در جريان بازديد معاون وزير نفت از مجتمع گاز پارس جنوبي افتتاح شد

پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی استحــصال گــاز بــوتان

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، پس از یک وقفه چندساله و با تغییر سکان مدیریت صنعت نفت و گاز کشور، پارس جنوبی و پالایشگاه‌های آن مجدداً جایگاه خود را به عنوان نماد خودباوری ملی و عزتمندی کشور به دست آورده است. علاوه بر افتتاح پروژه‌های عظیم فازهای ۱۱ و ۱۴ مجتمع گاز پارس جنوبی برای تولید بیشتر گاز از میادین مشترک، تغییر دیدگاه در ضرورت حرکت در مسیر افزایش صادرات و تکمیل زنجیره ارزش سبب شد تا طرح‌های خوبی در زمینه استحصال میعانات و فرآورده‌های گاز اجرا شود. یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این طرح‌ها نیز پروژه استحصال و جداسازی بوتان در پالایشگاه دوم پارس جنوبی است. با اجرای پروژه کاملا ایرانی استحصال ۱۰۰ درصدی بوتان، در کمترین زمان ممکن در دولت سیزدهم رفع و درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه داشته است.

در جریان سفر اخیر مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به عسلویه و بازدید از مجتمع گاز پارس جنوبی که با هدف ارتقاء سطح آمادگی و افزایش هماهنگی واحدهای عملیاتی و ستاد برای تولید پایدار گاز در زمستان صورت گرفت، یکی از پروژه‌های مهم استحصال میعانات گازی کشور در پالایشگاه دوم این مجتمع گازی افتتاح شد.

تغییر نگاه به اجرای پروژهها با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص این پروژه گفت: در طراحی اولیه پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، تدبیری برای استحصال جداگانه دو ماده پروپان و بوتان در این پالایشگاه اندیشیده نشده بود و صنایع پتروشیمی از ۱۰۰ درصد خوراک بوتان تولیدشده از سوی این پالایشگاه بهره‌مند نمی‌شدند.

وی افزود: با تاکید احمدزمانی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در خصوص بهینه‌سازی تولید و ارتقاء کمی و کیفی میزان استحصال میعانات و فرآورده‌های گازی در پالایشگاه‌های گازی، مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با امکان‌سنجی، طراحی، تامین متریال و اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه تماما ایرانی، توانستند کل بوتان تولیدی پالایشگاه دوم را به صنایع پتروشیمی مربوطه ارسال کنند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تاکید کرد: پیش از این، رویکرد اصلی در این پروژه‌ها به‌کارگیری مشاور و مجری خارجی بود، اما باور مدیران صنعت گاز به دانش و توان مهندسان و متخصصان ایرانی، این دستاورد را برای کشور رقم زد.

باهوش اردیبهشت امسال با ارائه آماری از تولید میعانات و فرآورده‌های گاز، مجتمع گاز پارس جنوبی را بزرگ‌ترین تامین‌کننده خوراک صنایع پایین‌دستی در کشور عنوان کرد و گفت: در سالی که گذشت، بیش از ۳ میلیون و ۲۸۳ هزار تن پروپان و ۲ میلیون و ۲۸۶ هزار تن بوتان در پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شده است.

آورده ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشور با جداسازی کامل بوتان

حسین باغبان، مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در رابطه با فرآیند اجرای این پروژه گفت: مطابق برنامه‌ریزی اولیه، قرار بود این پروژه در مدت دو سال به سرانجام برسد، اما با تلاش مجموعه همکاران ما در پالایشگاه، بازه زمانی پروژه از مرحله مطالعه تا اجرا به یک‌سال کاهش یافت.

وی در خصوص منافع اجرای این پروژه برای کشور گفت: علاوه بر دستاوردهای مادی پروژه، از هدر رفت سالانه ۱۶۸ هزار تن بوتان جلوگیری کرده و بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در سال درآمد ارزی را نصیب کشور خواهد کرد. تقویت روحیه خودباوری و اتکاء به توان مهندسان و متخصصان ایرانی دستاورد به مراتب ارزشمندتری برای کشور است.

باغبان در ادامه گفت: در فرآیند مطالعات و اجرای پروژه، ابتکاراتی از سوی مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی صورت گرفت که افزایش سرعت اجرای پروژه و در عین حال کاهش هزینه‌ها را به همراه داشت. این درحالی است که مشاور خارجی پیش از اجرای پروژه، تنها برای مرحله مطالعاتی درخواست ۷۰ هزار دلاری داشت و پالایشگاه دوم با رد این پیشنهاد، کل فرآیند مطالعه تا اجرای پروژه را با دانش و تخصص مهندسان ایرانی پیش برد.

بوتان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بوتان (Butane) نوعی هیدروکربن گازی با ۴ اتم کربن، فرمول شیمیایی C4H10 و قابلیت اشتعال بالا است که به راحتی وارد فاز مایع می‌شود. نفت و گاز طبیعی مایع دو ماده اولیه اصلی آن را تشکیل می‌دهند. این هیدروکربن گازی محصول پالایشگاه است و در دو ایزومر نرمال و ایزو تولید می‌شود. از کاربردهای گاز بوتان می‌توان به ساخت مواد شیمیایی آلی، سوخت‌های مایع با اکتان بالا یا لاستیک مصنوعی و اتیلن اشاره کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات