PSP ها در نقش امدادهای نظام بانکی هستند

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید گفت: فارغ از فرهنگ ما ایرانی‌ها و شرقی‌ها که دچار افراط هستیم، PSPها  نظام بانکی را پشتیبانی و امدادرسانی می‌کنند و حجم بالا و شلوغی مراجعه‌ها به سیستم بانکی را کاهش می‌دهند. انتظار سازمان مالیاتی یا سهم درآمد نظام بانکی از PSP  ها هنوز محقق نشده و در حقیقت PSP ها دست در جیب بانک‌ها کرده و سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کارمزد از آن‌ها می‌گیرند.

 احمد سلمانی‌آرانی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با بیان اینکه طرح ملی ادغام یکی از عظیم‌ترین طرح‌های نظام بانکی در دهه گذشته بوده که شروع مطالعات آن از سال ۱۳۹۶ آغاز و از سال ۱۳۹۷ تدوین برنامه‌ها و انتقال مسئولیت‌ها انجام گرفت،گفت: این طرح در ۶ کارگروه برنامه‌ریزی شد که در آن مقطع بنده، مدیر آی‌تی و کمیته فناوری اطلاعات ادغام بانک سپه بودم. تقریبا ریل‌گذاری انجام طرح ملی ادغام در حوزه فناوری اطلاعات را این کارگروه بر عهده داشت. همچنین به‌صورت همزمان در ۵ بانک قوامین، حکمت، مهر اقتصاد، موسسه کوثر و انصار نیز اجرای پروژه در دستور کار قرار داشت و بدیهی بود که شرکت رایانه خدمات امید در ادامه طرح مهاجرت بانک سپه به سامانه جامع بانکی امید، طرح مهاجرت کربنکینگ این ۵ بانک را نیز مد نظر قرار دهد که کار بزرگی به شمار می‌رفت. با موازی شدن این ۲ طرح بزرگ، توفیق پیدا کردم که از اول مهرماه سال ۱۳۹۸ به شرکت رایانه خدمات امید ورود پیدا کرده تا ادامه امور برنامه‌ریزی عملیات را در دفتر مدیریت طرح، تداوم دهیم. در این راه با طراحی و ایجاد ساختار مجدد؛ مدیران، کمیته‌های راهبری و کارگروه‌های تخصصی ۱۳ گانه را ایجاد کردیم تا جایی که جلسات هماهنگی برای اجرای طرح ادغام بالغ بر هزاران نفر ساعت در فاز مدیریتی و کارشناسی انجام شد.

وی افزود: با توجه به توسعه تکنولوژی و پیشرفت حوزه کسب‌وکار برای برآورده شدن رضایت مشتریان و مجموعه همکاران و کاربران بانک معظم سپه در ۵ حوزه با دو منظور ارائه جامع سرویس‌های کامل بانکی و ساماندهی آن‌ها را با تحول در ساختار شرکت رایانه خدمات امید استارت زدیم. حوزه نظام پرداخت که بخشی از معاونت این شرکت بود را به همراه تجهیزات به شرکت سایان کارت منتقل کردیم. البته ناگفته نماند، نیروی انسانی را هم به این شرکت دادیم تا تمرکز رابطه قراردادی و سرویس‌گیری بانک را با آن‌ها شروع کرده باشیم. شایان ذکر است، در آینده نزدیک و بعد از آن هم، تمام قراردادهای حوزه پرداخت بانک سپه متمرکز در شرکت سایان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید افزود: بنده اطمینان دارم که به سرعت ایجاد ارتباط بین تلکام‌ها و بانک‌داری نوین انجام خواهد شد، زیرا تکنولوژی امروز برای پیشبرد امور موثر خواهد بود. تلکوبانک‌ها، سبک نئوبانک‌ها را در جهان داشته و از یک صنعت دیگر وارد حوزه بانکی شده‌اند که هدف آن‌ها، ارائه سرویس‌های بانکی به مشتریان است. مفهوم جدید تلکوبانک‌ها این است که آن‌ها هرجایی که تعداد مشتریان زیادی دارد، جریان مالی را به سوی خود هدایت کرده تا خدمات مالی را به آن‌ها ارائه دهند. در گذشته هم شرکت‌هایی مانند جیرینگ برای ایجاد کیف پولی با موانع رگولاتوری بانک مرکزی مواجه بودند، زیرا دولت به آن‌ها اجازه نمی‌داد که به صورت مستقل در حوزه پولی و بانکی وارد شوند. به نوعی می‌توان به این موضوع مهم اشاره کرد که رگولاتور با موضوع خلق پول زاویه داشته و به همین دلیل به این‌گونه شرکت‌ها اجازه ایجاد کیف پولی بدون نظارت رگولاتوری را نداد.

وی تصریح‌کرد: فارغ از فرهنگ ما ایرانی‌ها و شرقی‌ها که دچار افراط هستیم، PSP ها در نقش امدادهای نظام بانکی هستند که حجم بالا و شلوغی مراجعه‌ها به سیستم بانکی را کاهش می‌دهند. انتظار سازمان مالیاتی یا سهم درآمد نظام بانکی از PSP  ها هنوز محقق نشده است. در حقیقت PSP ها دست در جیب بانک‌ها کرده و سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کارمزد از آن‌ها می‌گیرند. البته این تعرفه برای ۱۰ سال گذشته بوده و تغییری از سوی حاکمیت و بانک مرکزی ایجاد نشده است. طبیعی است که فعالانی همچون ما دلخور هستیم، زیرا تعداد PSP ها محدود است. شرکت امید سال‌ها درخواست ایجاد PSP را داده، اما هنوز این امر محقق نشده است.البته به سایر بانک‌های کشور هم اجازه ایجاد PSP ها از سوی رگولاتور داده نشده است. در قانون ذکر شده که یک بانک بیشتر از ۲۰ درصد سهم PSP ها را نباید داشته باشد. در آینده بانک‌ها به جای کسب درآمد از سود تسهیلات، باید از کارمزدها کسب درآمد کنند و کمبود PSP ها به‌طور قطع مشکل‌آفرین خواهد بود.

سلمانی‌آرانی افزود: بخش مهمی از حلقه‌های ‌مفقوده به مشکلات مرتبط با رگولاتور و چالش‌های بالادستی مربوط می‌شود. موضوع‌های فرآیندی هم در بعضی از بانک‌ها سلیقه‌ای در حال انجام است و یک بانک ۱۰۰ درصد دولتی مانند سپه، مکلف به انجام تکالیفی است که از سوی دولت ابلاغ می‌شود. در موضوع کسب‌و‌کاری، این بانک از وقوع تحریم‌ها، متحمل آسیب‌های فراوانی شد. در کشور ۳ نوع بانک‌داری خصوصی، خصولتی و دولتی داریم. انتظار مردم از این بانک‌ها، رونق و چابکی است. در بانک‌های خصوصی، انجام امور سریع‌تر از بانک‌های خصولتی است. در بانک‌های خصولتی هم انجام امور سریع‌تر از بانک‌های دولتی پیش می‌رود، اما در ۹ بانک دولتی بیشتر باید مردم‌داری کرد و موضوع سود و منفعت پررنگ نبوده، بلکه ارائه خدمات به مردم اهمیت دارد. در ۱۰۰ سال گذشته، چراغ بانک سپه روشن بوده و هم‌اکنون برند سپه به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل شده که ۲۰ درصد از سهم امور و تراکنش‌های بانکی در ایران را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید گفت: تحول دیجیتال در فرهنگ، منابع انسانی، مسئولیت‌ها و ابزارهای نظام بانکی مهم است، زیرا باید متغیرهای بیرونی در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی، در مسیر ارائه خدمات به مردم گام بردارند. تحول دیجیتالی در نظام بانکی اهمیت بالایی دارد، بنابراین باید در پازل بزرگ اقتصاد هوشمند، سایر نهادها مانند اپراتورها، سازمان‌های دولتی و مشتریان، تعامل مناسبی با حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کاری داشته باشند که وقوع این اتفاق در بانک مرکزی و سازمان‌های زیرمجموعه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ارتقای بنیه علمی- فنی نظام بانکی و بلوغ مشتریان در گروی همبستگی و یگانگی در تحول دیجیتال نظام بانکی است تا چرخه و موتور اقتصاد کشور به راحتی به چرخش خود ادامه دهد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات