یادداشت؛ نادر کریمی جونی

کم فروغی یک رویداد جامع

نمایشگاه جامع کشاورزی به پایان رسید و روزهایی از آن گذشته است؛ حالا کمتر کسی یادش هست که نمایشگاه باید چگونه برگزار می‌شد یا بهتر بود چگونه برگزار شود. در واقع این نمایشگاه کارکردهایی برای شرکت کنندگان و بازدید کنندگان دارد که اثرات این کارکردها گاهی پایدار و گاهی ناپایدار است. البته تلاش برگزارکنندگان و دست اندرکاران این گونه رویدادها آن است که بیشترین تاثرگذاری پایدار را برای کلیه مشارکت کنندگان در نمایشگاه پدید آورند.
دست‌کم در بحبوحه برگزاری این نمایشگاه، عقاید مختلفی درباره این رویداد، نحوه برگزاری و تاثیر آن ابراز شد؛ اما همان وقت و در روزهایی که نمایشگاه برپا بود هم حتی رسانه‌های تخصصی کشاورزی به این موضوع چندان نپرداختند و اخبار زیادی درباره آن انتشار ندادند تمام خبرهایی که رسانه ها در مورد نمایشگاه انعکاس دادند به افتتاحیه آن، اظهارات وزیر جهادکشاورزی، سخنان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و برخی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه مربوط بود. این کم‌توجهی شاید به‌دلیل کم‌خبر بودن نمایشگاه باشد؛ به ‌جز روز اول که در افتتاحیه نمایشگاه جامع کشاورزی وزیر و معاونان وزارت جهاد کشاوری و مقاماتی هم چون رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و مراسم افتتاحیه‌ای نسبتا مفصل با حضور نمایندگان مجلس و فعالان حوزه کشاورزی برگزار شد، در سه روز بعدی تقریبا هیچ چهره شاخص یا مقام مهمی به بازدید نمایشگاه نیامد و از این بابت نمایشگاه چندان خبرساز نبود.
حتی فعالیت‌های رسانه‌ای پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط با آن در روزهای دوم تا چهارم برگزاری نمایشگاه، معطوف به این رویداد مهم نبود بلکه اخبار دیگری را منتشر می‌ساختند و درمورد نمایشگاه هم عمدتاً اخبار انتشار یافته، رویکردی بازرگانی داشت و گمان می‌رود که انگیزه‌های تجاری و تبلیغی داشته باشد. برخلاف نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در هر روز یک همایش، کنفرانس خبری یا بازدید یک مقام ارشد کشوری تدارک شده بود، در نمایشگاه جامع کشاورزی که از حیث فعالیت و اشتغال‌زایی و حجم عملیات اقتصادی یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های اقتصادی کشور است؛ هیچ برنامه حاشیه‌ای تدارک نشده بود. می‌شد این برنامه ها را با هماهنگی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های اقتصادی و کشاورزی به نحو مناسبی برنامه‌ریزی و اجرا کرد اما ظاهرا متولی خاصی برای این گونه برنامه ها در حاشیه نمایشگاه تعیین نشده بود. دست‌کم برگزاری یک همایش و چند نشست خبری در روزهای برگزاری نمایشگاه می‌توانست توجه‌ها را همچنان به این رویداد مهم کشاورزی – صنعتی معطوف نگهدارد و جایگاه این نمایشگاه را در میان سرخط خبرهای حفظ کند.
البته این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه حوزه کشاورزی در ایران است که تلاش کرده بود همه یا دست‌کم بیشتر فعالان حوزه کشاورزی را گردهم جمع کند. در این میان، واردکنندگان نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی چند روز قبل از برگزاری این نمایشگاه در محل ایران‌مال حضور یافتند و بدین‌ترتیب حساب خود را از سایر فعالان عرصه کشاورزی جدا کرده بودند. واقعا معلوم نیست انگیزه این جدا شدن چه بوده است، اما به هر حال چنین افتراق‌هایی معمولا نتیجه خوبی دربرندارد و انتظار آن است که بلوغ در میان فعالان و رهبران اقتصادی کشورمان آنقدر باشد که منافع عالیه و جمعی خود را به منافع صنف و جناح خود ترجیح دهند. فعالان اقتصادی ایرانی حتما می‌دانند و اگر نمی‌دانند بهتر است بدانند که همه در یک کشتی نشسته‌اند و اگر این کشتی به مقصدی خوب برسد، همه سود می‌کنند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات