تداوم خاموشی‌ها نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور

رییس هیات مدیره شرکت صانیر گفت: خاموشی‌ها نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق است. دلیل این موضوع نیز به زیان بالای تولید این محصول در قیاس با هزینه تمام‌شده آن بازمی‌گردد، از این‌رو شرکت‌های زیادی در این شرایط تضعیف شده و عملا ابزارهای توسعه صنعتی از دست می‌رود. متاسفانه در سیاست‌های کنونی اقتصاد کلان، برق به شکل کالا دیده نمی‌شود و این نگاه، آسیب‌های جدی به این صنعت وارد کرده است.

مهندس علی بخشی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه شرکت صانیر حدود ۲۷ سال پیش با حضور تعدادی از شرکت‌های فعال دولتی و خصوصی در حوزه آب و برق در راستای توسعه صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی تشکیل شد و طی این سال‌ها بالغ بر ۳۰۰ پروژه بین‌المللی را با موفقیت به اتمام رسانیده که از این جهت شرکتی منحصر به فرد در کشور و حتی در منطقه است، گفت: در واقع شرکت صانیر معتبرترین و پر افتخارترین شرکت حوزه انرژی بوده و در دوره‌های متعددی در ارزیابی‌های بین‌المللی، رتبه‌های تک‌رقمی و دو رقمی جهانی را کسب کرده که هم در داخل و هم خارج از کشور در نوع خود کم‌سابقه است. در حال حاضر نیز این شرکت پروژه‌های متعددی در کشورهای عراق، ازبکستان، پاکستان، اتیوپی، تانزانیا و… داشته و در بیش از ۱۵ کشور دنیا نیز دفتر و نمایندگی دایر کرده است.

وی افزود: یکی از مسئولیت‌های بنده در هلدینگ “بلو اند پی” می‌باشد که مجموعه‌ای از شرکت‌های پیمانکاری، خدماتی و تولیدی است که برخی از زیرمجموعه‌های آن قدمتی بالغ بر حدود ۴۰ سال دارند. این هلدینگ با کسب رتبه ۱۵۳ در سال ۲۰۲۱ میلادی، تنها شرکت ایرانی در میان ۲۵۰ شرکت برتر جهان در رتبه‌بندی ENR بوده است. شایان ذکر است، مجموعه‌ای در این هلدینگ جهت توسعه تکنولوژی و حمایت از ایده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته تا فرآیند توسعه را از طریق شتاب‌دهنده‌ها پیش ببرد. همچنین این مجموعه مسئولیت توسعه فعالیت‌های بازرگانی و ارتباط با تجار و شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی را جهت محصولات و ایده‌های دانش‌بنیان بر عهده داشته و در این مسیر موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است. هم‌اکنون نیز در تلاش هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را بین‌المللی کرده و پلی محکم برای صادرات محصولات آن‌ها باشیم.

 بخشی گفت: این  شرکت تاکنون رکوردها و افتخارات بی‌نظیری به دست آورده، اما از زاویه نگاه مدیران این شرکت هر اندازه پیشرفتی حاصل می‌شود، اهداف بالاتری برای آن تعریف خواهد شد. یکی از اهداف مهم شرکت صانیر پس گرفتن بازارهای از دست رفته و خلق بازارهای جدید است و خوشبختانه در تحقق این هدف و به‌طور کل اهداف بلندمدت و میان‌مدت حتی بیش از میزان انتظار، موفق بوده است.

وی تصریح‌کرد: طبیعتا اتفاقات و تحولات بین‌المللی مانند تحریم‌های ظالمانه بر فعالیت همه شرکت‌ها اثراتی داشته و به همین دلیل شرکت صانیر با وجود اجرای پروژه‌های مورد نظر خود در سال گذشته، در کسب بازارهای جدید به اندازه کافی موفق نبوده، از این‌رو امیدواریم در سال جاری با برنامه‌ریزی و استراتژی منظم این هدف را محقق سازیم. لازم به یادآوری است، شرکت‌های فعال در حوزه صادرات، به مانند سربازان خط مقدم، اولین تیر شلیک تحریم‌ها را دریافت می‌کنند، با این وجود اگر ساختارهای درونی کشور اصلاح و مدیریت داخلی، هوشمند عمل کند، بار این تحریم‌ها کاهش خواهد یافت.

بخش افزود: شرکت صانیر تنها شرکت فعال حوزه انرژی است که در زمینه صادرات و بازاریابی بین‌المللی تمرکز دارد. از سوی دیگر، کمتر شرکتی در این حوزه چنین حجم عظیم از پروژه‌های زیرساختی را به انجام رسانیده و به همین دلیل شرکت صانیر به عنوان پرچمدار فعالیت‌های بین‌المللی این حوزه شناخته می‌شود. علاوه بر این، رنکینگ شرکت صانیر در دنیا بی‌سابقه بوده، چراکه در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و محصولات با ارزش افزوده بالا و دانش مدیریتی در لیست برترین‌ها قرار دارد.

رییس هیات مدیره شرکت صانیر تاکیدکرد:شرکت صانیر با شرکت‌هایی رقابت دارد که قطعا مشکلات اقتصادی کشورمان مانند تحریم‌ها را ندارند، با این وجود در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کرده و با تکیه بر دانش فنی و تجربه گرانقدر خود، هم از نظر کیفی و هم قیمتی رقابت‌پذیر بوده است. از سوی دیگر، بر اساس سیاستی که موسسان و مدیران این شرکت داشته‌اند، در پروژه‌های متعدد خود در کشورهای مختلف، استفاده از ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری و تولیدی داخلی را سرلوحه خود قرار داده و حتی با قیمت بالاتر، کارها را به مجموعه‌های داخل کشور واگذار کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فعلی اقتصاد کشورمان، کمبود برق است که هر سال جدی‌تر می‌شود، افزود: باید دانست که این مشکل ریشه در صادرات برق که میزان کمی را به خود اختصاص داده، ندارد، بلکه دلیل اصلی آن، نبود صرفه اقتصادی در تولید برق است. به اعتقاد بنده، برای حل این مشکل علاوه بر اصلاح اقتصاد کلان صنعت برق و افزایش حجم سرمایه‌گذاری در این صنعت، باید به سمت تبادل انرژی با کشورهای همسایه روی آورد تا اعتماد شرکای خارجی را به این صنعت جلب کرد.

بخشی اضافه‌کرد:از آنجایی که تمرکز این شرکت بر ارزش افزوده است، دانش‌محور به حساب می‌آید. به بیانی دیگر، شرکت صانیر به جای خام فروشی بر موضوع ارزش افزوده تمرکز کرده و صادرات غیرنفتی را با تکنولوژی بالا و ارزش افزوده به دیگر کشورها عرضه می‌کند، به همین دلیل موضوع دانش‌محوری، مشخصه مهم شرکت صانیر است و خاموشی‌ها نتیجه عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق است. دلیل این موضوع نیز به زیان بالای تولید این محصول در قیاس با هزینه تمام‌شده آن بازمی‌گردد، از این‌رو شرکت‌های زیادی در این شرایط تضعیف شده و عملا ابزارهای توسعه صنعتی از دست می‌رود. متاسفانه در سیاست‌های کنونی اقتصاد کلان، برق به شکل کالا دیده نمی‌شود و این نگاه، آسیب‌های جدی به این صنعت وارد کرده است.

وی مطرح‌کرد: کشورمان برای نجات اقتصاد چاره‌ای جز صادرات با ارزش افزوده بالا به عنوان موتور پیشران حرکت اقتصادی ندارد. با توجه به این امر، نگاه دولت نیز باید صادرات‌محور باشد. تاکید می‌شود، اگر تنها به بازار داخلی تمرکز داشته باشیم، در بلندمدت شاهد توسعه نخواهیم بود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات