چشم‌انداز قیمت مرغ کجاست؟

به‌‌ گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری‌ آنلاین؛ تغییر نرخ ارز مرجع به نیما، یکی از شگرف ترین برهه های تاریخی را در صنعت طیور رقم زده و همانگونه که پیشبینی می شد، اثرات مثبت و منفی کوتاه مدت و بلند مدت شدیدی از خود بر جای خواهد گذاشت. چنانچه بخواهیم تحلیلی دقیق از چشم انداز کوتاه مدت صنعت طیور داشته باشیم،  گزاره های زیر باید در نظر گرفته شوند:

۱_ قیمت نهاده ها : مهمترین اثر حذف ارز ترجیحی، افزایش شدید و بی سابقه قیمت نهاده های صنعت طیور است. پر واضح است که تغییر ۶ برابری نرخ پایه ارز از ۴۲۰۰ تومان ترجیحی  به بیش از ۲۶۰۰۰ تومان  نیمایی حداقل به همین میزان نرخ نهاده ها را افزایش خواهد داد.

۲_ دسترسی به نهاده ها: کمیابی منابع غلات و دانه های روغنی در جهان ، خصوصا” پس از درگیریهای اوکراین، بسیاری از کشورها را به ذخیره سازی نهاده ها تشویق نموده و بسیاری نیز با وضع قوانین محدود کننده صادرات، از خروج آنها جلوگیری می کنند. مصائب تخصیص و تامین و انتقال ارز در نتیجه تحریمهای ظالمانه و اختلاف نظر و عدم توافق به موقع بخش دولتی با واردکنندگان در مقاطع اخیر ، متاسفانه دسترسی به غلات در ایران را هم محدود نموده و به نظر می رسد ذخایر استراتژیک کافی هم برای سیاستگذاری و تامین احتمالی تولید قراردادی وجود ندارد.

۳_ سرمایه در گردش: به رغم تذکرات قبلی کارشناسان و ارائه راه حل های گوناگون در خصوص شکاف عمیق سرمایه در گردش، متاسفانه تاکنون تصمیم قاطعی اعلام نشده و اصولا” نحوه تامین سرمایه در گردش در هاله ای از ابهام قرار دارد. موضوع اصلی آن است که علاوه بر افزایش شدید هزینه های تولید در سایر بخشها، منجمله دستمزد، حمل و نقل و انرژی، تولید کننده می باید بودجه خرید نهاده خود را به ۶ برابر افزایش دهد و این در شرایطی است که منابعی در بانکها برای این موضوع تعریف نشده و چنانچه این منابع تامین هم بشوند ، با توجه به تعدد متقاضیان و حجم درخواستها، قوانین و محدودیتهای بانکی، اجازه پرداخت چنین تسهیلاتی را نخواهند داد.

۴- ادامه قیمت گذاری دستوری: تورم شدید در نهاده های تولید، که ذکر آن پیشتر رفت، لاجرم افزایش قیمت محصولات صنعت طیور در بازار را رقم خواهد زد. دخالت ۷۰ درصدی نهاده ها در هزینه تولید گوشت مرغ، مورد وثوق همگان است و متاسفانه ارگانهای مداخله کننده در تعیین قیمت ادله واضح و مبرهن تشکلهای تولیدی را نپذیرفته و سقف قیمت مصوبی پایین تر از حدود واقعی را تعیین نموده اند که نه تنها واجد سودی برای تولید کننده نخواهد بود بلکه حتی هزینه های جاری را نیز جبران نمی کند.

۵- رفتار مصرف کننده: گوشت مرغ در برابر تغییرات قیمت در کوتاه مدت کالایی کم کشش محسوب می گردد و این بدان معناست که در اثر تغییرات قیمتی در کوتاه مدت تقاضا برای آن کاهش خواهد یافت که در نتیجه هم تاثیرات سوء برسلامتی و استانداردهای تغذیه خواهد داشت و هم سبب رکود در صنعت طیور خواهد گردید.

توجه به گزاره های بالا و اثرات فزاینده آنها بر یکدیگر، در مجموع باعث ایجاد فضای نااطمینانی و عدم قطعیت شدید در بازار و در نتیجه تردید تولید کننده گردیده است و احتمالا اتفاقات ذیل مورد انتظار است:

۱_ اثرات فوری:

 کاهش شدید تقاضا برای جوجه ریزی، عدم جذب جوجه یکروزه و معدوم شدن آن، عکس العمل گله های مادر در قالب فروش خوراکی تخم مرغ نطفه دار به منظور کاهش و کنترل تولید و افزایش حذف گله های مولد.

۲_ اثرات کوتاه‌مدت:

کاهش جوجه ریزی، کاهش تولید گوشت مرغ را به دنبال خواهد داشت. این کاهش می تواند در کنار نزدیکی به فصل گرما که خود اثر کاهنده قابل توجهی بر جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ دارد، اسباب کاهش شدید عرضه را فراهم آورد که تاثیر آن در دو ماه آینده در قالب کمبود، ایجاد صف و افزایش قیمت قابل پیش بینی خواهد بود.

پیشنهادات:

  • می باید به سرعت تولید قراردادی با عرضه مدت دار نهاده ها در قبال دریافت گوشت آغاز گردد. همچنین تهاتر گوشت مرغ تولیدی مرغداران با نهاده ، اقدام دیگری است که می باید در اسرع وقت صورت پذیرد تا نگرانی از محدودیت دسترسی به نهاده را برای آغاز دوره بعد ذایل سازد و مشوقی برای جوجه ریزی مجدد باشد
  • قیمت مصوب گوشت مرغ می باید بازنگری و مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد و با واقعیات کنونی منطبق و به عنوان قیمت خرید حمایتی، اعلام شود. در میان مدت با توجه به آزادسازی نرخ نهاده ها می باید قیمت از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا و با تعامل عوامل بازار تعیین و از قیمت گذاری دستوری خودداری گردد.
  • باب صادرات گوشت مرغ مجددا مفتوح گردد و موانعی چون عوارض ۵۰۰۰ تومانی صادرات ، ناهماهنگی گمرکات و قیمت پایه غیر واقعی گمرکی مرتفع و برای حفظ قدرت رقابت در بازار بین المللی حداقل به اندازه ۲۵ درصد ارزش کالای صادراتی، مشوق دیده شود.
  • تزریق فوری تسهیلات به جهت جبران شکاف سرمایه در گردش ناشی از افزایش قیمت نهاده های تولید انجام گیرد. به نظر می رسد چنانچه این تزریق در ناحیه زنجیره ها اتفاق بیفتد، بسیار اثرگذارتر خواهد بود. چراکه زنجیره ها هم از اعتبار بالاتری در سیستم بانکی برخوردارند و هم می توانند از طریق انعقاد قرارداد مرغداران خرد را مورد حمایت قرار دهند.
  • قالب پرداخت یارانه می باید از شکل نقدی به کارت کالا تغییر کند، تا هم از اثرات سو انحراف آن و نتیجتا ایجاد تورم و اثرات سوء سلامتی جلوگیری شود و هم تقاضا برای تولید حفظ گردد.

در پایان امید است با اتخاذ تدابیر مناسب ، گذر از این جراحی خطیر تاریخی با سربلندی و سلامت اتفاق بیفتد و ضمن حفظ و حراست از امنیت و اقتدار غذایی کشور، آینده‌ای درخشان برای میهن عزیزمان رقم بخورد.

هشدار۱: لحاظ تحولات اخیر بین المللی و افزایش قیمت جهانی غلات به میزان ۶۰% ، در تاثیری فزاینده با افزایش ۶ برابری نرخ ارز،در نهایت افزایش ۱۰ برابری (۱۰۰۰ درصد) نرخ نهاده های صنعت طیور را به دنبال خواهد داشت.

هشدار۲: نسبت مداخله خوراک در هزینه تولید، حدود ۷۰ درصد است و اگر بپذیریم که این هزینه حداقل ۶ برابر شده، افزایش حداقل ۴ برابری قیمت تمام شده تولید گوشت مرغ دور از ذهن نخواهد بود. اگرچه امروز با بارگزاری قیمتهای غیر واقعی نهاده، این افزایش با این شدت محتمل نیست، لیکن بر مبنای محاسبات آتی، بروز آن کاملا قابل پیش‌بینی است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات