یادداشت؛ نادر کریمی جونی

کیفیت؛ ساده انگاری مجاز نیست

   وقتی مدیران کشور درباره دستاوردهای خود صحبت می کنند، چگونه این دستاوردها را توصیف می کنند؟ آیا کسی از میان آن ها تا کنون در خصوص کیفیت دستاوردها صحبت کرده است؟ مثلا همین چند روز پیش وزیر صنعت معدن تجارت، سید رضا فاطمی امین درباره افزایش تولید خودرو و رساندن آن به میزانی مشخص صحبت کرد. او که تازه از خطر استیضاح رهایی پیدا کرده و ابقاء شده است در تمام سخنان خود فقط به امور کمی تولید خودروسازی ها پرداخت و در حالی که در مجلس درباره کیفیت محصولات از وی پرسیده شده بود، هیچ اشاره ای به کیفیت محصولات خودروسازی ها و ارتقای آن ها نکرد.
حال تصور کنید وزیر صنعت، معدن، تجارت در این سخنان توضیح می داد که میزان تولید در این دوره هیچ تغییری نکرده اما کیفیت محصول ارتقاء پیدا کرده است. شنیدن این گزاره از سوی یک مقام مسوول چقدر از سوی افکار عمومی و مقامات اعم از مقامات نظارتی مانند نمایندگان مجلس و … یا مقامات مسئول آقای وزیر پذیرفته است؟ در بهترین حالت به این گزاره چنین پاسخ داده می شود که ” ارتقای کیفیت محصولات خوب است ولی … “. قابل پیش بینی است که در ادامه جمله چه نکته یا گزاره هایی گفته می شود. آیا این نگاه به کیفیت، نگاهی قابل اتکاء و دفاع است؟ همین مثال ساده نشان می دهد که اهمیت دادن به کیفیت انجام کار و یا حصول نتیجه تا چه در میان مردم و مسئولان ایرانی جدی و مهم گرفته می شود.
هنگامی که این انتقاد مطرح می شود بلافاصله پاسخ داده می شود که عطش بازار آن قدر زیاد است که جایی برای توجه به کیفیت و اولویت دادن آن باقی نمی گذارد. این امر تاحدی درست است چرا که مثلا در مورد مایکروفر هنوز کشور قابلیت ساخت کامل مایکروفر را ندارد و برخی قطعات آن الزاما باید از خارج وارد شود. تازه همین تولید ناقص هم برای پاسخ دادن به تقاضای بازار ایران کافی نیست و باید بخش مهمی از این نیاز از محصولات خارجی تامین گردد. در چنین شرایطی آیا این کارخانه و یا کارخانه های مشابه می توانند به کیفیت چنان که باید اهمیت بدهند؟ حال اگر اراده ای برای این اولویت دادن وجود داشته باشد، آیا به لحاظ سخت افزاری تولید کننده های ایرانی از قابلیت ساخت محصولات روزآمد، با کیفیت و با کارایی مناسب بهره مند هستند؟
بسیاری از ایرانیان می گویند که تجهیزات موجود در ایران، چه تجهیزات آزمایش کیفیت و چه تجهیزات ساخت، آن قدر روزآمد و پیشرفته نیست که این قابلیت را به دست دهد. از این بابت حتی اگر اراده کافی هم وجود داشته باشد باز هم ممکن است نتیجه مطلوب حاصل نشود.
در واقع مسئولان کشور باید به این نکته مهم توجه کنند که کیفیت و تامین آن موضوعی چند وجهی و پیچیده است که برای حصول و از آن مهم تر پایداری و تداوم آن باید نکات گوناگونی در نظر گرفته شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات