به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

علی یکه‌فلاح: تامین نیاز قطعه سازان کشور زیربنای مناسبی برای حضور کلیه قطعه‌سازان در افترمارکت است

زیربنای مناسبی برای حضور کلیه قطعه‌سازان در افترمارکت

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، علی یکه‌فلاح، مالک، موسس و رییس هیات مدیره گروه صنعتی چکاد، گفت: با توجه به شرایط کشور و افزایش خودروهای فرسوده، بحث افترمارکت، ۹ به ۱ با OEM رقابت می‌کند؛ به عبارت دیگر، هر یک قطعه‌ای که در خط تولید استفاده می‏شود، ۹ یا ۱۰ برابر آن می‏تواند در افترمارکت، بازار داشته باشد.

اکنون افترمارکت یک بازار ۸ میلیارد دلاری است و ما هم مدت‌هاست که در پی تقویت آن هستیم، به همین دلیل در قالب تعاونی تامین نیاز قطعه‏ سازان کشور زیربنای مناسبی برای حضور کلیه قطعه‌سازان از جمله گروه صنعتی چکاد در افترمارکت ایجاد کرده‌ایم.

بخش‏هایی از خودرو اصلا نباید قوی باشد و اتفاقا باید ضعیف باشد

یکه‌فلاح گفت: در کلاس جهانی و در هر اقلیمی، چه آیتم‌هایی به عنوان نیاز واقعی قلمداد می‌شود و چه فاکتورهایی عمومی است و در تمام نقاط دنیا رعایت می‌شود. می‌دانید که چکاد نخستین طراح خودرو در بخش خصوصی است. در موضوع پلتفرم خودرو، تقریبا استانداردهای جهانی را به‌روز و آپدیت در نظر گرفته‌ایم؛ چه در مورد خودروی برقی و چه در مورد خودروی بنزینی. البته سعی کرده‌ایم که این استانداردها را مطابق با اقلیم ایران، بومی‌سازی کنیم و استانداردها را برای آپشن‌ها، دیزاین‌ و حتی محیط داخلی خودروها لحاظ کرده‌ایم.

وی افزود: در تولید قطعات هم استانداردها به‌روز رعایت می‌شود. بدنه خودرو هم مانند اسکلت بدن انسان است و اصلا نمی‌توان چیزی را خارج از استاندارد تولید کرد، زیرا قطعات باید به هم متصل شود و چند قطعه باید در ارتباط درست با هم قرار بگیرند. ممکن است، مردم ظاهر قضیه و تبلیغات غیر صادقانه را ببینند و تصور کنند که کل بدنه خودرو باید محکم باشد؛ این در حالی است که گاها بخش‏هایی از خودرو اصلا نباید قوی باشد و اتفاقا باید ضعیف باشد تا در تصادف، بدنه دچار آسیب شود، در غیر این صورت ضربه ناشی از تصادف به بدن راننده و سرنشینان منتقل می‌شود.

پلتفرمی جدید می‌تواند با تیراژ بالا، خودروی اقتصادی تولید کند

مالک، موسس و رییس هیات مدیره گروه صنعتی چکاد  گفت: کشورمان، توانمندی، ظرفیت و البته شایستگی تولید یک خودروی تماما ملی را دارد. با همین چشم‌انداز و در تعامل و مشارکت جدی میان متخصصان دانشگاهی و اهالی صنعت و قطعه‌سازان سرشناس، خودرویی را طراحی کردیم که نه‌تنها مبتنی بر آخرین استانداردهای روز دنیا است، بلکه ۶۰ درصد آن بر مبنای توان زنجیره تامین داخلی پیش‌بینی شده است. پلتفرمی طراحی شده که می‌تواند با تیراژ بالا، خودروی اقتصادی تولید و به‌طور مستقیم برای «۷ هزار نفر» اشتغال‌زایی کند.

وی افزود: اصل موضوع زیرساخت‌ها این است که در کشورمان بتوانیم انرژی برق مورد نیاز را تامین کنیم و ابزارها و سیستم‌های کافی را در اختیار داشته باشیم. لازمه این امر، فعال شدن بخش خصوصی است، به‌نحوی که این کار برایش توجیه اقتصادی داشته باشد. می‌توان از منابع زیادی، تامین انرژی برق را انجام داد و نیازی نیست که حتما از ظرفیت نیروگاه‌های دولتی استفاده شود. تحقق این مساله هم به یک کار ملی و یک همکاری واقعی بین بخش‌های تاثیرگذار نیاز دارد.

رییس هیات مدیره تعاونی تامین نیاز قطعه‌سازان کشور گفت: همان‌طور که می‏دانید، بیشترین بودجه کشور به تهیه و تامین بنزین اختصاص پیدا می‏کند و این در حالی است که استفاده از خودروهای برقی، منافع و مصالح بسیاری را به دنبال دارد. البته صددرصد نیاز به زیرساخت وجود دارد، ولی این موضوع شدنی است و به خصوص با تکنولوژی‌های جدید، کاملا قابل تحقق است. پس از زیرساخت، باید به اولویت‌ها بیاندیشیم. در واقع تهیه و استفاده از خودروهای برقی از نظر تکنیکی امکان‌پذیر است.

عمده‌ترین مشکل قطعه سازها نقدینگی است

وی افزود: ما برای بحث برقی‏ کردن خودروها روی لیتیوم حساب می‌کردیم که منابع آن را هم در اختیار داریم، ولی گفته‌ها ضدونقیض است و قابل اتکا نیست. به تازگی گفته می‌شود، از طریق هوش مصنوعی امکان استفاده از ترکیبی میسر شده که بسیار به‌صرفه‌تر از لیتیوم است، پیامدهای زیست‏ محیطی ندارد و استخراج آن مانند هزینه‌های بهره‌برداری از لیتیوم بالا نیست. توجه داشته باشید که همیشه خط ‏شکنی‏ ها، دنیا را ساخته و افراد و عادت‌های عادی و روالی، حرکت جدیدی را ایجاد نکرده‌اند.

یکه‌فلاح گفت: در چند سال اخیر، اغلب قطعه‏ سازان تحت فشار بوده‌اند و حتی اقدام به فروش اموال خود کرده ‏اند که دلیل آن هم مداخله دولت روی قیمت‏ گذاری است که متاسفانه همه چیز را به هم ریخته است. واقعیت این است که در کشورمان زحمات کلانی در قطعه‏ سازی کشیده شده است. شاید در برخی موارد ما با همکاران قطعه‏ ساز اختلاف نظر داشته باشیم، ولی در نهایت به خاطر منافع ملی، سعی در تعامل و همراهی داریم که آن هم نیازمند تعاون است.

رییس هیات مدیره گروه صنعتی چکاد بیان کرد: عمده‌ترین مشکل، نقدینگی است. شرکت‌های قطعه‏ ساز طلبکار و به دلیل پایین آمدن تیراژ‌ها، خودروسازان هم با زیان انباشته وحشتناکی مواجه هستند. همان‌طور که اشاره کردم، راهکار این است که تعاونی قطعه ‏سازان با قطعه‏ ساز طرف شود و قرارداد کامل منعقد کنند و کل پک را به صورت کامل به خودروساز بفروشند. در عین حال خودروساز هم با تعاونی طرف حساب می‌شود و در قرارداد، قیمت‌ها واضح، مشخص و بسیار رقابتی خواهد بود.

 

مطلب کامل در ماهنامه شماره ۸۶ دنیای سرمایه گذاری

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات