یادداشت؛ نادر کریمی جونی

منازعه بی سرانجام

کشمکش عجیبی میان هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جریان دارد. از یک سو نمایندگان می خواهند برخی اعضای دولت را از کابینه سید ابراهیم رئیسی اخراج و افراد دیگری را به جای آنان منصوب کنند از سوی دیگر هیات رئیسه مجلس با عدم اعلام وصول طرح استیضاح عملا جلوی انجام این کار و ایجاد تغییر در کابینه را گرفته است. واقعا معلوم نیست نیت اصلی دو طرف از این تقابل و نزاع داخلی چیست اما دست کم در گفتار نمایندگان حرف هایی می زنند که حاکی از دلسوزی آنان برای کشور و دولت است. البته اقدامات و ایجاد مانع از سوی هیات رئیسه مجلس خشم نمایندگان را برانگیخته و اعتراض ایشان را موجب شده است. آنان با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس جلوی استیضاح وزرا را گرفته است، می گویند که این اقدام و جلوگیری هیات رئیسه از طی مراحل استیضاح وزرا، غیرقانونی و برخلاف آیین نامه داخلی مجلس است. نمایندگان در توجیه اقدام خود ابراز عقیده می کنند که اعضای کابینه دولت در ضعف عملکردی باهم رقابت دارند و اعضای خانه ملت استیضاح چندین وزیر دولت را شروع کرده اند اما هیات رئیسه همه را مسکوت و بایکوت کرده است. البته آن چه در مورد کسب اعتماد مجدد مجلس از سوی سید رضا فاطمی امین شد هنوز هم مورد اعتراض نمایندگان است و آنان بدون ذکر نام اظهار می دارند که بعضی از وزرای دولت، با فشار اعضای هیات رئیسه رأی آوردند و بنابراین الان مانع از استیضاح آنها می شوند.

گاهی این نکته بیان می شود که ضعف دولتمردان و دستگاه‌های نظارتی باعث بروز فساد شده است، نمایندگان مجلس در این باره ابراز عقیده می کنند که دولت سید ابراهیم رئیسی مانند دولت های پیشین به جای آن که اصلاح را از دولت، یقه سفید ها و تصمیم گیران یا تصمیم سازان دولتی برود، باز هم به سراغ کوچه و خیابان و دلالان رفته اند. از این روست که وکلای ملت مردم خود تصمیم به اصلاح و برکناری وزیران ضعیف و ناکارآمد گرفته و در انجام این کار پافشاری می کنند.

 اما از سوی دیگرا، هیات رئیسه حتی اگر با انجام این کار موافق باشد در شرایط کنونی که بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده و نیز بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم به تاخیر افتاده و تلاش مضاعفی برای تصویب این دولایحه در موعد مقرر و دست کم تا پایان بهار آینده لازم است، باز هم نمی تواند اجازه دهد  که وقت، هزینه و فرصت نمایندگان صرف امور کم اهمیت تر شود. از این جهت هیات رئیسه نه فقط با تقاضا کنندگان برای استیضاح وزیران همکاری نمی کند بلکه در مقابل ایشان موانعی را نیز تمهید می نماید. روشن است که این مانع تراشی و عدم همراهی هیات رئیسه برای استیضاح وزیران مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است. سرانجام این کشمکش چیست؟ گمان نمی رود که تا پایان سال و یا حتی تا پایان بهار آینده ماجرای تقاضا و تلاش برای اخراج وزیران از کابینه به نتیجه برسد. چه، اکنون مجلس کارهای مهمتر و البته عاجلی دارد که باید در به اتمام رساندن آن ها تلاش کند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات