تمایل تولید کنندگان داخلی به محصولات با قیمت اقتصادی

مصطفی کولی لو مدیرعامل شرکت هوکو پلاس- تمایل تولیدکنندگان به محصولات اقتصادی

مصطفی کولی‌لو مدیرعامل شرکت هوکو پلاس گفت: تمایل تولید کنندگان داخلی به محصولات با قیمت اقتصادی بیشتر است. مجموعه ما بیش از ۴۰ آیتم کالا تولید می کند که محصولات برقی، غیر برقی و گازسوز را دربرمی گیرد. همگی محصولات ما دو سال گارانتی و ده سال پوشش خدماتی در کل کشور را دارد. خوشبختانه در این سال ها توانسته این محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم که برند ما یکی از نمونه‌های خوب در استان خراسان رضوی به شمار می آید.

گرایش تولیدکنندگان داخلی به محصولات با قیمت اقتصادی

وی افزود: بزرگترین مشکل فروش لوازم خانگی قوانین جدید بانکی است که با بازار جور در نمی‌آید. مالیات ،قوانین چک صیادی، سقف واریز و برداشت بخشی از چالش فروش محصولات صنعت لوازم خانگی است. به همین دلیل عمده خریداران محصولات مانند فروشگاه‌ها با قوانین سازگار نیستند. به یاد داشته باشیم چالش های صنعت لوازم خانگی فقط قیمت فلزات نیست بلکه عواملی نظیر نوسانات دلار ،حقوق کارمندان ، حمل و نقل و مواد اولیه در تولید لوازم خانگی نقش دارد.

مدیر عامل شرکت هوکو پلاس تاکید کرد: بنابراین هر گرانی بر تولیدات صنعت لوازم خانگی تاثیر گذار است و گاهی برخی کالاهای لوازم خانگی تا صدر درصد گران می شوند. در این شرایط بیشتر مردم به قیمت های اقتصادی روی می آورند و بنابراین تمایل تولید کنندگان داخلی به محصولات با قیمت اقتصادی بیشتر است . با این وصف گاهی قیمت کالای خوب ایرانی با مشابه خارجی یکسان است و مشتری ترجیح می‌دهد مشابه خارجی را بخرد.

وی با تشریح مزیت کالای ساخت داخل بر مشابه خارجی گفت: محصولات ایرانی تامین قطعات دارند اما اگر برای یک محصول خارجی کوچکترین اتفاقی بیفتد در شرایط تحریم با مشکل تامین قطعه و تعمیرات رو به رو خواهد بود. وی در پایان یاد آور شد: اگر واردات لوازم خانگی آزاد شود بسیاری از کارخانه جات ایرانی تعطیل خواهند شد زیرا مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند.

گفتنی است سال ۱۳۹۷ و به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات لوازم خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد. پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که با توجه به نیاز بازار، واردات این محصول آزاد شود با این حال وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ هستند می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و حتی برنامه صادرات نیز دارند. بنابراین ممنوعیت واردات لوازم خانگی مجدد تمدید شد.

همچنین یکی از نکات اصلی در ممنوع کردن واردات لوازم خانگی علاوه بر محدودیت‌های ارزی، حمایت از تولید داخل و کمک به توانمند شدن این صنعت اعلام شده بود. موافقان ممنوعیت واردات لوازم خانگی معتقد هستند که به دلیل تعدد تولیدکنندگان، برچسب انحصاری به بازار لوازم خانگی ایران نمی‌چسبد .همچنین از سویی دیگر با توجه به وضعیت تأمین مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز که در تأمین مالی و فروش صنایع نیز چالش ایجاد کرده و شرایط برابر برای رقابت با تولیدکنندگان خارجی در بازار کشور فراهم نیست.

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات