موسس و مدیر گالری ارژن مطرح کرد

چالش معرفی محصولات تولیدی با محدودیت شبکه‌های اجتماعی

موسس و مدیر گالری ارژن در گفت‌وگو با ماهنامه دنیای سرمایه گذاری با تاکید بر اینکه زنانی که در شرایط فعلی جامعه، یک کسب‌وکار جدید را شروع می‌کنند، بسیار قابل تحسین هستند، گفت: از مسئولان و نهادهای حمایتی انتظار می‌رود که با فراهم کردن شرایط کار زنان، اندکی از چالش‌های آنان را کمتر کنند تا با عشق و علاقه بیشتری به فعالیت بپردازند.

گفت‌وگو با خانم آرزو جامعی، مدیر و موسس گالری ارژن و همچنین مترجم زبان فرانسه و مدرس زبان انگلیسی، ما را با دغدغه‌های یک زن از جمله همسرداری، بچه‌داری، خانه‌داری، تحصیل و… برای شروع یک فعالیت اقتصادی و کارآفرینی، بیشتر از همیشه آشنا کرد. وی از روزها و شرایطی سخن گفته که کمتر کسی با وجود آن، ریسک شروع یک کسب‌وکار جدید را می‌پذیرد. البته همان‌طور که مشخص است، عشق و علاقه فراوان، انگیزه محکمی برای این کار بوده و خانم جامعی نیز در صحبت‌های خود بر آن تاکید کرده‌ است. به گفته این بانوی کارآفرین، فعالیت اصلی گالری ارژن، تولید اکسسوری‌ها و ظروف رزینی است و در کنار آن به انجام کارهایی مانند پتینه چوب، ویترای روی شیشه و نقاشی‌های دکوراتیو می‌پردازد و برای تولید محصولات متنوعی مانند زیورآلات و ظروف رزینی بیشتر از رنگ روغن استفاده می‌شود. علاوه بر این، آموزش زبان انگلیسی و همچنین ترجمه کتاب‌هایی از زبان فرانسه مانند “چون دوستت دارم” به نویسندگی گیوم موسو و “سرطان، درمان آسان و غیر سمی” نوشته دکتر لوران شوآرتز، بخش دیگری از فعالیت‌های این بانوی کارآفرین را تشکیل می‌دهد. خانم جامعی، مدت ۱۷ سال در زمینه تدریس زبان انگلیسی فعالیت داشته و در شرکت های بازرگانی مختلفی نیز به عنوان مترجم و در بخش ارتباطات خارجی مشغول به کار بوده است. در ادامه این مصاحبه همراه ما باشید.

با چه انگیزه‌ای وارد فعالیت در حوزه هنر شدید؟

من از سن ۱۸ سالگی در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت داشتمِ، ولی پس از ازدواج تا حدودی از این فضا دور شدم. بعد از مدتی احساس خوبی از خانه‌نشینی نداشتم، اما بعد از به دنیا آمدن فرزند دومم، به صورت گسترده‌تری به فعالیت‌های هنری خود ادامه دادم تا اینکه در صدد تاسیس گالری ارژن برآمدم. تا قبل از شیوع بیماری کرونا آموزش‌ها به صورت حضوری و در اتاقی که در خانه خود در نظر گرفته بودم، انجام می‌شد، ولی با شیوع این بیماری کلاس‌ها در فضای مجازی به تناسب شرایط موجود دایر شد. با گذشت زمان، همچنان تدریس به‌طور آنلاین انجام می‌شد و پس از مدتی با افزایش سفارش‌ها به درآمد رسیدم. البته هدف اصلی از انجام این کار درآمدزایی نبود، اما این امر بعدها نیز مورد توجه قرار گرفت. در واقع مهمترین عامل، عشق و علاقه‌ای بود که با گذشت زمان، نقش مهمی در پیشبرد اهدافم داشت و همین موضوع موجب شده بود تا بخش زیادی از این تولیدات را در اختیار نیازمندان بگذارم و یا آموزش‌های این حوزه را نیز به قشر ضعیف اختصاص دهم. البته باید به این نکته اشاره داشته باشم، در حال حاضر آموزش به افراد بی‌بضاعت، بدون دریافت هزینه انجام می‌شود.

محصولات رزینی بیشتر در میان کدام قشر از جامعه طرفدار دارد؟

اگرچه تولیدات گالری ارژن در شمار کالاهای لوکس قرار گرفته و جزو ملزومات اساسی زندگی مردم نیست، اما قیمت پایینی داشته و برای اقشار کم‌درآمد نیز قابل خرید است. بسیاری از جوانان نیز مشتری این محصولات بوده و از خرید آن استقبال می‌کنند. لازم به ذکر است، نمایشگاه‌های دوره‌ای فرصت خوبی برای عرضه اکسسوری‌ها و ظروف رزینی بوده که بعضا توسط کارآفرینان به صورت مستقل از نمایشگاه‌های دولتی برگزار می‌شود.

با چه چالش‌ها و مشکلاتی در فرآیند عرضه کالاها روبه‌رو هستید؟

یکی از این مشکلات، عدم پرداخت پول نقد از سوی واسطه‌های فروش این کالاها است که این موضوع باعث شده، پس از فروش با چالش برگشت پول آن مواجه باشم و متاسفانه موارد آن هم کم نیست. مساله دیگر، به عدم فضاسازی مناسب برای فروش محصولات بازمی‌گردد که هنوز آن‌طور که باید فضای ایده‌آلی جهت انجام این کار مهیا نشده است. البته باید دانست، برندسازی در بخش فروش اهمیت زیادی دارد و برای جلب نظر مردم و مشتریان باید از آن استفاده کرد. از طرفی، نوسانات قیمتی مواد اولیه مورد نیاز، موجب افزایش بهای نهایی محصول می‌شود. هزینه‌ها به قدری بالاست که تامین مواد اولیه با چالش روبه‌رو شده و گالری ارژن هم در این زمینه با سختی‌های زیادی همراه است. در این میان، متاسفانه برخی‌ها در چنین شرایطی با کاهش کیفیت محصولات، سعی در ارزان‌فروشی دارند که قطعا در بلندمدت بازخورد خوبی نخواهد داشت.

محصولات هنری گالری ارژن بیشتر از چه طریقی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؟

این محصولات از طریق اینستاگرام و تلگرام معرفی شده که متاسفانه در شرایط کنونی فیلتر است و فعالان فضای مجازی که از این طریق به معرفی محصولات تولیدی خود می‌پرداختند را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد است، با این حال همان‌طور که ذکر شد، برگزاری نمایشگاه‌ها نیز فرصت خوبی برای معرفی تولیدات به مشتریان خواهد بود. در همین راستا، در نظر دارم تا به‌زودی سایتی را مرتبط به با فعالیت‌های هنری خود راه‌اندازی کنم تا علاقه‌مندان به این حوزه هنری، از این طریق با فعالیت‌ها و شیوه آموزش‌های گالری ارژن آشنا شوند. خوشبختانه تاکنون تعداد زیادی از افراد از این نوع فعالیت استقبال کرده و آموزش بیش از ۱۰۰ هنرجو در گالری ارژن نیز این موضوع را ثابت می‌کند. موضوعی که باید به آن اشاره داشته باشم، در خصوص طرح‌های به کار گرفته‌شده در گالری ارژن است که برخی از این طرح‌ها به سفارش مشتری و با خلاقیت و ایده‌پردازی بنده با استفاده از ترکیب رزین ویترای و برجسته‌سازی اشکال روی بوم انجام‌ می‌شود. شایان ذکر است، زیبایی هنرهای دستی به اصیل بودن آن است و گالری ارژن هم به حفظ اصالت کالا پایبند می‌باشد.

به موضوع کارآفرینی زنان در کشورمان تا چه اندازه اهمیت داده می‌شود؟

متاسفانه آن‌طور که باید حمایت یا توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان به زنان کارآفرین نمی‌شود. با وجود موانع و چالش‌های آزاردهنده در این مسیر، از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های همسرم بی‌بهره نبودم. به‌طور کل در جامعه امروز یک زن مستقل آن‌طور که باید مورد حمایت قرار نگرفته و با مسائل و چالش‌های زیادی روبه‌رو است. حتی جایگاه‌های کلان مدیریتی ترجیحا به مردان محول می‌شود، در حالی که چنین شرایط نابرابری برای زنان در جوامع در حال توسعه وجود ندارد.

چه میزان شرایط سرمایه‌گذاری در این حوزه هنری فراهم است؟

این فعالیت را می‌توان با هزینه خیلی کم هم شروع کرد و با مرور زمان گسترش داد که به عنوان مثال می توان به فراگیری هنرجویان گالری ارژن از آموزش‌های ارائه‌شده اشاره کرد که پس از کسب تجربه و فعالیت‌های فراوان درآمدهای خوبی کسب کرده‌اند که قابل تحسین است. به نظرم، زمانی که ایده و خلاقیت وجود داشته باشد، نیاز کمتری به سرمایه خواهد بود، کما اینکه باید دانست، این سرمایه با ایده خلاقانه به دست خواهد آمد. انجام فعالیت‌های هنری بیش از هر چیزی به تکنیک و ابتکار نیاز دارد و در همین راستا باید به دانش ترکیب رنگ‌ها، موادشناسی و… نیز مسلط شد. همچنین محصولات باید در قالبی زیبا و به تناسب سلیقه مشتریان عرضه شود و با هدفمندی و ارتباط مستمر با جامعه و مردم دانش بازاریابی آن را کسب کرد.

به عنوان یک بانوی کارآفرین چه صحبتی با مسئولان دارید؟

زنانی که در شرایط فعلی جامعه، یک کسب‌وکار جدید را شروع می‌کنند، بسیار قابل تحسین هستند، از این‌رو از مسئولان و نهادهای حمایتی انتظار می‌رود که با فراهم کردن شرایط کار زنان، اندکی از چالش‌های آنان را کمتر کنند تا با عشق و علاقه بیشتری به فعالیت بپردازند و در مدت‌زمان کمتری اهداف خود را محقق سازند. البته برخی از زنان معمولا با دیدن این شرایط ناامید شده و دست از کار می‌کشند، در حالی که با فضاسازی می‌توان آنان را دلگرم و برای انجام اقدامات اثربخش مصمم‌تر کرد، به‌طوری که از این به بعد با امید به آینده قدم بردارند.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات