در گفت‌وگو با مدیرعامل مجتمع چاپ نقشینه بررسی شد؛

نگرانی از عقب ماندن چاپ ایران از رقبای منطقه‌‌ای

حسین صادقیان معتقد است: «اگر نتوانیم حجم تولیدات چاپی را به میزان تولیدات سال‌های 1395 و 1396 برسانیم، در سال‌های آتی با افزایش آسیب‌ها و مخاطرات بیشتری مواجه خواهیم بود.»

مدیرعامل چاپ نقشینه در گفت‌وگو با پایگاه خبری دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین درباره آینده صنعت چاپ و بسته‌بندی بیان کرد: این صنعت برای بقا و موفقیت، باید همواره به سمت توسعه و پیشرفت حرکت کنند؛ زیرا یک حوزه کاملا تخصصی و تکنولوژی‌محور است. یک چاپخانه‌دار اگر با افزایش تقاضا مواجه شود، قطعا نسبت به ارتقاء ماشین‌آلات و ظرفیت‌های مجموعه خود اقدام خواهد کرد. ولی مساله اصلی در حال حاضر این است که نه شاهد افزایش تقاضا در بازار هستیم و نه امکان خریداری ماشین‌آلات جدید وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به چندبرابر شدن هزینه‌ها و بهای تجهیزات و نبود سرمایه لازم و صرفه اقتصادی مناسب در کار چاپ افزود: در ادوار مختلف و در سال‌هایی که مشکلات تحریم‌ها نبود، فرایند به‌روز رسانی صنعت چاپ با نرخ قابل قبولی جریان داشت اما در چند سال اخیر، چاپخانه‌ها جز در مواردی انگشت‌شمار، امکان خریداری و واردات ماشین‌های روز دنیا به کشور را نداشته‌اند. این مساله، باعث درجا زدن و عقب ماندن صنعت چاپ و بسته‌بندی شده است و خصوصا در چاپخانه‌های خصوصی و کوچک‌، بیشتر به چشم می‌آید.

صادقیان با تاکید بر ضرورت به‌روزرسانی چاپخانه‌های کشور هشدار داد: وضعیت موجود، آینده صنعت چاپ کشور را با مخاطراتی همراه می‌کند، از جمله اینکه در رقابت با سایر کشورها، بازارهای‌ها منطقه‌ای را از دست خواهیم داد؛ چراکه استهلاک ماشین‌ها و عدم دسترسی به ماشین‌های جدید، روی کیفیت خدمات و تیراژ محصولات آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. واقعیت این است که اگر نتوانیم حجم تولیدات چاپی را به میزان تولیدات سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برسانیم، در سال‌های آتی با افزایش آسیب‌ها و مخاطرات بیشتری مواجه خواهیم بود.

این فعالی صنعت چاپ یادآور شد: تحریم‌ها در روند سرویس‌های فنی و نگهداری ماشین‌آلات نیز آسیب‌هایی را ایجاد کرده که این مساله امروز به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اهالی چاپ بدل شده است. تا پیش از سال‌های میانی دهه ۹۰ ما مشکلی در این حوزه نداشتیم اما افزایش قیمت‌ها و عدم دسترسی به قطعات اورجینال باعث شده از پس نگهداری و سرویس تجهیزات چاپی نیز دچار مشکلاتی جدی بشویم.

وی با نگران‌کننده خواندن آینده صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایران، گفت: معضلات موجود، روز‌به‌روز باعث تشدید عقب‌ماندگی‌ها، بی‌میلی نسبت به ارتقاء و توسعه و از دست دادن جایگاه ایران در بازارهای منطقه‌ای خواهد شد. متاسفانه برخی از همکاران نیز به بر اثر فشارهای اقتصادی موجود، به تعطیل کردن واحدهای صنفی خود روی آورده‌اند.

مدیرعامل چاپ نقشینه اظهار کرد: به نظر من زنگ خطر مدت‌هاست که برای اهالی صنعت چاپ به صدا در آمده و عقب‌ماندگی‌های موجود جز با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، جبران نخواهد شد. مسئولان باید هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیاندیشند و برای احیای این صنعت، برنامه‌ریزی بکنند.

وی توضیح داد: آن‌ها می‌توانند با تخصیص وام‌های کم‌بهره با معافیت‌های جذاب در بازپرداخت، و تسهیل در واردات ماشین‌های به‌روز با ارز ارزان، به یاری اهالی صنعت چاپ و بسته‌بندی بیایند و بار دیگر کشور را به گردونه رقابت در بازارهای منطقه‌ای بازگردانند.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات