به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

میثم امینی: کاهش ۱۵ درصد انرژی جهان به مدد سیستم انرژی هوشمند

میثم امینی _ سیستم مدیریت هوشمند انرژی

میثم امینی مدیر کارگروه انرژی در انجمن فناوری دیجیتال و هوشمندسازی گفت: بحث سیستم​‌های مدیریت انرژی هوشمند یا Smart Energy یک رویکرد نوآورانه برای مدیریت انرژی است که از فناوری‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود پایداری شبکه استفاده می‌کند.

وی با معرفی سیستم های مدیریت هوشمندگفت: نوعی تغییر پارادایم نسبت به روش‌های رایج انرژی است که اغلب بر تولید و توزیع متمرکز انرژی تمرکز دارند. انرژی هوشمند اساسا رویکرد غیرمتمرکز مبتنی بر توزیع منابع انرژی و مدیریت هوشمندانه آن در سطح محلی دارد و از داده‌های لحظه‌ای (real-time) برای پیش‌بینی مصرف انرژی و بهینه‌سازی عملیات شبکه استفاده می‌کند.

امینی با اشاره به اهداف بحث سیستم​های مدیریت انرژی هوشمند یا Smart Energy گفت: این یک رویکرد نوآورانه برای مدیریت انرژی است که از فناوری‌های پیشرفته برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش اثرات زیست محیطی و بهبود پایداری شبکه استفاده می‌کند.

این کارشناس هوشمند سازی افزود: یکی از اهداف سیستم‌های انرژی هوشمند، اطمینان از مدیریت بهینه منابع انرژی است، چراکه بسیاری از منابع انرژی ماهیاتا محدود هستند. علاوه بر این، می‌توان شبکه​های هوشمند را به‌طور یکپارچه با منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی ادغام کرده و یکپارچگی سیستم را در بحث پاسخگویی بار تسریع کرد. این امر به ویژه با توجه به تمرکز فزاینده بر منابع انرژی تجدیدپذیر و نیاز به کاهش اتکا به سوخت‌های فسیلی بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه به فواید استفاده از سیستم های مدیریت هوشمند اشاره کرده و گفت: این موارد در کنار تمرکز بر بحث کارایی و مدیریت بهینه منابع، می‌تواند از لحاظ کاهش انتشار کربن و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی بسیار مهم باشد. از طرفی، شبکه‌های هوشمند می‌توانند اختلالات را سریع‌تر شناسایی کرده و به آن پاسخ دهند؛ یعنی انعطاف‌پذیری شبکه را افزایش داده، موارد قطع برق را به حداقل برسانند و تامین انرژی قابل اعتماد را تضمین می‌کنند.

به گفته امینی انرژی هوشمند عملا کاربر را را قادر می‌سازد تا به‌طور فعال مصرف انرژی خود را مدیریت کرده و هزینه‌های انرژی خود را کاهش دهند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، سیستم‌های انرژی هوشمند می‌توانند تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی جهانی را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

الزام کشورهای حوزه خلیج فارسی به بهره گیری از سیستم انرژی هوشمند

این کارشناس با اشاره به استفاده از سیستم مدیریت هوشمند در ساخت وسازخانه های مسکونی گفت: بدیهی است که فناوری‌های انرژی هوشمند تاثیر قابل‌توجهی بر مصرف انرژی مسکونی دارند و ساکنان را قادر می‌سازند که مصرف انرژی را بهینه کنند که اولین تاثیر آن در قبوض برق و گاز نمایان خواهد شد. استفاده از ترموستات‌های هوشمند، تجهیزات و سیستم‌های روشنایی هوشمند در یک بستر اینترنت یکپارچه، به صاحبان خانه امکان کنترل و نظارت بر مصرف انرژی حتی از راه دور (remote) را ارائه می‌دهد.

وی افزود: این‌ها مواردی است که در گذشته شاید جنبه تجملاتی داشت، ولی عملا در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس به یک الزام در شماری از ساخت‌وسازها تبدیل شده است.در همین راستا، بر اساس گزارش دپارتمان انرژی آمریکا (DOE) و برپایه گزارش​های مدیریت انرژی در پروژه​ های انجام شده، استفاده از کنتور‌های هوشمند، می‌تواند مصرف انرژی را تا ۲۰ درصد ‌دهد. همچنین به‌کارگیری سیستم‌های HVAC و lighting هوشمند می‌تواند مصرف انرژی یک ساختمان را گاها تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

فناوری هوشمند به بهبود مدیریت دارایی کسب وکار کمک می کند

این کارشناس با اشاره به نقش سیستم انرژی هوشمند در تجارت گفت: این سیستم اساسا راه‌حل‌های مبتنی بر بحث انرژی هوشمند مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را می‌تواند برای صاحبان کسب‌وکار فراهم آورد که از جمله آن می‌توان به کاهش هزینه‌های انرژی، افزایش بهره‌وری عملیاتی و بهبود مدیریت دارایی اشاره کرد.

وی در پایان یاد آور شد: این راه‌حل‌ها در عمل به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند که در برنامه‌های پاسخگویی به تقاضا شرکت کنند و در نتیجه مصرف انرژی خود را در دوره‌های اوج تقاضا کاهش داده و در عوض حمایت‌های تشویقی از سمت نهادهای حاکمیتی دریافت کنند. مثلا شرکت والمارت (Walmart) در بحث زنجیره تامین، در سطح بین​ المللی توانست با اجرای راه‌حل‌های انرژی هوشمند سالانه به بیش از یک‌میلیارد دلار عایدی از محل صرفه ​جویی انرژی دست یابد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات