کاهش قیمت خودرو با افزایش تیراِژ تولید

عضو هیات مدیره شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو گفت: با افزایش تیراژ تولید خودرو می‌توان قیمت‌ها را پایین آورد. قیمت‌های دستوری نه‌تنها موجب کنترل قیمت خودرو در بازار نشده، بلکه سود فروش خودرو را در سال‌های گذشته نیز به جیب دلالان برده که خودروها را با قیمت‌های دلخواه به بازار عرضه کرده و هیچ نظارتی از سوی دولت‌ها بر کار آنان وجود ندارد.

علیرضا رجبی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه یکی از مهمترین پروژه‌هایشرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو این که به مرحله تولید رسیده، تولید رام عرضی اکسل پیچشی خودرو تارا است که با توجه به برنامه ایران‌خودرو جهت تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه خودرو تارا خط تولید رام عرضی اکسل پیچشی امکان تولید روزانه ۲۰۰ مجموعه رام عرضی را دارد که با توسعه خط تولید در صدد تامین نیاز روزانه گروه صنعتی ایران‌خودرو هستیم؛گفت: از آنجایی که شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو یک تیم مهندسی قوی دارد، پروژه مونتاژ رام تارا و خودروی دنای توربو نیز به آن پیشنهاد شده و سرمایه مورد نیاز نیز از سوی شرکت تام به عنوان سهامدار این شرکت تامین شده است، بر همین اساس این پروژه به عنوان یک پروژه استراتژیک بعد از ۱۱ ماه به بهره‌برداری رسیده و با اجرای آن، نمونه‌های رام تارا تولید شده و رام دنای توربو نیز تا پایان سال برای تست به گروه صنعتی ایران‌خودرو ارسال خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اهمیت کیفیت محصولات در بین مردم جامعه، مسئولان و مصرف‌کنندگان، اولویت مهم شرکت ماشین‌ ابزار ایران‌خودرو جذب نیروی متخصص و ماهر است، به همین دلیل امسال حداقل ۵ نیروی متخصص در حوزه مهندسی جذب این شرکت شده و سطح کیفیت خطوط تولید و قطعات را افزایش داده است. از طرفی، شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو از مشاوران حوزه کیفیت دعوت کرده و به‌طور مستمر به نیروی کار خود آموزش می‌دهد. همچنین این شرکت با هماهنگی مدیران ارشد و نگاه ویژه آنان به موضوع کیفیت، برنامه‌های توسعه‌ای خود را دنبال کرده تا پاسخگوی نیاز و خواسته مشتریان در سال ۱۴۰۱ باشد.

رجبی گفت: یکی از مشکلات اساسی در کل صنایع و حتی صنعت قطعه‌سازی، نبود نیروی متخصص است. از آنجایی که کشور به سمت توسعه حرکت می‌کند و این امر به نیروی متخصص نیاز دارد، در سال ۱۴۰۰ نیروی زیادی جذب صنایع شد که البته این امر برای صنعت قطعه‌سازی چالش‌هایی را به همراه داشت. از سوی دیگر، نبود سرمایه‌های ارزان‌قیمت (وام‌های بانکی ارزان‌قیمت) نیز باعث شد که شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری تمایل کمتری داشته و روند توسعه به کندی پیش رود.

عضو هیات مدیره شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو گفت : یکی از ابزارها برای به‌روزرسانی زیرساخت‌ها در کشورمان، نیروی انسانی متخصص و آگاه است. علاوه بر آن، حضور صنعت‌گران دنیا، به رشد دانش فنی شرکت‌های داخلی کمک می‌کند که متاسفانه تحریم‌ها مانع از آن شده است، با این حال در همین شرایط، گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت سایپا، پلتفرم‌های جدیدی را به بازار ارائه داده‌اند که امید است، در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: محصولات شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو بر اساس استاندارد شرکت‌های مشتری تعریف می‌شود، بر همین اساس، این شرکت الزامات ۲ شرکت ایران‌خودرو و ساپکو را در نظر می‌گیرد، در غیر این صورت مجوز ارسال قطعات را دریافت نخواهد کرد. لازم به یادآوری است، بعد از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص صنعت خودروسازی، نظارت‌ها و بازرسی‌های شرکت ساپکو بیشتر شده و همین امر کیفیت محصولات را تا ۱۰۰ درصد افزایش داده، به‌طوری که با محصولات دیگر کشورهای خاورمیانه نیز قابل رقابت است. به عنوان مثال، در حال حاضر محصول رام اکسل پیچشی تارا کیفیت بیشتری نسبت به نمونه‌های وارداتی دارد.

عضو هیات مدیره شرکت ماشین‌ابزار ایران‌خودرو اضافه‌کرد: به اعتقاد بنده، کیفیت خودروها بد نیست، بلکه سطح انتظارات مردم افزایش پیدا کرده است. اگر بخشنامه‌های دستوری حذف شود، خودروسازان فضای بهتری برای سرمایه‌گذاری و عرضه پلتفرم‌های جدید و متناسب با خواسته مردم خواهند داشت. در حال حاضر یکی از دلایل نارضایتی مردم، عدم برآورده شدن سطح انتظارات آنان است، در صورتی که با حذف قیمت‌گذاری دستوری و همچنین حمایت از صنعت خودروسازی می‌توان از خودروسازان توقع داشت که سالانه یک پلتفرم جدید برای پاسخگویی به انتظارات مردم طراحی کنند.

رجبی افزود: با افزایش تیراژ تولید خودرو می‌توان قیمت‌ها را پایین آورد. قیمت‌های دستوری نه‌تنها موجب کنترل قیمت خودرو در بازار نشده، بلکه سود فروش خودرو را در سالهای گذشته نیز به جیب دلالان برده که خودروها را با قیمت‌های دلخواه به بازار عرضه کرده و هیچ نظارتی از سوی دولت‌ها بر کار آنان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در یک برهه زمانی، خودرو مانند سکه، دلار و طلا به کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و سرمایه‌های زیادی به سوی این بازارها سرازیر شد، در نتیجه با افزایش تقاضا، خودروسازان توان تامین نیاز بازار را از دست دادند و همین امر چالش‌هایی را در روند عرضه خودرو برای آنها به وجود آورد. با توجه به این امر، در شرایط فعلی خودروها به صورت غیرمستقیم، یعنی پس از انجام قرعه‌کشی عرضه می‌شود.

رجبی افزود: امیدوارم صنعت قطعه‌سازی خودرو نیاز مشتریان را به عنوان ولی‌نعمتان این صنعت برآورده کند. صنعت خودرو، موتور محرک توسعه کشور به شمار می‌رود، بر همین اساس از دولت انتظار می‌رود تا بیش از گذشته به فکر توسعه آن باشد و بستر اشتغال‌زایی گسترده‌ای را از این مسیر فراهم سازد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات