینی ســقف داخل خودرو فعالیت دارد. قبل از تاسیس شرکت ایران
اشــبنت روزانه ۵ هزار ورق فوم، معادل۱۰ کانتینر وارد میشد که گروه
صنعتــی آذینخودرو به منظور جلوگیری از خــروج ارز و خودکفایی و
ساخت داخل نسبت به تاسیس این شرکت تصمیم گرفت.
قابل ذکر اســت، دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا از مشتریان
اصلی قطعات تولیدی شــرکت ایران اشــبنت میباشــند و بعضی از
خودروسازان بیش از ۸۰ و برخی نیز ۱۰۰ درصد محصوالت این شرکت
را خریداری میکنند، بهطوری که در ســال گذشــته قطعات مورد نیاز
یکمیلیون خودرو پوشــش داده شد و این روند در سال جاری نیز ادامه
دارد.
با توجه به تحریمها چه مشکالتی در خصوص تامین مواد
اولیه و دسترسی به تکنولوژیهای جدید دارید؟
تحریم و محدودیت واردات، بسیاری از شرکتها به ویژه شرکتهای
قطعهساز خودرو را در تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز با مشکالت
فراوانی روبهرو کرده، به همین دلیل جلب رضایت مشــتری و پرداخت
هزینه واردات ماشــینآالت پیشرفته کار بسیار دشواری است، اما نباید
کیفیت محصول خود را به بهانه عدم دسترســی به تکنولوژیهای روز
دنیا کاهش دهیم. باید تاکید کنم، به روز شــدن تکنولوژی و ارتباط با
شــرکتهای دنیا نقش موثری در فرآیند تولیــد دارد؛ از اینرو تالش
ما بر این اســت تا با پرداخت هزینه و تالشهای فراوان، در این مسیر
حرکت کنیم.
مهمترین اقدامات شرکت ایران اشبنت در سال گذشته
چه بود و چه برنامهای برای سال جاری دارید؟
هر شرکتی به منظور ادامه فعالیتهای خود و دستیابی به توسعه، نیازمند
برنامهریزی و تعیین اســتراتژی مشخص اســت، در غیر این صورت
خطر توقف فعالیتهای آن وجود دارد. شرکت ایران اشبنت نیز در سال
گذشته ضمن افزایش میزان محصوالت، برنامههای توسعهای و اهداف
مشــخصی را تعیین و اجرایی کرد که در روند تکمیل فعالیتهای این
شرکت نقش مثبتی داشت. امسال نیز در نظر داریم تا در صورت فراهم
بودن شرایط، مسیر توسعهای را دنبال کنیم. عالوه بر این در سال گذشته
با توجه به نیازهای موجود، D&R(تحقیق و توسعه(شــرکت را توسعه
دادیم و به جذب تکنولوژیهای روز دنیا و استخدام مهندسان جوان از
دانشــگاههای مطرح کشور پرداختیم و با تکیه بر توان فنی و مهندسی
آنان، پیشنهادات جدیدی را به مشتریان ارائه دادیم. به همین دلیل حس
خوبی نسبت به فعالیتهای شرکت ایران اشبنت در شرکتهایی مانند

ساپکو و ســازه گستر ایجاد شــده و آنها دغدغهای نسبت به کیفیت،
قیمت و تامین محصوالت شرکت ایران اشبنت ندارند.
چه نظری در خصوص افزایش قیمت خودرو دارید؟
در حال حاضر درصد قابل توجهی از ســود فروش خودروسازان به جیب
دالالن میرود، در حالی که اگر این سود به جیب خودروسازان میرفت،
کیفیت خودرو و همچنین تعادل عرضه و تقاضا بیشــتر میشد و شاهد
افزایش لحظــهای قیمت خودرو در بازار نبودیــم. به نظر بنده، معضل
اصلی در رابطه با قیمتگذاری خودرو، فقدان برنامه منسجم است و اگر
خودروسازان شرایط مناسبی برای تولید خودرو نداشته باشند، وضعیت
قطعهسازان هم بهتر نخواهد شد.
با توجــه به بدهی خودروســازان به قطعهســازان چه
مشکالتی شرکت شما را تهدید میکند؟
متاسفانه قراردادهای شــرکتهای قطعهسازی با خودروسازان کامال
یکطرفه است. به عنوان مثال، شرکتهای قطعهسازی، قطعه مورد نیاز
صنعت خودرو را به موقع تحویل میدهند، اما دریافت مطالبات بین ۸ ماه
تا یکسال زمان میبرد که این موضوع مشکالتی مانند عدم پرداخت به
موقع حقوق و دستمزد کارگران، عدم سفارشگذاری به موقع مواد مورد
نیاز و… را به همراه دارد. با توجه به موارد اشارهشده، صنعت قطعهسازی با
موانع زیادی روبهرو است و برای ادامه فعالیت در آن باید عشق و عالقه
فراوان داشت. متاسفانه صنعت قطعهسازی در اولویت هیچ ارگانی قرار
ندارد و بهبود شرایط آن نیز کامال وابسته به وضعیت صنعت خودروسازی
است. الزم به یادآوری است، شروع فعالیت شرکتهای بزرگ قطعهساز
در کشور، همزمان با آغاز شروع به کار صنعت خودروسازی بوده و مطمئنا
وضعیت صنعت قطعهسازی با بهبود شرایط خودروسازان، بهتر خواهد شد.
رویکرد شما نسبت به قوانین موجود در صنعت قطعهسازی
چیست؟
متاسفانه کشورمان داللمحور اســت و همین موضوع اثرات منفی بر
تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای داخلی دارد. برای مثال، بنده به
عنوان تولیدکننده امکان دسترسی به موقع به مواد اولیه ندارم و در این
میان، نهادهای نظارتی و قانونگذاری نیز اقدامی برای گرهگشــایی
مشــکالت یا مقابله با آن اتخــاذ نکردهاند. به نظرم، ســتاد مدیریتی
و همچنین مجلس شــورای اســامی باید بهطور جدیتر و قویتر
به مســایل ورود پیدا کرده و برای حل معضــات موجود، برنامههای
منسجم و اثربخش داشته باشند.
چه چشــماندازی برای صنعت قطعهســازی طی سال
۱۴۰۰ متصور هستید؟
همانطور که اشــاره شد، این موضوع بســتگی به شرایط اقتصادی
کشــور دارد. اگر قوانین دست و پاگیر برداشته شــود و قطعهسازان و
تولیدکنندگان شرایط بهتری برای افزایش میزان تولیدات خود داشته
باشــند، قطعا اتفاقات خوبی در این ســال رخ خواهد داد، اما باید صبور
باشــیم و ببینیم چه تغییراتی در عرصه سیاســی و اقتصادی کشور رخ
خواهد داد و سمت و سوی برنامههای دولت چیست.
و سخن آخر…
امیدوارم درخواســتها و مطالبات تولیدکنندگان به گوش مسئوالن
برســد. یک تولیدکننده بــرای تخصیص ارز ســالها در صف انتظار
میماند و در زمان تخصیص آن نیز به دلیل نوسانات قیمت، توانی برای
تامین ندارد. از سوی دیگر، شــیوع بیماری کرونا و لغو قانون ترخیص
مواد وارداتی تولیدکنندگان از گمرک با اخذ تعهد از آنان نیز بر مشکالت
این بخش افزوده اســت. اعمال تحریمها، افزایش نــرخ ارز و امتناع
بانکها از پرداخت ســرمایه در گردش کافی از معضالت قطعهســازان
خودرو به شــمار میرود که همه این مشکالت دست به دست هم داده و
روند توسعه در شرکت ُ های بزرگ تولیدی را کند کرده است. امیدواریم که
مســئوالن مربوطه توجه ویژهای به صنعت قطعهسازی و خودروسازی
کشور داشته باشند تا بلکه شاهد رشد و پیشرفت این صنایع باشیم.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات