به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

قوانین ارزی بانک مرکزی مانع پیش‌روی صادرات

صادرات فرآورده‌های نفتی

مدیر عامل شرکت دهنار تک گفت: به لطف قوانینی که بانک مرکزی برای ارز گذاشته، صادرات ما به صفر رسیده است.

 

سید مرتضی هاشمی با بیان اینکه شرکت دهنار تک محصولات By-priduct مانند روغن پارافین، روغن پایه پالایشگاهی و ریسایکل را صادر می‌کند، بیان کرد: به لطف قوانینی که بانک مرکزی برای ارز گذاشته، صادرات ما تقریبا به صفر رسیده است. صادرات ما عمدتا به کشورهای هند و امارات است و بخش اعظمی از روغن ریسایکل که توسط ایران به امارات وارد می‌شود، توسط این کشور به کشورهای آفریقایی صادر می‌شود که بیش از ۸۰ درصد بازار هدف آن‌ها را تشکیل می‌دهد. هند نیز محصولات ما را با ایجاد ارزش افزودهو تبدیل به یک محصول نهایی، به بازار آفریقا و شرق آسیا صادر می‌کند متاسفانه قوانین دست و پا گیر استاندارد، صادرات محصولات نهایی را بسیار سخت کرده و ارزش افزوده ناشی از تولید کالای نهایی از تولیدکنندگان ایرانی سلب و به جیب تولیدکنندگان اماراتی و هندی می‌رود .

هاشمی ادامه داد: از چند سال پیش دولت از یک برهه‌ای تلاش کرد که ارز حاصل از صادرات را قانونمند کند؛ تا قبل از آن شرکت‌های صادرکننده، کالا را صادر می‌کردند و ارز آن را هم در بازار آزاد می‌فروختند.

وی گفت: گزارشی که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که دوباره، تراز تجاری منفی شده که به معنای از بین رفتن صادرات است، واقعیت این است که ما یک کشور نفت‌خیز هستیم و اقتصاد وابسته به نفت داریم و به ناچار باید مانند بسیاری از کشورهای نفت‌خیز دنیا، فرآورده‌های نفتی صادر کنیم که هیچ اشکالی هم ندارد اما در حال‌ حاضر صادرات غیر نفتی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و همانطور که شاهدیم، کسری تراز تجاری نسبت به پارسال افزایش معنی داری پیدا کرده است.

هاشمی ادامه داد: آمار دقیقی صادرات از مشتقات نفتی در دست ندارم اما می‌دان که صادرات در صنف خودمان نسبتا متوقف شده و هرروز قوانین خلق‌الساعه‌ای به تصویب می‌رسد؛ قوانینی که در ایران وضع می‌شود در جهت جلوگیری از دزدی و فساد است ولی متاسفانه دستورالعمل‌های مربوط به حفظ، توسعه؛ ارتقا و گسترش یک کسب وکار انجام نمی‌شود.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات