استقبال از خرید طلا کاهش یافته است

ابهام در میان خریداران . فروشندگان

تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا کرده است و آمادکی کاهش قیمت در این بازار وجود دارد. رصد بازار طلا و ارز نشان می دهد که مشتریان برای انجام معامله با تردید و ابهام روبه‌رو هستند.

تقاضا در بازار طلا کاهش پیدا کرده است و آمادکی کاهش قیمت در این بازار وجود دارد. رصد بازار طلا و ارز نشان می دهد که مشتریان برای انجام معامله با تردید و ابهام روبه‌رو هستند، خریداران احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌دهند و بخشی از دارندگان سکه و طلا فروشنده شده‌اند. البته قیمت دلار نوسان شدید پیدا می‌کند، مردم متقاضی خرید طلا و سکه می‌شوند. این تجربه دوباره در روزهای پس از نوروز ۱۴۰۲ هم تکرار شده و نوسان قیمت دلار بر نرخ طلا اثر گذاشته و منجر به صعود قیمت سکه و طلا شدو در این میان برخی فروشندگان طلا نیز خرید و فروش طلا را به شکل مقطعی متوقف کردند تا از این نوسان‌های غیرقابل پیش بینی آسیب نبینند.

برخی ناظران مسائل بازارهای ارز و طلا هنوز هم پیشبرد مذاکرات ایران و ایالات متحده آمریکا را دارای نقش تاثیرگذار بر بازار می دانند و با بیان این که قیمت طلا در کشورمان بر اساس دو مولفه قیمت انس جهانی طلا و دلار تعیین می‌شود، معتقدند که چنانچه شرایطی تازه، در اقتصاد و سیاست ایران رخ ندهد، بازار به ثبات نسبی می رسد و آرامش در این بازار ها پدید خواهد آمد. در این باره که آیا این روند کاهش قیمت طلا  ادامه‌دار خواهد بود یا خیر گمان معامله گران این است که به نظر نمی‌رسد که نوسان و کاهش بیشتری، دست کم در روزهای آینده مشاهده شود.

این تحولات در حالی روی می دهد که رئیس‌کل بانک مرکزی با هشدار نسبت به خرید ارز از بازار غیر رسمی توسط فعالان اقتصادی تو.یت کرد: ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. محمد رضا فرزین هشدار داد: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشم‌داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد. به گفته او، سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیر رسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود

بررسی میدانی قیمت ها

در این حال قیمت دلار امروز دوشنبه، در مرکز مبادله ارز و طلا هم چنان بدون تغییر در عدد ۴۱ هزار و ۹۶۶ تومان قرار داشت. قیمت سکه امامی نیز در بازار توافقی وارد کانال ۳۴ میلیون تومانی شد و برخی خبرها از بازار آزاد و نرخ اتحادیه از ورود قیمت سکه به کانال ۳۵ میلیونی حکایت دارد. قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا بر خلاف تغییر کانال‌ قیمتی این ارز در بازار آزاد همچنان بر ثبات خود اصرار دارد. همچنین قیمت یورو در این مرکز رقم ۴۶ هزار و ۲۹۷ تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز گذشته کاهش ۳۱۷ تومانی داشته است.

نرخ حواله دلار، حواله یورو و حواله درهم نیز در این مرکز به ترتیب ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان، ۴۲ هزار و ۸۸ تومان و ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان درج شده است. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مرکز مبادله ارز و طلا با کاهش نامحسوس ۱۱ هزار تومانی نسبت به روز گذشته در سطح ۲ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان قرار دارد.

قیمت دلار امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به صورت توافقی به طور میانگین حدود ۴۱ هزار و ۵۵۱ تومان اعلام شده که نسبت به روز گذشته حدود ۶۰ تومان کاهش داشته است. قیمت یورو توافقی نیز با کاهش ۳۵۰ تومانی به یک کانال پایین‌تر منتقل شده و رقم میانگین ۴۵ هزار و ۸۴۰ تومان برای آن درج شده است. این نرخ‌ها در حالی است که در بازار ارز آزاد با قیمت‌هایی که بانک مرکزی آنها را غیررسمی می‌خواند، قیمت دلار در کانال ۵۵ هزار تومان قرار دارد.

قیمت انواع سکه همانند روز گذشته با افزایش قیمت همراه بوده و قیمت‌های امروز در کانال‌های بالاتری به ثبت رسیده است. قیمت سکه امامی با افزایش قابل توجه ۸۲۲ هزار تومانی نسبت به روز گذشته با ورود به کانال ۳۴ میلیون تومانی، در سطح ۳۴ میلیون ۲۶۳ هزار تومان قرار گرفته است. این نرخ همچنان با قیمت سکه امامی در سایت اتحادیه سکه و طلا اختلاف دارد، به طوری که در سایت اتحادیه قیمت سکه امامی وارد کانال ۳۵ میلیون تومانی شده است. قیمت نیم سکه نیز در صرافی‌های مجاز با افزایش تقریبا ۱۲۵ هزار تومانی رقم میانگین ۱۹ میلیون و ۳۴۵ تومان را نشان می‌دهد. قیمت ربع سکه هم ۱۲ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان اعلام شده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات