اهمیت صادرات گاز نسبت به فروش نفت خام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛ محمدباقر قالیباف امروز (جمعه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در آیین گشایش بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: مجلس شورای اسلامی با افتخار به‌عنوان تسهیل‌گر و تنظیم‌گر برای تحول در صنعت نفت اقدام و خدمت خواهد کرد و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

وی بابیان اینکه انتقال مستقیم پول به چرخه اقتصاد کشور در هر کجای دنیا تورم‌زاست، افزود: این کار نعمت منابع را به نقمت بدل می‌کند که امروز شاهد این امر هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باور داریم منابع زیرزمینی متعلق به دولت‌ها نیست و به نسل امروز و آینده تعلق دارد، از این رو باید بدانیم که خام‌فروشی و مصرف کردن در هزینه جاری، مناسب نیست.

ضرورت دارد برای توسعه صنعت گاز تلاش کنیم

قالیباف اظهار کرد: همه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تقاضای نفت رو به افول بوده و تقاضا برای استفاده از سوخت گاز رشد کرده است که ضرورت دارد برای توسعه این صنعت تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در بحث انرژی کشور، موضوع خام‌فروشی است و حکمرانی نداریم و نیاز است سران قوا آن را اصلاح کنند، گفت: صنعت نفت ما یکی از پیشران‌های برنامه هفتم توسعه است و می‌تواند ما را در کمترین زمان ممکن به یک تحول بزرگ برساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فروش نفت ایران شامل تحریم شد، اما گاز دارای چنین محدودیتی نشد و گاز ایران در زمان تحریم به ترکیه و عراق رفت، افزود: اعداد و ارقام این‌گونه نشان می‌دهد که ما در مجموع دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان هستیم و هم‌اکنون فرصت جهاد تصمیم‌گیری است.

قالیباف تصریح کرد: تجارت انرژی کشور هم‌اکنون مبتنی بر نفت خام است و نه گاز، گاز به دلایل مختلف از جمله دور زدن تحریم بسیار مهم است، بنابراین باید جهت‌گیری تغییر کند و به گاز مبنای تجارت قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس وظیفه دارند به اقتصاد مردمی ایمان داشته باشند، اظهار داشت: باید راه فرصت طلبی‌های زشت اقتصاد بیمار کشور را ببندیم و نقدینگی را به سمت تولید سوق دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای دور زدن تحریم‌ها، ثبات درآمد و افزایش ارزش افزوده باید جهت‌گیری‌ها را اصلاح کنیم، عنوان کرد: در این راستا لازم است گاز را مبنای صادرات قرار دهیم که با ثبات‌تر بوده و ارزش افزوده آن کمتر از حوزه نفت در فناوری است.

قالیباف گفت: ایران در مجموع نفت و گاز رتبه نخست دنیا را دارد و تجارت انرژی کشور باید مبتنی بر گاز باشد نه نفت خام زیرا برای دور زدن تحریم‌ها باید جهت گیری را اصلاح کرد و گاز را مبنای صادرات کرد تا آسیب پذیری‌های امنیتی و سیاسی کشور کمتر شود.

وی افزود:  در زمانی که کشور تحریم بود لوله گاز ما به عراق و ترکیه رفت . در حوزه دیپلماسی انرژی فرصت های باریسک و بدون ریسک داریم و تحولات در فرصتهای با ریسک رخ می دهد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات