مديرعامل گروه داده‌پردازي پارسيان:

کارمزد خدمات الکترونیک بانکی باید افزایش پیدا کند

حمید توفیقی معتقد است: مهمترين چالش در نظام پرداخت که آينده سرمايه‌گذاري در اين نظام را با مشکل ايجاد مي‌کند، کاهش حاشيه سود حوزه پرداخت است.

مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین، درباره اقدامات دانش‌بنیان این گروه توضیح داد: گروه داده‌پردازی پارسیان با اتکا به افراد متخصص، توانمند، تیم تحقیقاتی کارآمد و استفاده از مشاوران خبره روی موضوعات مختلف فعالیت داشته و درصدد شناسایی رویدادهای جهانی و روندهای بین‌المللی است؛ بر این اساس این گروه با تشکیل این تیم‌ها طی یکسال اخیر ترندهای بینالمللی را در چندین حوزه از جمله اینترنت اشیاء (IOT)، هوش مصنوعی (AI)، زنجیره بلوکی (Block Chain)، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR)، خدمات ابری (Cloud)، تحلیل داده‌ها (Data analytic and Data mining) و… شناسایی کرده و با توجه به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این تکنولوژی‌ها قصد دارد که به پیاده‌سازی و رسوخ دانش در این حوزه‌ها بپردازد. بدین منظور این گروه با استفاده از این تکنولوژی‌ها با مجموعه‌های مختلف وارد مذاکره شده تا داده‌های بانکی و بازار سرمایه را تحلیل، روندهای جدید را شناسایی و موضوعات جدید را طرح نماید. همچنین با ورود به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف استفاده از این فناوری‌ها را شکل دهد.

حمید توفیقی درباره پیشینه‌ی فعالیت‌های این گروه گفت: داده‌پردازی پارسیان در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و چند شرکت معظم به نام شرکت تجارت الکترونیک پارسیان فعال در حوزه پرداخت (PSP)، شرکت خدمات کاربردی کاسپین در حوزه نرمافزار و مدیریت کُر بانک پارسیان (Core Banking) و شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش فعال در حوزه تولید، تجهیز و تعمیر دستگاه‌های کارتخوان (POS) و نگهداری و تعمیر خودپردازهای بانکی (ATM) فعالیت دارد. سایر شرکت‌ها شامل شرکت تابان آتی پرداز (اپلیکیشن خدمات پرداخت با نام تجاری تاپ) و آتی شهر ایرانیان (فعال در حوزه گردشگری) می‌باشد. همچنین برخی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه این گروه نیز شرکت‌های وابسته ناگفته نماند‏، (گروه دادهپردازی پارسیان؛ بازوی فناوری بانک پارسیان) شعار اصلی ما  است .

توفیقی با اشاره به چالش‌های سرمایه‌گذاری در کشور گفت: مهمترین چالش در نظام پرداخت که آینده سرمایه‌گذاری در این نظام را با مشکل ایجاد می‌کند، کاهش حاشیه سود حوزه پرداخت است. به‌طور خاص، کارمزدهای حوزه پرداخت چندین سال است که ثابت مانده، درحالی که هزینه تجهیز سرمایه و سرمایهگذاری در این حوزه بالا رفته است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های کارتخوان و تجهیزات ذخیره‌سازی و به‌طور کلی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای مرتبط، با توجه به قیمت ارز، بسیار بالا رفته و به همین نسبت، هزینه سرمایه‌گذاری را بیشتر کرده، در حالی که نرخ کارمزدها تغییری نکرده است. با این روند باید گفت، حاشیه سود سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته و بازده سرمایه‌گذاری را با مشکل مواجه می‌سازد، بر این اساس باید در نظام کارمزدها شاهد بازنگری باشیم تا دوره بازگشت سرمایه کاهش یابد و قادر به سرمایه‌گذاری مجدد در این حوزه باشیم. با توجه به پیشرفت خدمات و سرویس‌های بانکی نیازمند اصلاح زیرساخت نیز هستیم. به دلیل افزایش نرخ ارز؛ هزینه‌های تجهیز، تولید و تعمیر در حوزه زیرساختی نیز به شدت بالا رفته و همین محدودیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان ادامه داد: در این راستا، سیاست‌گذاران می‌توانند از طریق راهکارهایی مانند افزایش درآمد مجموعه‌ها، استفاده از خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر راهکارها این چالش‌ها را برطرف کنند. نکته دیگر، محدودیت نیروی انسانی مانند جابه‌جایی بین شرکت‌ها و همچنین خروج آن از کشور است، به همین دلیل برای حفظ نیروی انسانی، باید به سوی مدلهای جدید مشارکتی برویم و منافع شرکت و سازمان را به منافع آنها گره بزنیم. ما درصدد هستیم که از ظرفیت‌های موجود به خصوص ظرفیت نیروهای توانمند و متخصص به خوبی استفاده کنیم و انشاالله به کمک بانک پارسیان بتوانیم اقدامات موثری را در این زمینه‌ها انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که ایران در حوزه پرداخت، چه جایگاهی در میان کشورهای دنیا دارد، گفت: در حوزه پرداخت و سرویس‌های بانکی موقعیت خوبی داریم، اما نمی‌توان گفت که ما در لبه تکنولوژی حوزه پرداخت قرار داریم. در حال حاضر بانکداری الکترونیک ما تفاوت زیادی نسبت به گذشته پیدا کرده است. برای مثال، با توجه به اتفاقات رخ داده، سرویس‌های متنوع‌تری در بخش بانکداری عرضه می‌شود که سهولت دسترسی به خدمات بانکی را برای مشتریان راحت‌تر می‌کند، اما طبیعتا سرویس‌هایی مانند سرویس وام‌های خرد و کارت‌های اعتباری و خرید با توجه به اعتبار ایجاد شده و پرداخت آن به صورت اقساطی (BNPL)  به تازگی در حال شکل‌گیری است و در آینده خدمات دیگری نیز به آنها اضافه خواهد شد، اما هماکنون در کشورهایی که توانسته‌اند از فناوری به‌روزتر استفاده کنند، شیوه‌های پرداخت و وام‌های متنوعی شکل گرفته که در کشور ما هنوز متداول نشده و ما نیازمند آن هستیم که به تدریج به سوی آن حرکت کنیم. هرچند شاهد بارقه‌های کوچکی از آن هستیم که امید است با توجه به استارت تحول دیجیتال در بانک‌های کشور روزبه‌روز به خدمات مدرن دنیا نزدیک‌تر شویم.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات