امروزه کسب وکارهای مبتنی بر فناوری و سرویس های خدماترسانی آنلاین به منظور تسهیل فرآیند نقلوانتقالهای بانکی بر پایه ایده های نو شکل گرفته است. این موضوع ضمن کاهش هزینه های شرکتها در انجام امور روزمره، موجب راحتی کار مشتریان نیز شده که نمونه آن را در بخش خدمات غیرحضوری بان کها شاهد هستیم.
به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، دکتر نادر قاسمی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش با بیان اینکه ماموریت این شرکت از سال ۱۳۹۶ با تصمیم مدیریت خدمات انفورماتیک برای انجام فعالیت در زمینه کسبوکارهای B2B بانکی، حوزه نوآوری باز و کسبوکارهای مبتنی بر فناوری در بازار رقابتی آغاز شد، گفت: در حال حاضر شرکتهای ارائهدهنده خدمات بانکی، در شمار شرکتهای فناور قرار داشته و وظیفه اصلی آنها، ارائه سرویسهای پرداخت و بانکی مبتنی بر فناوری است. از آنجا که نیازهای بانکی و حوزه پرداخت مشتریان نیز متنوع تر، بهروزتر و پیشرفتهتر شده است، این شرکتها طی چند سال اخیر رشد خوبی داشتهاند. به عبارتی دیگر، رشد فزاینده نیازهای مشتریان، موجب حرکت رو به رشد شرکتهای فناوری و بهروز شدن سرویسهای آنها شده است؛ بنابراین از آنجایی که پاسخگویی به نیازهای فناورانه مشتریان در حوزه سرویسهای بانکی مستلزم چابکی و تسریع ورود به بازار است، شرکتهای بزرگ مانند شرکت خدمات انفورماتیک تمهیداتی اندیشیدهاند که یک مورد آن، تغییر ماموریت و انتقال اینگونه فعالیتها به شرکت فرادیس گستر بود تا سریعتر به بازار فناوریهای نوین و تامین نیازها دسترسی پیدا کند.
وی افزود: این شرکت در حوزه کسبوکارهای B2Bفعالیت داشته و از جمله فعالیتهای آن، توسعه پلتفرم ارائه API بانکی شاهین است. در این پلتفرم، خدمات پایهای بانکی از بانکها و سرویسدهندگان دیگر دریافت شده و به مشتریان ارائه میشود. به عنوان مثال، شرکتی که قصد پرداخت پول کارمندان از طریق نرمافزار مبتنی بر API را دارد، پس از انجام کارهای حسابداری و یکپارچهسازی تمام سیستمهای این نرمافزار، از طریق گزینه پرداخت به درگاه نرمافزارAPI وصل شده و مبلغ مورد نظر را انتقال میدهد. در حوزه پرداختهای B2C مثل صرافیها نیز اگر یک صرافی ارزهای مشتریان را با مبالغ بالا خریداری کند، راهی جز استفاده از اینترنت بانک و نرمافزارهای مشابه ندارد که غالبا پرداخت از طریق این روشها دارای چالش بوده و با استفاده از پلتفرم ذکر شده قابل برطرف شدن است.
قاسمی خاطرنشان کرد: امروز این پلتفرم در دنیا در بخش بانکداری باز (Open Banking) قرار گرفته و با استانداردهای اتحادیه اروپا مانند PSD2 هماهنگی داشته و از نظر امنیتی نیز با آنها مطابقت دارد. در ادبیات PSD2 به این بخش که سرویسها را دریافت و به مشتریان عرضه میکند، نهادهای ثالث گفته میشود. بازاریابی و پیدا کردن این بخش تقاضای بازار نیز در شرکت فرادیس گستر انجام میشود. از دیگر حوزههای ماموریت شرکت فرادیس گستر، توسعه نوآوری باز شرکت خدمات انفورماتیک است. منظور از نوآوری باز این است که سازمانها و نهادها از فناوریها و ایدههای خارج از شرکت برای توسعه سبد محصولات و خدمات خود بهره بگیرند. البته نوآوری باز متناسب با مراحل رشد آن شرکت نوپا به عناصری نیاز دارد که اولین مرحله رشد در قالب شتابدهی انجام میشود، بر همین اساس مرکز نوآوری آیفینک را برای شرکت خدمات انفورماتیک راهاندازی کردهایم و دو دوره نیز کار شتابدهی را انجام دادهایم که در آن آموزش و منتورینگ به تیمها ارائه میشود. این تیمها، بیزینس پلنی را برای ورود به بازار و جذب سرمایهگذاران مطابق با نظر مشاوران تهیه میکنند و نمونه اولیه محصول را طی ۶ ماه توسعه میدهند. البته کار در این مرحله ابتدایی دشوارتر است، چراکه تیمها بدون انجام هرگونه تستی، تصور میکنند که ایدههای آنها بازارپسند است. با توجه به این موضوع، شرکت فرادیس گستر یک دوره پیش شتابدهی تعریف کرده که در آن بدون دریافت سهام، با حمایتهایی از قبیل پرداخت سرمایه نقدی به تیمها و ارائه امکانات مورد نیاز مثل فضای کار مجهز همراه با اینترنت، آموزش و منتورینگ شرایط را برای اجرای ایده آنها فراهم میکند. از آنجایی که نرخ ریزش در مرحله پیش شتابدهی در اکثر کسبوکارهای نوپا بالا است، در انتهای این دوره، هیات داوری آنها را بررسی کرده و در صورت موفقیت، برای ورود به مرحله شتابدهی با آنها قرارداد امضا میشود.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای توسعه دارد، افزود: در تمام خطوط کسبوکار ما برنامه توسعه آماده و به شرکت خدمات انفورماتیک نیز ارائه شده است. در حوزه پلتفرم بانکداری باز شاهین، طرح توسعهای جهت جذب حداکثری مشتریان تهیه شده است. این طرح در گام اول به تقویت سبد ارائه سرویسها پرداخته است؛ بدین مفهوم که در طرح توسعه این پلتفرم پس از بررسی نیازهای مشتریان، سرویسهای مورد نیاز آنها از ارائهدهندگان دریافت گردیده یا اگر در حال حاضر ارائهدهنده آن سرویس موجود نیست، با بخشهای دولتی به منظور ایجاد آن مذاکره خواهد شد. نکته قابل توجه این است که معمولا مشتریان خدمات را به صورت پکیجی از سرویسهای بانکی و غیر بانکی نیاز دارند. برای مثال، در زمان پرداخت خسارت به مشتری بیمه، باید استعلام حساب آن مشتری انجام شود که این استعلام بیمهای نیز در شمار سرویسهای قابل ارائه قرار دارد. گام دیگر شرکت فرادیس گستر، افزودن تعداد ارائهدهندگان سرویس مانند بانکها است، به همین منظور در حال حاضر با بانکهایی مانند صادرات، توسعه صادرات و کشاورزی همکاری داشته و در صدد توسعه سرویس به بانکهایی متقاضی و نهادهای غیربانکی است. در خصوص توسعه فعالیتهای شرکت در حوزه نوآوری نیز قرار است که با سرمایهگذاری مشترک، یک فضای کار اشتراکی به مرکز شتابدهی اضافه شود.
قاسمی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد این شرکت نیز گفت: همانطور که ذکر شد، یکی از مزایای این شرکت، نوآوری و توسعه سرویسهای جدیدی است که در همه صنایع از جمله صنایع بانکی مورد نیاز است. سرویسهای ارائه شده در صنعت بانکی کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا پیشتاز است، بهطوری که نمونه برخی از سرویسهای ارائه شده بانکی در ایران، در خارج از کشور وجود ندارد. برای مثال، بسیاری از سرویسها در کشور به صورت غیرحضوری ارائه شده و مبتنی بر تکنولوژی است. امروزه تکنولوژی در حوزههای مختلف در حال رشد است و مواردی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین در صنایع مختلف از جمله صنعت بانکی کاربرد دارد. مطالعه این تکنولوژیها و چگونگی استفاده از آنها یکی از فعالیتهایی است که در شرکت فرادیس گستر انجام میشود. همچنین این شرکت در نظر دارد، پرتفویی از شرکتهای نوآور و SMEها ایجاد کند که پاسخگوی همه نیازها در حوزه خدمات غیرحضوری بانکی باشد و از این طریق همه نیازهای مشتریان را در این زمینه در داخل شرکت برطرف کند. به عبارت دیگر، در حوزه خدمات غیرحضوری قطعات این پازل در کنار هم قرار خواهند گرفت. این در حالی است که هر یک از این فعالیتها در مجموعههای دیگر ممکن است که در قالب یک شرکت جداگانه انجام شود. از سوی دیگر، یکی از مزیتهای شرکت فرادیس گستر، ترکیب تجربه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه پرداخت با تفکر نوآورانه کارآفرینها و تیمهای استارتآپی در این حوزه است. شرکت خدمات انفورماتیک سابقهای ۳۰ ساله در حوزه ارائه سرویسهای پرداخت داشته و علاوه بر داشتن یکصد سرویس عملیاتی که مخاطبان آن عموم مردم هستند، سرویسهای ملی و بین بانکی را ارائه میدهد که این تجربه و تخصص عملا در قالب منتورینگ و آموزش به تیمهای مرکز نوآوری ارائه میشود.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهای این حوزه با بررسی فناوریهای حوزه مالی و بانکی و به دست آوردن تجربه در بهکارگیری آنها، به نهادهای رگولاتور به منظور بهتر شدن قوانین و آییننامهها کمک میکنند، از اینرو کار اصلی این شرکتها، شناخت فناوریها و به دست آوردن آنها است، با این حال تحریم، دشواریهایی در ارائه زیرساختها، سختافزارها و نرمافزارها به وجود آورده، از اینرو شرکتهای داخلی باید متکی به توان داخلی و بر اساس نیاز صنعت کشور این زیرساختها را ایجاد کنند که کار سختی به نظر میرسد. با این وجود، تاکنون این شرکتها در حد امکان چنین کاری را انجام داده و تلاش کردهاند که مشتریان صنعت بانکی به سرویسهای بهروز و مد نظر خود دست پیدا کنند، اما در رابطه با میزان موفقیتشان باید گفت که آنها نهتنها از سیستمهای بانکی دنیا عقب نبوده، بلکه در برخی موارد جلوتر هم هستند. سعی ما بر این است که با شرایط و امکانات موجود این کار انجام شود، هرچند چالشهایی مانند تحریم و بیثباتیهای اقتصادی در این مسیر وجود دارد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس با ذکر اینکه کارهای جدید و توسعه ای در صنایع مختلف مانند گردشگری، نانو، سلامت و… در حال انجام است، بیان کرد: اما وجه تمایز بخش مالی و بیزینسمدلهای حوزه فینتک، عدم قابلیت آنها برای کپیبرداری است. شرکت فرادیس گستر نیز مدلهای خاصی داشته که در مرکز نوآوری آموزش داده میشود. مساله دیگر به پیچیدگیهای حوزه فینتک بازمیگردد. این بخش از صنعت برای انجام کارهای جدید ظرافتهای خاصی دارد، بدین معنی که هم باید به نیاز بازار توجه کرده و هم مخل زیستبوم اقتصادی نباشد.
وی در خصوص انتقال دانش فنی نیز تاکید کرد: مذاکراتی به این منظور انجام شده تا یکسری سرویسها به کشورهای همسایه ارائه شود، اما از آنجایی که این کشورها در صحنه بینالمللی فعالیتهایی دارند که نیازمند دریافت لایسنس است، کشورمان به دلیل تحریم قادر به ارائه آن نیست و همین موضوع موجب عدم ادامه همکاریها میشود، با این حال مذاکراتی به منظور پیشبرد این هدف انجام شده که امید است به زودی نتیجه دهد.
قاسمی در پایان گفت:صنعت بانکی سعی کرده که با ایجاد سازوکارها، زیرساختها و شرکتها به نیاز مطلوب بازار خارجی و مشتریان پاسخ دهد. از آنجایی که ایجاد سرویسهای نوین کار سختی است و در فرآیند ارائه آن باید به بحثهای امنیتی توجه کرد، لازم است که از شرکتهای مهم، فعال و باتجربه این حوزه کمک گرفت تا با کمک افراد جوان و با تکیه بر اطلاعات و دانش آنان کار مفیدی به بازار ارائه شود.