پیش بینی تولید ۲۰۰ تن خاویار تا پایان برنامه هفتم توسعه/ استحصال ۱۸ تن خاویار در سال ۱۴۰۱

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار در انتهای برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری که امروز ۲۷ تیر مصادف با ۱۸ جولای روز خاویار ایران برگزار شد، کل تولید سال گذشته محصولات آبزی را یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن اعلام کرده و اظهار کرد: سهم تولیدات آبزی پروری ۵۹۹ هزار تن و صید و صیادی ۷۶۲ هزار تن بود. ارزش محصولات شیلاتی صادر شده از کشور ۶۰۵ میلیون تن ثبت شده که تراز مثبت آن ۵۶۵ میلیون دلار می‌شود. به این ترتیب رکورد تولید آبزیان سال گذشته در کشور شکسته شد.
وی ادامه داد: ارزش اقتصادی تولید محصولات آبزی در کشور ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که با احتساب ماهیان زینتی این عدد به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این عملکرد، حکایت از تولیدات صادرات محور در محصولات شیلاتی و آبزی پروری دارد.
حسینی با بیان اینکه به لحاظ کمی سهم محصولات شیلات در بخش کشاورزی یک درصد است، گفت: این عدد به لحاظ ارزش افزوده بیش از ۱۰ درصد از آورده محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های مهم برای ایجاد تحول در صنعت شیلات، سرمایه‌گذاری، مشوق‌ها، حمایت‌ها و راهنمایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: با تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری و طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه در این صنعت در سال گذشته، از ۲.۵ هزار میلیارد تومان به ۱۱ هزار میلیارد افزایش داشت که این افزایش ۴.۳ برابری را نشان می‌دهد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: از این رقم بیش از ۷.۵ هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی وارد این صنعت شده است که اثباتی بر ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری درست برای جذب سرمایه در این صنعت است.
وی گفت: میزان سرمایه موردنیاز برای تولید ۱۰۰ تن گوشت خاویاری و ۱۰ تن خاویار چیزی در حدود ۱۲۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این رقم، ۱۰۰ میلیارد آن در بخش تولید و باقی برای پیش‌تولید و پس از تولید از تولید خوراک تا بسته‌بندی و اقتصادی پیش‌بینی‌شده است.
رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در صورت مراجعه، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه، ازنظر دانش، تسهیل‌گری مجوز، معرفی زمین‌های مستعد و تسهیلات بیش از ۸۰ درصدی از بخش خصوصی حمایت می‌شود که سرمایه‌گذار با خیال راحت به این حوزه ورود کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه آبزی‌پروری در صنعت شیلات وجود دارد، گفت: اطلس سرمایه‌گذاری با معرفی نمونه‌های قابل پرورش تهیه و ابتدای سال گذشته به تمام استان‌ها ابلاغ‌شده و بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری و مشوق‌ها برای روشن شدن پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، در بخش‌های مختلف ارائه‌شده است.
حسینی بیان کرد: در ابتدا بهره برداری از ماهیان خاویاری، به صورت صید اتفاق می‌افتاد اما از سال ۲۰۱۱ که این گونه ماهیان در لیست قرمز به عنوان گونه‌های در حال انقراض قرار گرفت علاوه بر کاهش صید، سازمان شیلات به همراه سایر کشورها برای حفاظت از این ماهیان به بازسازی ذخایر پرداخت؛ سال گذشته اعتبار تخصیص داده شده برای این امر ۳۸.۵ میلیارد تومان بود که امسال به ۹۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: برای حفاظت از ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری، سال گذشته دو میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد و هدف گذاری شده تا این عدد به ۵ میلیون بچه ماهی برسد. رئیس سازمان شیلات ایران افزود: تولید گوشت این نوع ماهیان به شیوه پرورش، از ۳۶۳ تن به ۴ هزار و ۶۲۶ تن رسیده همچنین آمار استحصال خاویار از ۱۱ تن در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ تن در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۹۶ مزرعه پرورش ماهی خاویاری در ۲۲ استان کشور داریم که این مزارع ظرفیت تولید ۸ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰ تن خاویار را دارند و اغلب در شمال کشور هستند.
حسینی با اشاره به هدف گذاری تولید این گونه ماهیان در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: تولید ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار در انتهای برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است.
وی افزود: از درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات، سهم ماهیان خاویاری ۳ دهم درصد بوده اما به لحاظ ارزشی ۲.۲ درصد از کل صادرات و ارزآوری این حوزه را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است، در پایان این مراسم از تولیدکنندگان ماهیان خاویاری و شرکت های تولید خوراک آبزیان توسط رئیس سازمان شیلات ایران تقدیر شد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات