اقتصاد دریایی می‌تواند به اندازه نفت برای آیندگان تولید ثروت کند

وزیر راه شهرسازی، ایران را سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی توصیف کرد وگفت: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های هفتم توسعه برنامه توسعه کریدورهای شمال و جنوب است و باید تلاش کنیم تا اتصال ریلی بین دریای شمال و جنوب شکل گیرد.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، مهرداد بذرپاش در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی که در محل اداره کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز جهانی دریانوردی به جامعه دریایی کشور اظهار کرد: افتخار ایران است که در طول ۵۰ سال گذشته به تعهدات جهانی دریانوردی از جمله کنوانسیون زیست محیطی مارپل پایبند بوده است.

 وی افزود: با همه تحریم‌ها و محدودیت هایی که در مسیر وجود دارد امیدواریم بتوانیم بهترین‌ها را برای کشور و مردم عزیزمان به ارمغان بیاوریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در ابتدای حضورم در وزارت راه اشاره کردم که مهم است در پدیده‌ها چه نگاهی داشته باشیم. دریا از این پدیده‌ها مستثنی نیست وقتی از صنعت دریایی به عنوان یک پدیده جهانی و بزرگ یاد می‌کنیم باید بدانیم که راجع به چه حوزه‌ای داریم صحبت می‌کنیم وبه ابعاد صنعت آن از جمله بازار، حمل و نقل، قیمت، رقابت، بسته بندی و… باید توجه کنیم و باید برای هرکدام از بخش های صنعت دریایی برنامه‌ریزی جداگانه داشته باشیم .

بذرپاش با بیان اینکه دریای آزاد در جنوب یک فرصت بی‌نظیر برای کشور است افزود: در حوزه ترانزیتی ایران هم راه و هم راه حل برای بسیاری از بن‌بست‌های ترانزیتی که در منطقه وجود دارد است و لذا باید برنامه‌های مدونی برای این مقوله داشته باشیم که یکی از اصلی ترین آن‌ها کریدور شمال به جنوب و اتصال ریلی دریای جنوبی به شمال ایران است.

وی با اشاره به اینکه مقامات بسیاری از کشورها از جمله تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس مایل به همکاری ترانزیتی با ایران هستند، به بیان خاطره‌ای یکی از مقامات سیاسی کشور روسیه اشاره کرد و از قول وی گفت: خدا خواسته است که بعد از سال‌ها مسیر جاده ابریشم برای ایران احیا شود.

به گفته بذرپاش؛ متاسفانه در گذشته براثر نگاشت نهادی، در حوزه ترانزیت کسی در کشور مسئولیت قبول نمی‌کرد اما حالا در دولت سیزدهم با مسئولیت معاون اول این کار را آغاز شده است.

وزیر راه ‌وشهرسازی با بیان اینکه باید هرچه سریعتر کریدور شمال جنوب را با همه کمبود منابع تکمیل کنیم ، اظهار داشت: قرارداد بلند مدت بهر‌ه‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها در آینده نزدیک به امضا می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: از همکاران خود خواسته ام هر بخشی از ظرفیت‌های بندری را با رعایت مقررات به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که باید از تصدی گری فاصله بگیریم و به سمت ایجاد بندرهای جدید در کنار ایجاد شهرهای ساحلی جدید برویم.

بذرپاش بر تبدیل فرصت‌های بالقوه به بالفعل تاکید کرد و گفت: باید شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی را به سمت حمل و نقل ترکیبی سوق دهیم چرا که هزینه‌های جابجایی کالا در جاده هم بالا است و هم خطرات جانی دارد. از این منظر باید بتوانیم اتصال شبکه ریلی به بنادر  را به نقطه مطلوب برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر اهمیت حمل ونقل ترکیبی و استفاده از آن در بنادر تاکید کرد و گفت: با توجه به موضوع اقتصاد دریا محور و موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران و وجود مرزهای دریایی در شمال و جنوب کشور وضعیت درآمد ارزی ایران از این موقعیت مناسب نیست که باید آسیب‌شناسی شود و راهکارهای  برون رفت از وضعیت موجود توسط صاحب نظران ارائه شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم تکمیل خطوط ریلی در حال احداث افزود: تلاش می‌کنیم تا سه ماه آینده با  افتتاح راه‌آهن رشت – کاسپین، بندر شهید رجایی به دریای شمال و بندر کاسپین متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقتصاد دریا به اندازه نفت می‌تواند برای آیندگان کشور تولید ثروت کند افزود:  در تربیت متخصص در حوزه دریا و دریانوردی دچار ضعف هستیم و نتوانسته‌ایم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان جوان به نحو احسن در این حوزه استفاده کنیم.

بذرپاش با تاکید بر اینکه هم دولت صاحب پرچم هم دولت صاحب ساحل و هم دولت صاحب بندر هستیم گفت: بایستی از این سه اختیار به نحو احسن بهره ببریم و  برنامه ریزی کنیم.

بذرپاش در پایان ضمن تاکید بر توان داخلی متخصصان ایرانی خاطرنشان کرد: نهضت داخلی سازی را باید شروع کنیم و دراین مسیر باید به ظرفیت داخلی و توان آن باور داشته باشیم و خود را اسیر نظام بروکراسی نکنیم.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات