فقدان امنیت عامل کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

معاون امور بانوان مرکز ایرانیان خارج از کشور گفت:یکی از مشکلات موجود، نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری است که موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شده است، به همین دلیل بسیاری از افراد از شروع سرمایه‌گذاری‌های جدید واهمه دارند. از سوی دیگر، شرایط کافی برای پرداخت تسهیلات با نرخ پایین فراهم نشده و فشار مالیاتی، فعالان اقتصادی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

دکتر اعظم درویش‌خضری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه مرکز مشاوره ایرانیان خارج از کشوردر ۶۳ کشور دایر بوده و در زمینه‌های حقوقی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و هنری در همه استان‌های کشور فعالیت دارد،گفت:  مرکز مشاوره ایرانیان خارج از کشور، ضمن معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ایرانیان خارج از کشور، تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان‌های همسو با این هدف منعقد کرده که امیدوارم با تلاش‌های ریاست محترم این مرکز دکتر حلاج زاده، مدیران، مشاوران، معاونان، بنده و سایر دوستان فعال در این مرکز، زمینه مناسبی برای بهبود شرایط اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود.

وی افزود: به منظور تحقق شعار سال مبنی بر “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” یکی از راهکارهای مهم برای کاهش بیکاری، سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد دانش‌بنیان با تکیه بر جمعیت فارغ‌التحصیل دانشگاهی و پتانسیل بالای آنان است. با توجه به بیکاری و مهاجرت نخبگان کشور، با ایجاد فرصت‌های شغلی، علاوه بر جلوگیری از خروج سرمایه انسانی، می‌توان از ظرفیت‌های بومی دانش و پژوهش نیز استفاده کرد تا زمینه برای ایجاد یک اقتصاد شکوفا و پایدار فراهم شود. البته ملزومات این امر با برنامه‌ریزی دقیق و زمان‌بندی‌شده و همچنین جهت‌دهی درست و منطقی به آن محقق خواهد شد و شرایط را برای عبور از تحریم‌های سیاسی و تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم خواهد کرد.

 مشاور رییس شورای سیاست‌گذاری مرکز ایرانیان خارج از کشور تصریح‌کرد: از آنجایی که این اقتصاد، مبتنی بر زیرساخت‌های علم و فناوری بوده، به صرفه‌جویی در هزینه‌های اشتغال‌زایی کمک خواهد کرد. به عبارتی دیگر، هزینه‌های این بخش به دلیل پایه‌های علمی، یک‌سوم دیگر هزینه‌های اشتغال‌زایی است، به همین دلیل باید با وجود ظرفیت نخبگان، بستر اشتغال‌زایی را ایجاد کرد و در سیاست‌گذاری‌ها نیز در صدد رفع چالش‌ها و موانع این امر باشیم. برای مثال، می‌توان در قالب سیاست‌های کوتاه‌مدت یک‌ساله یا سیاست‌های بلندمدت، زمینه اشتغال‌زایی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان را دنبال کرد.

درویش‌خضری تاکیدکرد: یکی از مشکلات موجود، نبود امنیت برای سرمایه‌گذاری است که موجب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شده است، به همین دلیل بسیاری از افراد از شروع سرمایه‌گذاری‌های جدید واهمه دارند. از سوی دیگر، شرایط کافی برای پرداخت تسهیلات با نرخ پایین فراهم نشده و فشار مالیاتی، فعالان اقتصادی را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. با توجه به این موضوع باید ضمن ایجاد فرصت‌های جدید، افزایش معافیت‌های مالیاتی و تسهیل روند تامین مالی، زمینه را برای سرمایه‌گذاری و به دنبال آن اشتغال‌زایی فراهم کنیم. البته در این مسیر، همکاری و همراهی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین  تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد نیاز است.

 وی اضافه‌کرد: هم‌اکنون زنان، نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در شکوفایی اقتصاد خانواده و به‌طور کل اقتصاد کشور نقش مهمی دارند. زمانی که نرخ مشارکت زنان در اقتصاد افزایش یابد، تولید ناخالص ملی بالا رفته و میزان اشتغال نیز ارتقاء خواهد یافت، با این حال باید زمینه را برای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به منظور رشد توانمندی‌های آنان فراهم کنیم تا اثرات مثبت آن در کار و فعالیت دیگر اعضای جامعه نشان داده شود. از طرفی، باید در این مسیر از ظرفیت نهادها، انجمن‌ها و صنوف فعال نیز بهره گرفت.

معاون امور بانوان مرکز ایرانیان خارج از کشور افزود: اگر زمینه برای حل موانع و مشکلات اقتصاد کشور فراهم شود، شعار مقام معظم رهبری مبنی بر “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین” نیز محقق خواهد شد. از سوی دیگر؛ برنامه‌های تولید، مصرف و صنایع باید به شکلی منطقی انجام گیرد و از راهکارهای دقیق برای پیشرفت اقتصادی بهره گیریم. قطعا با توجه به تولید دانش‌بنیان و همچنین ظرفیت تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی، بخش زیادی از مشکلات اقتصاد کشور برطرف می‌شود که در این صورت می‌توانیم با خلاقیت و نوآوری به اقتصاد دانش‌بنیان جامه عمل پوشانده و نتیجه مطلوبی از فعالیت‌های اقتصادی حاصل شود.

انتهای‌پیام/

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات