موسس و مدیرعامل شرکت ایپک گلیم

کسب و کار را باید با توجه به ظرفیت‌های محلی توسعه داد

در کشورمان کم نیستند زنانی که با تکیه بر قدرت درونی، عزت نفس و باور داشتن خود توانسته‌اند بر تمام موانعی که ممکن است در دنیای مردانه سر راه آن‌ها قد علم کند، غلبه کرده و تمام عزم، اراده و توانایی خود را به نمایش بگذارند. ویژگی‌های زیادی در بین زنان کارآفرین وجود دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دیدگاه مثبت، اعتماد به نفس بالا، حس کمک به دیگران، توازن بین زندگی و کار، آموزش هدفمند، برنامه‌ریزی بلندمدت و... اشاره کرد.

یکی از این زنانی که در مسیر کاری خود به درجات بالا و موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده، خانم خدیجه سعیدپور، موسس و مدیرعامل شرکت ایپک گلیم و مدرس، طراح و تولیدکننده صنایع‌دستی گلیم و همچنین مربی ارشد کارآفرینی با الگوی LNSIE است که در طول سال‌ها فعالیت هنری، هنرجویان بسیاری را پرورش داده و در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین به این نکته اشاره دارد که برای توسعه کسب‌وکار باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه محلی توجه کرد. مشروح مصاحبه با این بانوی کارآفرین و توانمند از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد.

درباره نحوه ورود و انگیزه خود به دنیای هنر توضیح دهید. چه عاملی باعث شد تا به این حوزه علاقه‌مند شوید؟

از کودکی، به همراه خواهران و برادرم به هنر علاقه‌مند بودیم. پدرم از قدیم‌الایام در شهرمان به معمار معروف بود و مادرم نیز کارهای خیاطی، گلدوزی و بافتنی انجام می‌دادند و اکثرا از روستاهای اطراف شهرستان کارآموزهایی داشتند. من همیشه پا به پای مادرم همراه و در واقع زبان خواندن و نوشتنش بودم. در تمام دوره‌های آموزشی، آموخته‌هایش را یادداشت می‌کردم و به زبان ترکی برای مادرم بازگو می‌کردم و این موضوع باعث می‌شد که تمام نوشته‌ها در ذهنم تثبیت شود. زندگی ما با این کارها عجین شده بود؛ هر کاری که با هنر آمیخته می‌شد، جذابیتش هم بیشتر می‌شد. یکی از آرزوهای پدرم این بود که ما در آینده، تولیدی بزرگی احداث و تمام هنرهای‌مان را در آنجا پیاده کنیم.

آیا آرزوی پدر محقق شد؟

بعد از ازدواج، کسب‌وکار خود را در روستای همسرم که یک روستای عشایر نشین و از روستاهای باروق بود، شروع کردم. با توجه به گذراندن دوره‌های مختلفی مانند مسیر کسب‌وکار من، تربیت مربی کارآفرینی زنان عشایری و روستایی بر اساس الگوی LNSIE، به این نتیجه رسیدم که برای توسعه کسب‌وکار باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه محلی توجه کرد. به مرور زمان و با حمایت اداره امور عشایر شهرستان میاندوآب و صندوق کارآفرینی امید، صندوق خرد محلی زنان عشایری را در روستا تشکیل داده و شروع به احیاء صنعت گلیم‌بافی کردم. گلیم از صنایع قدیم عشایر منطقه ما بود که متاسفانه منسوخ شده بود، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر و بحران‌هایی که برای صنعت کشاورزی به وجود آمده بود، باید صنعتی جایگزین کشاورزی برای ایجاد معیشت پایدار و کمک به اقتصاد خانواده‌ها معرفی شود که در این میان، گلیم‌بافی گزینه اول ما بود. این هنر را احیا کردیم و برای اینکه بتوانیم تولیدات‌مان را به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه کنیم، در این صنعت دست به نوآوری زده و کاربردهای جدیدی برای گلیم تعریف کردیم. در این میان، با توجه به نیاز و خواست مشتری، برای اولین بار روکش صندلی خودرو و ادارات را از گلیم، طراحی و تولید کردیم که این امر باعث رونق کسب‌وکار ما و ترویج صنعت گلیم‌بافی شد. طراحی و تولید گلیم‌های سه‌بعدی در ابعاد ۳ در ۴ از سایر تولیدات منحصربه‌فرد شرکت ایپک گلیم بود که در اسفندماه سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت مهر و نشان اصالت و مرغوبیت ملی شد.

علاوه بر گلیم‌بافی، چه فعالیت‌های دیگری انجام می‌دهید؟

در کارگاه ما فعالیت‌های خدماتی از جمله پرده‌دوزی برای سالن‌ها و ‌منازل، دوخت پرچم برای نمایشگاه‌ها و ادارات، دوخت و بافت لباس، دوخت جهیزیه برای دختران، دوخت سرویس روتختی، دوخت کاور مبل برای منازل و سالن‌ها و همچنین عروسک بافی انجام می‌شود. همچنین تولید بسته‌های فرهنگی با استفاده از ضایعات موجود در کارگاه از دیگر فعالیت‌های ما است. قابل ذکر است، با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی سراسر کشور، با شرکت در رویدادها و جشنواره‌ها و همچنین از طریق پیچ‌های اینستاگرامی به معرفی محصولات ایپک گلیم می‌پردازیم. از طرفی، به عنوان زنجیره تامین شرکت فروش آنلاین که اولین شبکه فروش مجازی در خاورمیانه است، فعالیت داریم.

در حال حاضر چند نفر در این شرکت اشتغال دارند؟

در حال حاضر تعداد ۶۵ نفر از بانوان روستا به عنوان اعضای طرح “یک روستا یک محصول” صنعت گلیم‌بافی با این شرکت همکاری دارند و من به عنوان پشتیبان این طرح، تاکنون یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بانوان روستا جذب تسهیلات کم‌بهره داشتم که اکثریت آن از محل صندوق کارآفرینی امید و مابقی توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان، اداره امور عشایر، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی پرداخت شده است.

شیوه آموزش‌ها در ایپک گلیم بر چه اساسی انجام می‌شود؟

با توجه به اینکه مسئولیت گروه جهادی اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تلاشگران شهرستان را بر عهده دارم، آموزش‌ها برای جامعه عشایری روستای و مناطق کمتر برخوردار، اکثرا به صورت رایگان بوده است. در ابتدا، جذب بانوان برای رشته گلیم‌بافی بسیار سخت بود، چراکه این صنعت در منطقه ما منسوخ شده بود. با توجه به وضعیت بحرانی اقتصادی برای خانوارها، به بانوان اعلام کردم که هر کارآموز که در دوره آموزشی، نمونه کار درستی ارائه دهد، علاوه بر آموزش رایگان، دستمزد بافت هم دریافت خواهد کرد که خوشبختانه این شیوه جواب داد و روزبه‌روز بر تعداد کارآموزان اضافه شد و توانستم بافنده‌های مورد نظرم را از بین آن‌ها انتخاب کنم. شایان ذکر است، آموزش‌ها در ایپک گلیم بیشتر حالت عملی دارند و با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان میاندوآب، تجهیزات رایگان حتی برای دورافتاده‌ترین مناطق ارسال شده و در پایان دوره، برای بانوان آموزش‌دیده، مدرک معتبر مهارتی و کارت شناسایی از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان صادر می‌شود.

انتخاب طرح‌ و رنگ گلیم‌ها بر اساس چه فرآیندی انجام می‌شود؟

تمام تلاش ما بر این است تا بیشتر خواسته مشتری و ‌نیاز بازار را در نظر بگیریم. ما در کنار حفظ اصالت گلیم‌بافی، طرح‌های سنتی را به صورت مدرن و تلفیقی کار می‌کنیم و سعی داریم که کاربردهای جدیدی برای گلیم تعریف کنیم تا بازار فروش گسترده‌تری داشته باشیم. به عنوان مثال، برای اولین بار در ایران روکش صندلی ماشین و ادارات را از گلیم طراحی و تولید کردیم و به راحتی این محصول را در اختیار ادارات و رانندگان قرار دادیم. با تبدیل گلیم‌بافی از حالت ذهنی به کار با نقشه، لوگوی ادارات و سازمان‌ها را می‌توانیم پیاده‌سازی و مشتریان بیشتری جذب کنیم. برای مثال، جناب آقای ناجی، مدیرکل اداره کل امور عشایر استان آذربایجان غربی و مدیرکل صندوق کارآفرینی امید، از اولین مشتریان ما بودند که در کنار سایر حمایت‌هایی که داشتند، مبلمان اتاقشان مزین به تولید شرکت ایپک گلیم با طراحی لوگوی سازمان است که جزو افتخارات ایپک گلیم به شمار می‌رود. همچنین با طراحی و تولید گلیم‌های ۳ ‌بُعدی در ابعاد ۲ در ۳ موفق به دریافت مهر اصالت و مرغوبیت ملی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور شدیم. ناگفته نماند، برای اولین بار لباس گلیمی در این شرکت تولید شد و برای رشد بازار خود، بیشتر به دنبال کارهای تلفیقی هستیم.

حضور در رویدادهای مختلف هنری چه کمکی به پیشرفت این شرکت داشته است؟

شرکت ایپک گلیم در اکثر نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور و حتی خارجی شرکت می‌کند و به معرفی توانمندی‌های بانوان جامعه عشایری و روستایی می‌پردازد. کسب مقام در هر رویداد در کنار موفقیتی که به دست می‌آوریم، دریچه‌های کوچک به‌سوی دنیایی بزرگ‌تر برای من محسوب می‌شود، چون در هر رویداد به شخصه سعی می‌کنم تا حتی از رقبای خود، آموزش بگیرم. آشنایی با اساتید بزرگوار و استفاده از تجارب آنان برای پیشرفت آینده کاری ما بسیار موثر است. در واقع رویدادهای ملی و بین‌المللی ما را در سطح کشور و خارج از مرزها معرفی و مطرح می‌کند.

شما در زمینه کارآفرینی و توان‌افزایی زنان مشغول به فعالیت هستید. در این مسیر چگونه می‌توان توان زنان شاغل را در جهت توسعه و پیشرفت افزایش داد؟

در ابتدا باید توانایی بانوان و میزان علاقه آنان به کسب‌وکارهای مختلف سنجیده شود. در مرحله بعد باید به منابع، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود توجه کرد و بر اساس این داشته‌ها، نیازی را در بازار شناسایی و شروع به تولید محصول یا ارائه خدمت کرد. به اعتقاد من، علم و آگاهی لازم باید در اختیار بانوان از طریق حضور در دوره‌های کارآفرینی و طراحی بوم کسب‌وکار قرار داده شود تا بتوانند به بهترین نتیجه دست یابند.

تاکنون به عنوان یک بانوی کارآفرین، موفق به دریافت چه جوایز و گواهی‌نامه‌هایی در حوزه کارآفرینی شده‌اید؟

  • کارآفرین برتر استان در سال ۱۳۹۶ از طرف سازمان جهاد کشاورزی
  • زن نخبه تاثیرگذار از طرف استانداری در بهمن‌ماه ۱۳۹۶
  • منتخب الگوی برگزیده زن کارآفرین از مناطق محروم کشور در جشنواره ملی زنان کارآفرین و صاحب کسب‌وکار از طرف انجمن ملی زنان کارآفرین در سال ۱۳۹۷
  • منتخب زن کارآفرین و تاثیرگذار از طرف استانداری در بهمن‌ماه ۱۳۹۷
  • منتخب اولین جشنواره ملی روستایی شو به عنوان روستایی نوآور در دی‌ماه ۱۳۹۸
  • کارآفرین برتر استان از طرف سازمان جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۸
  • کارآفرین برتر فرهنگی از طرف موسسه فرهنگی پژوهشی معین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال ۱۳۹۸
  • کارآفرین برتر کشوری با آراء مردمی از طرف معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۹
  • مجری طرح “یک روستا یک محصول” با صنعت گلیم‌بافی منتخب اولین جشنواره زن، نوآوری و زندگی از طرف استانداری در بخش زن و مدیریت پسماند در بهمن‌ماه ۱۳۹۹
  • منتخب دومین جشنواره روستایی شو در اسفندماه ۱۳۹۹ به عنوان صندوق نوآور
  • احیاء کننده صنعت گلیم‌بافی در منطقه
  • کارآفرین برتر استانی در سال ۱۳۹۹ از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان
  • منتخب ملی سومین جشنواره ایده‌ها و محصولات نوآورانه در جهت ایجاد معیشت پایدار
  • دریافت مهر اصالت و مرغوبیت ملی در طراحی و تولید گلیم‌های سه‌بعدی در سال ۱۴۰۰
  • دانشجوی نمونه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در سال ۱۴۰۰
  • منتخب قابل تقدیر در جشنواره بنیاد جهانی انرژی در بخش جوانان و پایداری در سال ۱۴۰۱
  • کارآفرین منتخب استان آذربایجان غربی در زمینه صنایع‌دستی از طرف وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور
  • عضو انجمن ملی زنان کارآفرین ایران
  • دارای گواهی مربی ارشد کارآفرینی زنان عشایری و روستایی بر اساس الگوی LNSIE

آیا تاکنون در زمینه صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی نیز اقدام کرده‌اید؟

در سال ۱۳۹۹ تولیدات خود را از طریق واسطه به کشورهای اروپایی و همجوار صادر می‌کردیم، ولی با گذشت زمان و معرفی محصولات در فضای مجازی، تولیدات خود را از طریق پیج شرکت ایپک گلیم صنعت و بدون هیچ واسطه‌ای به خارج از کشور صادر و به فروش رساندیم. همچنین از اوایل سال ۱۴۰۱ با حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور توانستیم به صورت مستقیم وارد بازار صادرات شویم.

به عنوان بانویی که مدت‌ها در عرصه کارآفرینی و فعالیت‌های اقتصادی، کسب تجربه کرده‌اید، بفرمایید که چگونه می‌توان به یک ایده یا طرح کم ریسک و خوب برای شروع کارآفرینی و ایجاد شغل مناسب دست پیدا کرد؟

در وهله اول باید صبورانه پیش رفت، چراکه موفقیت به آسانی به دست نمی‌آید. وقتی ایده‌ای را در ذهن خود پرورش می‌دهیم، باید همه جوانب آن را بسنجیم. بهترین کار برای این منظور طراحی بوم کسب‌وکار است که می‌تواند کار ما را راحت‌تر کند. بوم کسب‌وکار به عنوان نقشه مسیری است که باید طی شود، صفر تا صد کار را می‌سنجد و کم‌وکاستی‌های ایده‌های مورد نظر را به ما نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات