به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

محمود پیشعلی: کمبود نیروی کار ماهر دغدغه صنعت چاپ است

کمبود نیـروی کارماهر

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، محمود پیشعلی رییس هیات مدیره چاپ فرارنگ آریا گفت: د‍ر ایران ارزش و هنر چاپخانه به این است که تیراژ کارش بالا باشد، ولی معمولا تیراژ‌ها محدود است.

به عنوان مثال، در کشورهای اروپایی برای یک شرکت تولیدکننده بیسکویت یا شکلات، طراحی خیلی حساب‌شده و زیبایی انجام می‌شود و این شرکت به یک‌باره تولیدات خود را به شکل اساسی و پر تعداد وارد بازار می‌کند که یا موفق به تصاحب بازار می‌شود و یا شکست می‌خورد و کسب‌وکار خود را جمع می‌کند. در ایران، شرایط برعکس است و هر شرکتی تعداد کمی از تولیدات خود را روانه بازار می‌کند و اگر کسب‌وکارش رونق بگیرد، آن را ادامه می‌دهد.

حقوق کارگران و کارمندان افزایش زیادی داشته

وی افزود: امسال مقداری رکود در بازار ایجاد شده، ولی در حدود ۵ دهه گذشته همواره وجود داشته است، به‌طوری که در برخی از مقاطع، یک‌باره بازار کار راکد می‌شده و دوباره رونق گرفته است.

با توجه به اینکه در حال حاضر هزینه‌هایی مانند حقوق کارگران و کارمندان افزایش زیادی داشته، چاپخانه‌هایی که حجم کارشان کاهش می‌یابد، دچار مشکلات بسیاری می‌شوند و اگر این بحران تا چند ماه بعد ادامه پیدا کند، شرایط برای آن‌ها بسیار سخت‌تر خواهد شد.

پیشعلی گفت: آموزش این نیست که به نیروی کار، الفبای چاپ را یاد دهند، بلکه پرسنل باید وارد کار شوند و برای حرفه‌ای شدن، روی ماشین‌آلات چاپ کار کنند. البته ماشین‌های چاپ، گران‌قیمت هستند و اگر کارگر به آن‌ها ضربه بزند، خسارت زیادی وارد می‌شود، ولی تا زمانی که ماشین چاپ را در اختیار کارگر نگذارید و مقداری کار باطله نکند، چیزی یاد نمی‌گیرد و اصطلاحا اوستای کار نمی‌شود؛ بنابراین می‌توانم بگویم که اغلب چاپخانه‌ها نیروی کار ماهر ندارند.

ناوگان و ماشین‌های بسته‌بندی نوسازی می‌شوند

وی افزود: ایران در صنعت چاپ نسبت به برخی از کشورهای اطراف و همسایه جلوتر است، اما مثلا نسبت به دبی این‌گونه نیست و آن‌ها پیشرفته‌تر هستند، چراکه سرمایه‌گذاری در آنجا آسان است و به راحتی تسهیلات پرداخت می‌شود.

رمز پیشرفت در صنعت بسته‌بندی آن است که ناوگان و ماشین‌های بسته‌بندی نوسازی می‌شوند، اما چند سالی می‌شود که ماشین چاپ نو، جدید و مدرن وارد کشورمان نشده و علت آن هم، سخت بودن سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ است.

رییس هیات مدیره چاپ فرارنگ آریا در انتها بیان کرد: اتحادیه چاپ در سال‌های گذشته با فراز و نشیب‌های سختی روبه‌رو بوده و کیفیت ارتباطات آن با اعضا، ضعیف بوده است. البته تیم فعلی اداره‌کننده اتحادیه، به شکل متفاوتی آغاز به کار کرد و برای امور وزارتخانه‌های مرتبط، فعالیت‌های زیادی انجام داد که درباره موثر بودن این فعالیت‌ها، باید اعضا اظهار نظر کنند.

متاسفانه اخیرا جنگ اداری و لفظی بین اتحادیه، وزارت ارشاد، تعاونی چاپ و اتحادیه و تعاونی لیتوگراف، بالا گرفته است. این موضوع حتی در عقب‌افتاده‌ترین کشورها هم دیده نشده و متاسفانه واحدهایی که باید دست به دست هم بدهند و کمک به صنف داشته باشند، با هم در تضاد هستند.

 

مطلب کامل در ماهنامه شماره ۸۶ دنیای سرمایه گذاری

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات