مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فردایس گستر کیش مطرح کرد:

ارائه خدمات نوآورانه مبتنی بر ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نوپا

امروزه کسب‏ و‏کارهای مبتنی بر فناوری و سرویس های خدمات‌رسانی آنلاین به منظور تسهیل فرآیند نقل‌وانتقال‌های بانکی بر پایه ایده‏ های نو شکل گرفته است. این موضوع ضمن کاهش هزینه ‏های شرکت‏ها در انجام امور روزمره، موجب راحتی کار مشتریان نیز شده که نمونه آن را در بخش خدمات غیرحضوری بان ک‏ها شاهد هستیم.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، دکتر نادر قاسمی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس گستر کیش با بیان اینکه ماموریت این شرکت از سال ۱۳۹۶ با تصمیم مدیریت خدمات انفورماتیک برای انجام فعالیت‏ در زمینه کسب‌وکارهای  B2B بانکی، حوزه نوآوری باز و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری در بازار رقابتی آغاز شد، گفت: در حال حاضر شرکت‏های ارائه‏دهنده خدمات بانکی، در شمار شرکت‏های فناور قرار داشته و وظیفه اصلی آن‌ها، ارائه سرویس‏های پرداخت و بانکی مبتنی بر فناوری است. از آنجا که نیازهای بانکی و حوزه پرداخت مشتریان نیز متنوع ‏تر، به‌روزتر و پیشرفته‏تر شده‏ است، این شرکت‏ها طی چند سال اخیر رشد خوبی داشته‏اند. به عبارتی دیگر، رشد فزاینده نیازهای مشتریان، موجب حرکت رو به رشد شرکت‏های فناوری و به‌روز شدن سرویس‏های آن‌ها شده است؛ بنابراین از آنجایی که پاسخگویی به نیازهای فناورانه مشتریان در حوزه سرویس‏های بانکی مستلزم چابکی و تسریع ورود به بازار است، شرکت‏های بزرگ مانند شرکت خدمات انفورماتیک تمهیداتی اندیشیده‌اند که یک مورد آن، تغییر ماموریت و انتقال این‌گونه فعالیت‏ها به شرکت فرادیس گستر بود تا سریع‏تر به بازار فناوری‏های نوین و تامین نیازها دسترسی پیدا کند.

وی افزود: این شرکت در حوزه کسب‌وکارهای  B2Bفعالیت داشته و از جمله فعالیت‏های آن، توسعه پلتفرم ارائه API بانکی شاهین است. در این پلتفرم، خدمات پایه‏ای بانکی از بانک‏ها و سرویس‏دهند‏گان دیگر دریافت شده و به مشتریان ارائه می‌شود. به عنوان مثال، شرکتی که قصد پرداخت پول کارمندان از طریق نرم‌افزار مبتنی بر API را دارد، پس از انجام کارهای حسابداری و یکپارچه‏سازی تمام سیستم‌های این نرم‌افزار، از طریق گزینه پرداخت به درگاه نرم‌افزارAPI  وصل شده و مبلغ مورد نظر را انتقال می‌دهد. در حوزه پرداخت‏های B2C مثل صرافی‏ها نیز اگر یک صرافی ارزهای مشتریان را با مبالغ بالا خریداری کند، راهی جز استفاده از اینترنت بانک و نرم‌افزارهای مشابه ندارد که غالبا پرداخت‏ از طریق این روش‏ها دارای چالش بوده و با استفاده از پلتفرم ذکر شده قابل برطرف شدن است.

قاسمی خاطرنشان کرد: امروز این پلتفرم در دنیا در بخش بانکداری باز (Open Banking) قرار گرفته و با استانداردهای اتحادیه اروپا مانند PSD2 هماهنگی داشته و از نظر امنیتی نیز با آن‌ها مطابقت دارد. در ادبیات PSD2 به این بخش که سرویس‏ها را دریافت و به مشتریان عرضه می‏کند، نهادهای ثالث گفته می‌شود. بازاریابی و پیدا کردن این بخش تقاضای بازار نیز در شرکت فرادیس گستر انجام می‏شود. از دیگر حوزه‏های ماموریت شرکت فرادیس گستر، توسعه نوآوری باز شرکت خدمات انفورماتیک است. منظور از نوآوری باز این است که سازمان‏ها و نهادها از فناوری‏ها و ایده‌های خارج از شرکت برای توسعه سبد محصولات و خدمات خود بهره بگیرند. البته نوآوری باز متناسب با مراحل رشد آن شرکت نوپا به عناصری نیاز دارد که اولین مرحله رشد در قالب شتاب‌دهی انجام می‏شود، بر همین اساس مرکز نوآوری آی‏فینک را برای شرکت خدمات انفورماتیک راه‌اندازی کرده‏ایم و دو دوره نیز کار شتاب‌دهی را انجام داده‏ایم که در آن آموزش و منتورینگ به تیم‏ها ارائه می‏شود. این تیم‏ها، بیزینس پلنی را برای ورود به بازار و جذب سرمایه‏گذاران مطابق با نظر مشاوران تهیه می‏کنند و نمونه اولیه محصول را طی ۶ ماه توسعه می‏دهند. البته کار در این مرحله ابتدایی دشوارتر است، چراکه تیم‏ها بدون انجام هرگونه تستی، تصور می‏کنند که ایده‌های آن‌ها بازارپسند است. با توجه به این موضوع، شرکت فرادیس گستر یک دوره پیش شتاب‌دهی تعریف کرده که در آن بدون دریافت سهام، با حمایت‏هایی از قبیل پرداخت سرمایه نقدی به تیم‏ها و ارائه امکانات مورد نیاز مثل فضای کار مجهز همراه با اینترنت، آموزش و منتورینگ شرایط را برای اجرای ایده آن‌ها فراهم می‏کند. از آنجایی که نرخ ریزش در مرحله پیش شتاب‌دهی در اکثر کسب‌وکارهای نوپا بالا است، در انتهای این دوره، هیات داوری آن‌ها را بررسی کرده و در صورت موفقیت، برای ورود به مرحله شتاب‌دهی با آن‌ها قرارداد امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای توسعه دارد، افزود: در تمام خطوط کسب‌وکار ما برنامه توسعه آماده و به شرکت خدمات انفورماتیک نیز ارائه شده است. در حوزه پلتفرم بانکداری باز شاهین، طرح توسعه‏ای جهت جذب حداکثری مشتریان تهیه شده است. این طرح در گام اول به تقویت سبد ارائه سرویس‌ها پرداخته است؛ بدین مفهوم که در طرح توسعه‏ این پلتفرم پس از بررسی نیازهای مشتریان، سرویس‏های مورد نیاز آن‌ها از ارائه‌دهندگان دریافت گردیده یا اگر در حال حاضر ارائه‌دهنده آن سرویس موجود نیست، با بخش‏های دولتی به منظور ایجاد آن مذاکره خواهد شد. نکته قابل توجه این است که معمولا مشتریان خدمات را به صورت پکیجی از سرویس‏های بانکی و غیر بانکی نیاز دارند. برای مثال، در زمان پرداخت خسارت به مشتری بیمه، باید استعلام حساب آن مشتری انجام شود که این استعلام بیمه‏ای نیز در شمار سرویس‏های قابل ارائه قرار دارد. گام دیگر شرکت فرادیس گستر، افزودن تعداد ارائه‌دهندگان سرویس مانند بانک‏ها است، به همین منظور در حال حاضر با بانک‌هایی مانند صادرات، توسعه صادرات و کشاورزی همکاری داشته و در صدد توسعه سرویس به بانک‏هایی متقاضی و نهادهای غیربانکی است. در خصوص توسعه فعالیت‏های شرکت در حوزه نوآوری نیز قرار است که با سرمایه‌گذاری مشترک، یک فضای کار اشتراکی به مرکز شتاب‌دهی اضافه شود.

قاسمی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد این شرکت نیز گفت: همان‌طور که ذکر شد، یکی از مزایای این شرکت، نوآوری و توسعه سرویس‏های جدیدی است که در همه صنایع از جمله صنایع بانکی مورد نیاز است. سرویس‏های ارائه شده در صنعت بانکی کشورمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا پیشتاز است، به‌طوری که نمونه برخی از سرویس‏های ارائه شده بانکی در ایران، در خارج از کشور وجود ندارد. برای مثال، بسیاری از سرویس‏ها در کشور به صورت غیرحضوری ارائه شده و مبتنی بر تکنولوژی است. امروزه تکنولوژی در حوزه‏های مختلف در حال رشد است و مواردی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین در صنایع مختلف از جمله صنعت بانکی کاربرد دارد. مطالعه این تکنولوژی‏ها و چگونگی استفاده از آن‏ها یکی از فعالیت‏هایی است که در شرکت فرادیس‏ گستر انجام می‏شود. همچنین این شرکت در نظر دارد، پرتفویی از شرکت‏های نوآور و SMEها ایجاد کند که پاسخگوی همه نیازها در حوزه خدمات غیرحضوری بانکی باشد و از این طریق همه نیازهای مشتریان را در این زمینه در داخل شرکت برطرف کند. به عبارت دیگر، در حوزه خدمات غیرحضوری قطعات این پازل در کنار هم قرار خواهند گرفت. این در حالی است که هر یک از این فعالیت‏ها در مجموعه‏های دیگر ممکن است که در قالب یک شرکت جداگانه انجام شود. از سوی دیگر، یکی از مزیت‏های شرکت فرادیس ‏گستر، ترکیب تجربه شرکت خدمات انفورماتیک در حوزه پرداخت با تفکر نوآورانه کارآفرین‏ها و تیم‏های استارت‌آپی در این حوزه است. شرکت خدمات انفورماتیک سابقه‏ای ۳۰ ساله در حوزه ارائه سرویس‏های پرداخت داشته و علاوه بر داشتن یک‌صد سرویس عملیاتی که مخاطبان آن عموم مردم هستند، سرویس‌های ملی و بین بانکی را ارائه می‌دهد که این تجربه و تخصص عملا در قالب منتورینگ و آموزش به تیم‏های مرکز نوآوری ارائه می‏شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‏های این حوزه با بررسی فناوری‏های حوزه مالی و بانکی و به دست آوردن تجربه در به‌کارگیری آن‏ها، به نهادهای رگولاتور به منظور بهتر شدن قوانین و آیین‌‎نامه‏ها کمک می‏کنند، از این‏رو کار اصلی این شرکت‌ها، شناخت فناوری‏ها و به دست آوردن آن‌ها است، با این حال تحریم، دشواری‏هایی در ارائه زیرساخت‏ها، سخت‌افزارها و نرم‌افزارها به وجود آورده، از این‏رو شرکت‏های داخلی باید متکی به توان داخلی و بر اساس نیاز صنعت کشور این زیرساخت‏ها را ایجاد کنند که کار سختی به نظر می‌رسد. با این وجود، تاکنون این شرکت‏ها در حد امکان چنین کاری را انجام داده و تلاش کرده‏اند که مشتریان صنعت بانکی به سرویس‏های به‌روز و مد نظر خود دست پیدا کنند، اما در رابطه با میزان موفقیت‌شان باید گفت که آن‌ها نه‏تنها از سیستم‏های بانکی دنیا عقب نبوده، بلکه در برخی موارد جلوتر هم هستند. سعی ما بر این است که با شرایط و امکانات موجود این کار انجام شود، هرچند چالش‌هایی مانند تحریم و بی‏ثباتی‏های اقتصادی در این مسیر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک فرادیس با ذکر اینکه کارهای جدید و توسعه ‏ای در صنایع مختلف مانند گردشگری، نانو، سلامت و… در حال انجام است، بیان کرد: اما وجه تمایز بخش مالی و بیزینس‏مدل‏های حوزه فین‌تک، عدم قابلیت آن‏ها برای کپی‏برداری است. شرکت فرادیس گستر نیز مدل‏های خاصی داشته که در مرکز نوآوری آموزش داده می‏شود. مساله دیگر به پیچیدگی‏های حوزه فین‌تک بازمی‌گردد. این بخش از صنعت برای انجام کارهای جدید ظرافت‏های خاصی دارد، بدین معنی که هم باید به نیاز بازار توجه کرده و هم مخل زیست‌بوم اقتصادی نباشد.

وی در خصوص انتقال دانش فنی نیز تاکید کرد: مذاکراتی به این منظور انجام شده تا یک‌سری سرویس‏ها به کشورهای همسایه ارائه شود، اما از آنجایی که این کشورها در صحنه بین‌المللی فعالیت‏هایی دارند که نیازمند دریافت لایسنس است، کشورمان به دلیل تحریم قادر به ارائه آن نیست و همین موضوع موجب عدم ادامه همکاری‏ها می‏شود، با این حال مذاکراتی به منظور پیش‏برد این هدف انجام شده که امید است به زودی نتیجه دهد.

قاسمی در پایان گفت:صنعت بانکی سعی کرده که با ایجاد سازوکارها، زیرساخت‏ها و شرکت‏ها به نیاز مطلوب بازار خارجی و مشتریان پاسخ دهد. از آنجایی که ایجاد سرویس‏های نوین کار سختی است و در فرآیند ارائه آن باید به بحثهای امنیتی توجه کرد، لازم است که از شرکت‏های مهم، فعال و باتجربه این حوزه کمک گرفت تا با کمک افراد جوان و با تکیه بر اطلاعات و دانش آنان کار مفیدی به بازار ارائه شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات