چرا وزیر صمت وعده‌های خودرویی خود را محقق نکرد؟/ تداوم گرانی و رکود تورمی در بازار خودرو

به‌‌گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در شرایطی که قرعه‌کشی دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه شنبه یکم مرداد برگزار شد و اسامی برندگان این مرحله از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه هم ساعت ۱۷ امروز دوم مرداد اعلام می‌شود که یکی از وعده های خودرویی آقای فاطمی امین از زمان ورود به وزارت صمت، حذف قرعه کشی بوده است.

با شروع سال ۱۴۰۱ سیستم قرعه کشی به روش قبل اجرا شد و همین موضوع صدای نمایندگان مجلس یازدهم درآورد و آنها از وزیر صمت درخواست کردند که هر چه سریعتر اقدام به حذف سیستم قرعه کشی خودرو کند.

 به راستی وزیر صمت باید بابت تمام وعده‌هایی که داده پاسخگو باشد و باید توضیح دهد چرا وعده تحویل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو عملی نشد؟ چرا کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو اتفاق نیفتاد و قیمت خودرو مدام در حال افزایش است؟

 همچنین موانعی که برای توسعه پیش روی تولید کننده وجود دارد مدام در حال افزایش است و از طرف دیگر واردات به عنوان راه حل انتخاب می‌شود.

شیوه‌هایی که برای عرضه خودرو بکار می‌رود به دلیل مشکل ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا است، این اقدام باعث افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه می‌شود البته کاسبی و سودآور بودن این قرعه‌کشی‌ها عامل دیگری نیز برای عقب انداختن حذف قرعه‌کشی است.

به راستی مشکلات بیان شده برطرف نمی‌شوند تا زمانی که یک منطقی برای تولید، عرضه و تقاضا باشد. ابداعاتی نیز برای رفع مشکلات ارائه می‌شود. اما مشکل به سادگی برطرف نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی مدتی که از انجام طرح قرعه کشی گذشته هنوز هم تقاضای بالایی برای ثبت نام در این طرح وجود دارد و حتی قیمت خودرو در بازار هم بر اثر این مساله تغییری نکرده و کاهش نیافته است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات