کاهش واردات، به دنبال افزایش خرید تضمینی گندم

به دنبال افزایش تولید گندم و رشد خرید تضمینی گندم، واردات این محصول در کشور کاهش یافت و در منابع ارزی صرفه‌جویی شد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،‌ در سال زراعی جاری ( از مهرماه سال ۱۴۰۱ تا ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۲)، سال بسیار خوبی برای تولید گندم بوده است

با توجه به اخبار منتشر شده از سراسر کشور در ۲۸ استان شاهد رشد خرید تضمینی گندم بوده‌ایم. بیشترین افزایش خرید را به ترتیب استان‌های فارس به میزان ۵۱۹ هزار تن ( تولید گندم درشهرستان آباده ۲۴ هزار تن ، شهرستان ارسنجان ۱۸ هزار تن و شهرستان استهبان ۱۳ هزار تن بوده است ) استان خوزستان ۳۶۲ هزار تن، استان کردستان ۳۰۸ هزار تن و استان کرمانشاه ۲۹۳ هزار تن، داشته‌اند.

بعد از پنج استان اول، امسال استان لرستان با ۱۷۹ هزار تن، آذربایجان غربی ۱۵۵ هزار تن، استان ایلام ۱۴۵ هزار تن و استان بوشهر ۱۰۳ هزار تن، بالا ترین میزان رشد خرید گندم را تجربه کرده‌اند.

طبق آمارها استان بوشهر با افزایش ۶ برابری، استان یزد با افزایش ۵.۵ برابری، استان کهگیلویه و بویر احمد با افزایش ۲.۵ برابری و استان فارس و اصفهان با افزایش دو برابری خرید تضمینی گندم مواجه بوده‌اند.

به گفته سید سعید راد، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ۳۱ استان فقط در سه استان گلستان، خراسان شمالی و گیلان رشد خرید گندم نداشته‌ایم اما در سایر استان‌های کشور شاهد رشد خرید تضمینی گندم بوده‌ایم.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد، ارزش مجموع گندم‌های خریداری شده در کشور تاکنون بیش از ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است که در ۱۰ استان بین ۷۰ تا ۹۶ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده است.

این افزایش خرید تضمینی گندم موجب شده تا مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی اعلام کند، خرید تضمینی گندم از سقف پیش‌بینی شده عبور کرده است و مجموعا ۹ میلیون و ۴۰ هزار تن گندم از ۶۲۴ هزار کشاورز خریداری شده است. این میزان، دومیلیون و ۴۱۸ هزار تن بیشتر از سال گذشته بوده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا آخر سال زراعی امسال، میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

کاهش واردات گندم

افزایش میزان خرید تضمینی گندم بر روی واردات گندم نیز اثر گذاشته است. طبق آمارگمرک در چهار ماهه نخست امسال، واردات گندم، یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۴۰ تن  به ارزش ۵۲۴ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۵۸۲ دلار از هفت بازار بوده است.

بیشترین میزان واردات را از کشور روسیه به میزان ۹۴۷ هزار و ۷۶۷ تن به ارزش ۳۹۲ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۹۳ دلار داشته‌ایم. این آمار نشان می‌دهد که میزان واردات چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴۷ درصد کاهش در وزن و ۴۶ درصد کاهش در ارزش داشته است. با توجه به افزایش تولید گندم در کشور، نیاز به واردات کاهش یافته است و صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای برای کشور رقم خورده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات