باز هم مافیای خودرو

بهانه خودروسازان برای افزایش قیمت

در حالی پایگاه های مختلف در شبکه های مجازی، مصطفی میرسلیم را به عنوان یکی از رهبران مافیای خودرو می شناسند و می گویند که وی در همدستی با خودروسازان همواره از منافع خودروسازان – و نه مردم و مصرف کنندگان – دفاع کرده است،

در حالی پایگاه های مختلف در شبکه های مجازی، مصطفی میرسلیم را به عنوان یکی از رهبران مافیای خودرو می شناسند و می گویند که وی در همدستی با خودروسازان همواره از منافع خودروسازان – و نه مردم و مصرف کنندگان – دفاع کرده است، او در مصاحبه ای که اخیرا انجام داده، ۱۰ خانواده را به عنوان مافیای خودرو معرفی کرده است. گفتنی است که در روز استیضاح وزیر صمت در مجلس ۱۷ مرتبه نام مافیا برده شد و به نظر رسید که مافیای خودرو در کشور قدرتشان از وزیر نیز بیشتر است. میرسلیم در توضیح اینکه این مافیا چه کسانی هستند؟ می گوید: انحصار واردات در اختیار ۱۰ خانواده است که عمدتاً خودروهای تجملی را در اختیار دارند و از ممنوعیت یا محدودیت واردات به عدم‌النفع می‌رسند. لذا جنجال بزرگی را آفریده‌اند تا بتوانند بخشی از ارز کشور را برای ادامه منافع بادآورده خود به واردات خودروهای تجملی اختصاص دهند موضوع رفع نیازهای قاطبه مردم نیست.
وی که یکی از مخالفان سرسخت واردات خودروست واردات خودروهای دست دوم را برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می داند و توضیح می دهد: کمیسیون تلفیق پیشنهاد داد که واردات خودروهای سنگین پس از استفاده کامل از ظرفیت تولید داخل و در صورت بر طرف نشدن نیاز صورت گیرد و سپس موضوع ورود سواری‌های دست دوم را هم حذف کرد. اما در نهایت این پیشنهاد کمیسیون تلفیق که به تأیید شورای نگهبان نیز رسید در صحن مجلس رأی آورد. او اضافه می کند: وقتی ظرفیت تولید داخلی پاسخگوی نیازهای واقعی است، هر نوع واردات به ضرر تولید داخلی تمام می‌شود. ازجمله آنکه برای واردات خودروهای دست دوم که به مفهوم تقدیم سرمایه کشور برای تخلیه خودروهای دست دوم به بیگانگان است. اما میرسلیم توضیح نمی دهد که ایجاد انحصار در بازار خودرو برای خودروسازان داخلی چقدر به این صنعت لطمه می زند و چرا قیمت تمام شده خودرو در ایران، تا این حد گزاف است.
نکته جالب این است که حالا خودروسازان ایرانی به اعمال استانداردهای تطبیقی از سوی سازمان استاندارد ایران انتقاد می کنند و آن را باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می داند. در این باره دبیر انجمن خودروسازان ایران، احمد نعمت بخش با انتقاد از اینکه سازمان استاندارد با بودجه بنگلادشی ژست سوئیسی می‌گیرد، گفت: برخی خودروسازان تعدادی از استانداردهای تعلیقی را بر روی محصولات اجرایی کرده‌اند که همین امر باعث افزایش هزینه تولید خودرو شده است. وی افزود: براساس تفاهمنامه سازمان استاندارد و وزارت صمت در سال گذشته باید به مرور تجهیز خودروها به استانداردهای تعلیقی اجرایی می شد و خودروسازان باید از اول تیرماه تمام استانداردهای تعلیقی را بر روی محصولات خود اعمال کنند. در حال حاضر تعدادی از خودروسازان برخی از استانداردهای تعلیقی را بر روی محصولات اجرایی کرده‌اند که همین امر باعث شده تا خریداران هزینه بیشتری را در زمان تحویل خودرو پرداخت کنند. وی با اشاره به اینکه به سازمان استاندارد اعلام کرده‌ایم اگر ما بخواهیم استانداردهای تعلیقی را از اول تیرماه اجرایی کنیم تولیدات جاری با اختلال روبه رو می شود و حتی قابل شماره گذاری نخواهند شد، تصریح کرد: به عنوان نمونه استاندارد انحراف از مسیر یا ترمز اضطراری برای خودروهای تجاری آنهم در خیابان های کشور قابلیت اجرا شدن ندارند.
نگاهی به قیمت ها:
در این حال بازار خودرو نه فقط با ریزش قیمت‌ها که با رکود هم مواجه شده است و اگرچه مالکان خودرو برای فروش در بازار پررنگ‌تر ظاهر می شوند، کمتر خریداری در بازار مشاهده می‌شود. کارشناسان بر این باورند که زمان ریزش قیمت‌ها مردم دست از خرید می‌کشند تا بتوانند خودرو را ارزان‌تر بخرند. به همین دلیل بازار به رکود می‌رود.
در عین حال قیمت‌گذاری دستوری خودرو در این سال‌ها باعث شد شکاف قیمتی خودرو بین بازار و کارخانه روز به روز عمیق‌تر از گذشته باشد و همچنین دولت را از هدف تک‌نرخی کردن خودرو دور کند. البته بررسی‌ها از بازار خودرو حاکی از کاهش شدید قیمت خودروها است، به طوری که قیمت خودروهای مونتاژی با افت شدید ۳۰ تا ۹۰ میلیون تومانی در روز جاری مواجه شده است.چنان که خودروی کی ام سی K۷ کرمان موتور با افت ۹۰ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. خودروی کی ام سی J۷ دیگر محصول این خودروساز نیز با افت مشابه ۹۰ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
همچنین کی ام سی T۸ با کاهش ۸۰ میلیون تومانی، جک S۵ و جک S۳ هر دو با افت ۳۵ میلیون تومانی و جک J۴ با کاهش ۳۲ میلیون تومانی همراه شدند. در گروه مدیران خودرو نیز فونیکس FX (پرمیوم) با کاهش ۵۰ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. فونیکس FX (اکسلنت) افت ۳۰ میلیون تومانی داشت و ۲ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. فونیکس تیگو۸ پرومکس با کاهش ۳۰ میلیون تومانی به سه میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان رسید. فونیکس تیگو ۸ پرو با افت ۳۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد، فونیکس تیگو ۷ پرو با اهش ۳۰ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان رسید و چری آریزو ۶ توربو پرو با افت ۴۵ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان ارزشگذاری شد. در گروه بهمن، خودروی ریسپکت با ثبت افت ۳۰ میلیون تومان، یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذرای شد. همچنین امروز خودروی لاماری ایما ۶۰ میلیون تومان دیگر ریزش قیمت داشت و به ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان رسید.
بررسی بازار خودرو نیز حاکی است که سورن پلاس (تیپ ۱) با افت ۱۵ میلیون تومانی به ۵۹۲ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه سوز (تیپ۱) با کاهش ۲۹ میلیون تومانی به ۶۲۸ میلیون تومان، دنا پلاس تورو (۶ سرعته) با کاهش ۳۰ میلیون تومانی به ۸۰۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک با کاهش ۲۳ میلیون تومانی به ۹۲۴ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ سفارشی ELX با کاهش ۲۰ میلیون تومانی به ۷۷۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افت ۲۱ میلیون تومانی به ۵۴۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای (فرمان برقی) با کاهش ۲۵ میلیون تومانی به ۷۰۰ میلیون تومان، تارا دستی با کاهش ۱۶ میلیون تومانی به ۷۳۲ میلیون تومان رسید. در این گروه، هایما اس ۷ پلاس با کاهش ۴۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ پلاس سفراشی با کاهش ۴۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون تومان و هایما اس ۸ با افت ۵۰ میلیون تومانی به ۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
در گروه سایپا نیز، سایا با افت ۱۰ میلیون تومانی، ساینا S با کاهش ۹ میلیون تومانی، کوئیک با کاهش پنج میلیون تومانی، کوئیک R با کاهش هفت میلیون تومانی، شاهین با افت ۱۷ میلیون تومانی (۶۱۹ میلیون تومان) و وانت زامیاد گازسوز آپشنال با افت ۱۷ میلیون تومانی مواجه شدند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات