علی مزرعتی قهرودی:

چاپخانه‌های دولتی نباید با بخش خصوصی رقابت کنند

علی مزرعتی
مدیرعامل مجتمع چاپ و صحافی طلایی ورود چاپخانه‌های دولتی به بازار را رفتاری غیرحرفه‌ای خواند که آسیب‌های زیادی را به صنعت چاپ وارد کرده است.

مدیرعامل چاپ و صحافی طلایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین،  گفت: چاپخانه‌های دولتی بدون دغدغه اجاره‌بها و هزینه‌های روزمره یک واحد تولیدی خصوصی، با بهره‌مندی از منابع و بودجه‌های‌ مشخص سازمانی فعالیت می‌کنند و در هر شرایطی، نگران بازگشت سرمایه و خطر ورشکستگی نیستند. این پشتوانه‌ باعث شده، برخی از چاپخانه‌های دولتی، تنها با هدف جذب مشتری تعرفه‌های متعارف را به‌شکل غیرمعقولی پایین آورند و رقابت ناسالمی را با بخش خصوصی آغاز کنند.

مزرعتی‌ قهرودی ادامه داد: چاپخانه‌های دولتی تنها باید در حوزه چاپ‌های امنیتی مثل چاپ اسکناس، چک و اوراق بهاداری که باید شناسه‌های امنیتی در آن‌ها لحاظ شود، فعالیت داشته باشند؛ نه در عرصه‌هایی همچون چاپ نشر که چاپخانه‌های خصوصی در آن‌ها فعالیت دارند.

وی با بیان این که چاپخانه‌های دولتی حتی حقوق پرسنل و کارگران خود را نیز از بودجه دولتی تامین می‌کنند، افزود: سود و زیان کار برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد و تنها می‌خواهند در گزارش‌های سالانه، چاپخانه‌های خود را فعال و صاحب گردش کار نشان دهند. در این شرایط، یک چاپخانه خصوصی چطور می‌تواند با آن‌ها رقابت کند؟ متاسفانه در حال حاضر این معضل، به یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت چاپ کشور تبدیل شده است.

مدیرعامل چاپ و صحافی طلایی همچنین با اشاره به وضعیت بازار کاغذ و کیفیت پایین تولیدات داخلی گفت: ناوگان تولید کاغذ در ایران، قدیمی و فرسوده است. از طرفی با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، ظرفیت تولید کاغذ سفید در ایران وجود ندارد؛ بنابراین فکر نمی‌کنم که در کوتاه‌مدت شاهد تحول خاصی در کیفیت و کمیت کاغذ داخلی رخ بدهد. تنها مزیتی که وجود دارد، ارزان‌تر بودن کاغذ مازندران نسبت به نمونه‌های خارجی است که باعث می‌شود تنها در تولید برخی از محصولات کم‌تیراژ و فاقد ملاحظات کیفی استفاده شوند.

وی مشخصا درباره کاغذ مازندران که تولید آن از سوی دولت حمایت می‌شود، ادامه داد: کاغذ مازندران نه‌تنها بستر مناسبی برای چاپ‌های رنگی و باکیفیت نیست، بلکه استفاده از این نوع کاغذ هم سرعت چاپ را پایین می‌آورد و هم باعث آسیب‌دیدگی ماشین‌آلات می‌شود. در نتیجه، همچنان کاغذ سفید خارجی، یکه‌تاز بازار است و با هر قیمتی به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود.

مزرعتی قهرودی معتقد است: دولت به خوبی از وضعیت بازار کاغذ اطلاع دارد و به نظر من می‌تواند فرآیند توزیع و عرضه کاغذ را با لحاظ کردن قیمت تمام‌شده برای تاجران و اعمال نرخ سود موجه کنترل کند. قیمت‌گذاری و توزیع عادلانه کاغذ، به ساختاری شفاف و منظم نیاز دارد؛ اقدامی که تاکنون وزارت صمت و سایر نهادهای مرتبط صورت نداده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به زمینه فعالیت و طرح‌های توسعه‌ای مجتمع چاپ طلایی نیز توضیح داد: چاپ طلایی به شکل تخصصی در حوزه چاپ نشر فعالیت دارد و هدف ما این است که با توسعه توانمندی‌های مجموعه، خدمات خود را با ارتقاء کیفیت و سرعت در انجام سفارش‌ها پیش ببریم. اصرار ما بر ادامه همین مسیر است و از ورود به سایر عرصه‌های چاپ نظیر جعبه، لیبل و… پرهیز کنیم. با این رویکرد، به دنبال به‌روزرسانی هرچه بیشتر ماشین‌آلات و افزودن ماشین‌های جدید هستیم.

این فعال صنعت چاپ اضافه کرد: اخیرا یک ماشین ۲/۵ ورقی چهاررنگ به مجموعه اضافه شده و در آینده نزدیک، یک ماشین ۴/۵ ورقی چهاررنگ نیز خریداری و وارد خط تولید خواهیم کرد. همچنین ایده‌هایی برای تقویت بخش صحافی داریم که در سال آینده آن‌ها را عملی می‌کنیم و ما را به یک خط صحافی مدرن و پیشرفته مجهز خواهد کرد. در حال حاضر چاپ طلایی روزانه ظرفیت چاپ ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بند کاغذ را دارد که با فعالیت شبانه‌روزی ماشین‌ها و پرسنل محقق می‌شود. در بخش صحافی نیز روزانه قابلیت صحافی ۵۰ هزار نسخه کتاب را داریم که با اضافه شدن ماشین‌های جدید، این ظرفیت‌ها ارتقاء چشمگیری خواهد داشت.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات