تحول در حوزه حمل‌ونقل با شرکت‌های دانش‌بنیان

فرهاد امیرخانی-سردبیر ماهنامه دنیای سرمایه‌گذاری

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛  بودجه امسال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مبلغ حدود ۱۹/۸۷۳/۲۱۴ میلیون ریال تعیین شده است. هر چند برخی از شرکت‌ها و موسسات علمی و پژوهشی تابعه از جمله ستاد توسعه زیست فناوری، پارک فناوری پردیس، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به‌طور مستقیم از این بودجه منتفع می‌شوند؛ اما غالب حمایت‌های این معاونت به‌طور غیر مستقیم، به نهادها و سازمان‌های دولتی محول شده است.

مطابق آمار، حدود ۶ هزار و ۳۵ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۱۴۰ هزار نفر استارت‌آپ در حوزه‌های مختلف به تایید این معاونت رسیده‌اند. هر چند این میزان نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده؛ اما آنچه ستودنی و قابل توجه است، رشد روزافزون مشارکت این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف صنعت کشور می‌باشد که نقش‌آفرینی آنان، نویدبخش سیر حرکت اقتصاد سنتی به سوی اقتصاد مدرن، پویا و کارآمد است. یکی از حوزه‌های مهم و حیاتی کشور که چند سال گذشته، شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور فعال‌شان در آن نقش‌آفرینی کردند، مربوط به صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت می‌باشد. اکنون بیش از ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. تلاش ارزنده این شرکت‌ها باعث شده تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تشکیل یک ستاد راهبردی به نام  «ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته عمومی» نماید تا بدین طریق راهی پیش روی نخبگان و ایده‌های درخشان آن‌ها در استارت‌آپ‌ها به منظور تحول در صنعت حمل‌ونقل به ویژه در حوزه ترانزیت بگذارد.

می‌دانیم که شوربختانه صنعت حمل‌ونقل کشورمان دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی است؛ اما در عین حال به صراحت باید اذعان کرد که این صنعت رو به افول، می‌تواند با حضور نخبگان و همت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه حمل‌ونقل بار دیگر متحول شود و جبران کاستی‌های گذشته را نماید. از جمله اقدامات انجام شده از سوی این شرکت‌ها در حوزه حمل‌ونقل می‌توان به تردد شمار بلوتوثی، اسکتس، سامانه وقوع تصادفات، ثبت هوشمند تخلفات از طریق دوربین‌های نظارتی، بیتس، ثبت وقایع، سامانه زیرساخت مخابراتی، طرح محدوده ترافیک، سامانه اطلاع‌رسانی و دیگر موارد اشاره کرد. هر چند طی دهه گذشته دولت‌ها تلاش کردند تا با تخصیص منابع لازم، بخشودگی مالیاتی، عوارض درآمد گمرکی و سود تجاری و نیز ارائه وام‌های با بهره‌ کم یا بدون بهره از این شرکت‌ها حمایت نمایند؛ اما قدر مسلم این میزان از حمایت‌ها کافی نبوده و ضرورت توجه هر چه بیشتر به این شرکت‌ها احساس می‌شود.

با توجه به اینکه شعار امسال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است و دولت و مجلس نیز از چند سال گذشته در صدد به تصویب رساندن قانونی با عنوان « جهش تولید دانش‌بنیان» بوده‌اند، امید است که در سال جاری و در آستانه شروع قرن جدید، ضمن تبیین رسانه‌ای اهمیت این شرکت‌ها برای عموم مردم، فضای لازم برای فعالیت این شرکت‌ها و حضور نخبگان و شایستگان در حوزه‌های گوناگون از جمله حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت فراهم شود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد رشد و جهش تاریخی این عرصه در کشورمان باشیم.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات