احمد ابوالحسنی خبر داد:

پیگیری دغدغه‌های اصلی صنف در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از طرح مشکلات این صنعت نظیر ایجاد اتحادیه استانی و نوسازی ناوگان چاپ در ایام برگزاری نمایشگاه و قول مساعد مسئولان خبر داد.

رییس نمایشگاه چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه، شرکت‌های داخلی و خارجی توانمندی‌ها و محصولات چاپی خود را به نمایش گذاشتند و در بخش مواد اولیه نیز شاهد ‌نمایش ظرفیت‌ها و توان تولید‌ شرکت‌‌های داخلی و خارجی بودیم.

ابوالحسنی افزود: مجتمع‌های چاپی با حضور در این رویداد بزرگ، در وهله‌ نخست به‌دنبال نشان دادن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود هستند؛ بنابراین بیشتر محصولات خود را به نمایش می‌گذارند. در وهله دوم، هدف اکثر شرکت‌کنندگان در ایام نمایشگاه، مذاکره با مشتریان و سفارش گرفتن از آن‌ها است که خوشبختانه نظرخواهی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن بود که نمایشگاه بیست‌ونهم از این منظر، بسیار موفق بوده است.

وی گفت: سومین کارکرد نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی به‌مانند هر نمایشگاه دیگری، تازه کردن دیدارها و ملاقات اهالی چاپ با یکدیگر است؛ ضمن اینکه این رویداد به مدیران مجتمع‌های مختلف این امکان را می‌دهد که با یکدیگر تعاملات کاری برقرار کنند، از دستاوردهای یکدیگر باخبر شوند و از نظرات هم در زمینه‌های مختلف بهره گیرند.

رییس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی اضافه کرد: در این دوره از نمایشگاه، چهار کارگاه آموزشی برگزار شد که مورد استقبال دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی قرار گرفت، خصوصا کلاسی که در حوزه مدیریت در روز سوم نمایشگاه برگزار شد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته نمایشگاه بیست‌ونهم، حضور پررنگ مسئولان و بازدید از بخش‌های مختلف آن بود. این اتفاق، کم‌وبیش در تمام دوره‌ها رخ می‌دهد، اما حضور دو معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرکل صنایع سلولوزی، چاپ و نوشت‌افزار این وزارتخانه در مراسم افتتاحیه و همچنین بازدید شخص وزیر صمت به همراه معاونانش و بازدید معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تمام مدیران کل دفاتر و موسسات زیرمجموعه‌اش، این دوره از نمایشگاه‌ را از دوره‌های قبل متمایز کرد.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه نمایشگاه بیست‌ونهم در مساحت قابل توجهی برگزار شد و بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای باز در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت، افزود: در این نمایشگاه شاهد برپا شدن غرفه‌های متعددی در خیابان‌های اطراف سالن‌ها بودیم. با این وجود، امکان حضور تمام متقاضیان وجود نداشت و امیدواریم در نمایشگاه سی‌ام و با در اختیار گرفتن سالن‌های بیشتر، این مساله را جبران کنیم.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران ادامه داد: در طول بازدیدهای انجام شده، این فرصت ایجاد شد که برخی از مشکلات اساسی صنعت چاپ و بسته‌بندی را با مسئولان در میان بگذاریم که خوشبختانه با اعلام آمادگی وزیر محترم صمت و معاونان ایشان همراه شد. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صنعت، فرسودگی ناوگان چاپ در کشور است که قرار شد با پیگیری معاون امور فرهنگی ارشاد و وزیر صمت، تمهیدات لازم برای اعطای تسهیلات نوسازی به چاپخانه‌داران به‌کار گرفته شود. دومین مساله‌ای که مطرح کردیم، مساله گمرک و مشکلاتی است که فرآیند واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه و همین‌طور صادرات محصولات چاپی را کُند می‌کند.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های مطرح‌شده را ضرورت تشکیل اتحادیه استانی دانست و گفت: در سال‌های اخیر، بسیاری از مجتمع‌های چاپ و بسته‌بندی از محدوده شهر تهران خارج شده‌اند و به ناچار در اتحادیه‌های غیرمرتبط سایر شهرهای استان تهران عضویت پیدا کرده‌اند که در پیگیری مسائل صنفی آن‌ها ناتوان‌ هستند؛ به همین دلیل درخواست تشکیل اتحادیه استانی برای استان تهران را که پیش‌تر اتاق اصناف با آن موافقت و تحقق آن را به موافقت وزارت صمت منوط کرده بود، با سیدرضا فاطمی امین، وزیر محترم این وزارتخانه در میان گذاشتیم و قول مساعدت ایشان و معاونانش را گرفتیم.

ابوالحسنی تاکید کرد: امروز صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، بیشتر از هر دوره‌ دیگری به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و حمایت نیاز دارد. متاسفانه عواملی همچون تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی، نبود سیاست‌های حمایتی و چاره‌جویانه از سوی نهادهای ذی‌ربط، مشکلات این صنعت را به کلاف سردرگمی تبدیل و ادامه فعالیت را برای واحدهای صنفی دشوار کرده است. به اعتقاد بنده، صنعت چاپ در کشور مظلوم واقع شده، این در حالی است که چاپ، صنعت مادر به‌شمار می‌آید و موفقیت این صنعت، به مثابه موفقیت تمام صنایع است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات