مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان خبر داد؛

گازسوز شدن ۲۳ هزار خودرو شهروند اصفهانی به‌صورت رایگان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: ۲۳ هزار خودرو در اصفهان به‌صورت رایگان گازسوز شده است. با همین زیرساخت‌ها و بدون اضافه شدن جایگاه جدید، می‌تواند نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب به مردم عرضه شود.

عبدالله گیتی‌منش امروز (چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، یکی از اخبار مهم را محدودسازی کارت‌های آزاد دانست که در اختیار جایگاه‌داران قرار دارد و اظهار کرد: در این خصوص مقرر شد تا با اطلاع‌رسانی لازم این طرح به خوبی اجرا شود. در سال گذشته میزان مصرف بنزین استان ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر در روز بود که در مقایسه با سال گذشته ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه رشد مصرف در سال گذشته در کشور ۱۳.۳ درصد بوده است، افزود: در سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در استان توزیع شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۳.۳ درصدی داشته است. مصرف نرمال کشوری گازوئیل در سال ۱۴۰۱، حدود ۹ درصد افزایش پیدا کرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه نفت سفید نیز یکی دیگر از فرآورده‌هایی است که توسط شرکت پخش توزیع می‌شود، گفت: این فرآورده بیشتر در خانوارهایی مصرف می‌شود که به گاز طبیعی متصل نیستند. در سال گذشته روزانه ۳۸ هزار لیتر نفت سفید در استان توزیع شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۷ درصد کاهش داشته است و علت این کاهش نیز توسعه گازرسانی به مناطق مختلف است.

وی با اعلام اینکه مازوتی که در سال گذشته توسط شرکت پخش در استان توزیع شد در مجموع روزانه به ۲ میلیون لیتر رسید، تصریح کرد: دولت قصد دارد تا گاز مایع یا کپسول‌هایی که در سطح استان‌ها توزیع می‌شود را ساماندهی کند. متوسط مصرف روزانه گاز مایع یا ال پی جی در استان در سال گذشته به ۳۱۴ تن رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ کاهش ۱۱ درصدی را ثبت کرد.

گیتی‌منش با اشاره به تعداد جایگاه‌های فعال استان، اظهار کرد: در استان ۱۶۴ جایگاه سی ان جی وجود دارد که حدود ۱۵۷ از این تعداد فعال هستند. در سال گذشته متوسط حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی توزیع شد، که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳.۷ درصد افزایش داشته است.

وی با اعلام اینکه عمده‌ترین هزینه شرکت ملی پخش مربوط به هزینه‌های حمل و نقل و پرداخت حق‌العمل به جایگاه‌ها است، هزینه حمل و نقل ریلی در این بین بسیار ناچیز است، اضافه کرد: شرکت پخش اصفهان یک انبار راهبردی دارد که علاوه بر تأمین نیاز استان، فرآورده‌های مورد نیاز چند استان دیگر مانند چهارمحال و بختیاری، قم و دیگر استان‌ها را تأمین می‌کند، در این انبار روزانه بالغ بر ۲۰ میلیون لیتر فرآورده بارگیری می‌شود. در شهر ابریشم نیز ۲.۳ میلیون لیتر نفت کوره از طریق حمل و نقل ریلی به جنوب ارسال می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان وزارت نفت و شرکت ملی پخش را موظف به مدیریت بهینه مصرف و نظام توزیع شده دانست و گفت: این متولیان باید از از قاچاق سوخت جلوگیری کنند، به همین جهت مقرر شده تا تعداد زیادی از خودروهای بنزین سوز و گازوئیل سوز از کارت‌های شخصی خود برای سهمیه آزاد نیز استفاده کنند. حدود نیمی از بنزین مصرفی در کشور سهمیه‌ای و نیمی دیگر آزاد است.

وی ادامه داد: افرادی که به بنزین آزاد مصرف می‌کردند در گذشته میلی به استفاده از کارت سوخت شخصی خود نداشتند، برخی دیگر نیز اطلاعی ندارند که پس از اتمام سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی، به مقدار ۱۵۰ لیتر سهمیه آزاد خواهند داشت.

گیتی‌منش اضافه کرد: این سیاست به این علت است که مشخص شود که سهمیه بنزین آزاد توسط چه شخصی مصرف خواهد شد تا بتوان به کمک آن اطلاعات مصرف کنندگان را کامل کرد. البته تمامی کارت‌های جایگاه‌ها جمع آوری نخواهند شد و یک یا دو کارت سوخت برای افرادی که کارت سوخت شخصی خود را به همراه ندارند مشکلی پیش نیاید. در این راستا برنامه‌ریزی شده تا نیمه اول سال جاری ۹۰ درصد از کارت‌های جایگاه داران جمع آوری شود.

وی درخصوص به کاهش مدت زمان صدور کارت سوخت، گفت: طبق اخبار منتشر شده و با توجه به اقدامات صورت گرفته مدت زمان صدور کارت سوخت به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است. در قاچاق سوخت به هیچ عنوان مردم مقصر نیستند، قاچاق سوخت به صورت سازمان یافته اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل قاچاق سوخت تفاوت فاحش قیمت دولتی و آزاد سوخت است، یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص ایجاد سامانه سدف به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با اعلام اینکه در سال گذشته ۵۸۵ هزارلیتر گازوئیل، ۱۱۹ هزار لیتر نفت کوره و ۲۵۰۰ لیتر بنزین قاچاق در استان کشف شده است، توضیح داد: یکی دیگر از سیاست‌های دولت برای مدیریت مصرف سوخت توجه به مصرف سی ان جی است، طبق برآوردها با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های موجود، می‌توان نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب سی ان جی به مردم عرضه کرد.

وی با اعلام اینکه دولت تصمیم به گازسوز کردن رایگان خودروها گرفته است، افزود: این طرح از دو سال گذشته آغاز شده و طی آن ۲۳ هزار خودرو در اصفهان به صورت رایگان گازسوز شده است. با همین زیرساخت‌ها و بدون اضافه شدن جایگاه جدید، می‌تواند نزدیک به ۴۰ میلیون متر مکعب به مردم عرضه شود. دولت هم برای همین می‌خواند خودروها را رایگان دوگانه سوز کند، زیرا صرفه جویی حاصل از مصرف بنزین ان بسیار قابل توجه است.

گیتی‌منش از اجرای برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیمایش برای ماشین‌های سنگین خبرداد و گفت: در این طرح سهمیه گازوئیل رانندگان با فرمول مشخصی بنابر مسافت و بار تعیین و سپس شارژ خواهد شد. همچنین میزان مسافت طی شده رانندگان بر اساس بارنامه شرکت‌های حمل و نقل تعیین می‌شود. تخلف در جایگاه‌های استان اکثراً وجود ندارد اما در برخی جایگاه‌ها که مدیر آن نظارت ندارد، بیشتر این تخلف‌ها در سوخت گازوئیل اتفاق می‌افتد.

وی خرابی قطعات و نازل‌های بنزین را یکی از مشکلات اساسی در در شرکت پخش، دانست و تصریح کرد: در این زمینه چند شرکت دانش بنیان در حال ساخت قطعات هستند، در اصفهان نیز کارگاهی تجهیز شده تا قطعات خراب شده در اصفهان تعمیر شود. با این اقدام سعی داریم وضعیت استان در تعمیرات قطعات و نازل‌ها بهبود یابند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان از کاهش مقطعی واردات بنزین خبر دهد و گفت: پیش بینی می‌شود اگر روند مصرف به همین صورت باشد، مقدار ثابتی واردات انجام شود. بنزین سوپر در کشور تولید کمی دارد و به این علت است که پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین معمولی و پاسخ به نیاز اکثر مردم تمرکز خود را در تولید این فرآورده متمرکز کرده‌اند، اکنون در کلانشهرها بنزین یورو ۵ توزیع می‌شود که عدد اکتان آن ۳ واحد کمتر از بنزین سوپر است و در این خصوص تفاوت چندانی با بنزین سوپر ندارد. سال گذشته روزانه ۱۰۰ هزار لیتر سوپر در استان توزیع شد.

وی با بیان اینکه در گذشته گازوئیل تولید شده در پالایشگاه معمولی بود اما با احداث واحد تسویه جدید گازوئیل معمولی به یورو تبدیل شده است، ادامه داد: اکنون ۳۵۷ جایگاه سوخت در استان داریم و با توجه به میزان توزیع جایگاه، فرآورده آن تأمین خواهد شد، در این خصوص برنامه‌ریزی شده تا در طول شبانه روز سوخت در تمامی جایگاه‌ها تامین شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات