بازار مسکن مترصد افزایش قیمت؟

آرامش پیش از طوفان

در حالی که مسکن در روزهای با ریزش قیمت مواجه شده، این باور وجود دارد که برای روزها و هفته های آینده خانه دوباره افزایش قیمت را شاهد باشد.

در حالی که مسکن در روزهای با ریزش قیمت مواجه شده، این باور وجود دارد که برای روزها و هفته های آینده خانه دوباره افزایش قیمت را شاهد باشد. در این باره گفته می شود که افزایش قیمت برای ماه‌های آینده کاملا مشهود است و این اعداد و ارقامی هم در خصوص مسکن رسانه‌ای شده، بازی های رسانه ای است که معلوم نیست تا چه خبرسازی و قیمت سازی است و چقدر واقعیت از آن پشتیبانی می کند.

البته چنین به نظر می‌رسد که قیمت کماکان بازیگر اصلی بازار مسکن در ماه‌های آینده خواهد بود و با وجود تمام صحبت‌هایی که در خصوص کنترل تورم یا ورود نهادهای نظارتی در بازار مسکن شده، باز هم مشاهده می شود که تمام صحبت‌ها در حد بحث های تبلیغاتی و شایعه باقی مانده است و تولیدکنندگان و سازندگان مسکن به عنوان کسانی که بازار را از نزدیک رصد و نظاره می کنند، بر این که هنوز قیمت تمام شده مسکن کاهش نیافته و در مواد اولیه تولید مسکن از جمله زمین و مصالح ساختمانی در اوج قیمت قرار دارد، صحه می گذارند.

 البته بخشی از این نوسان های موجود در بازار کاملا طبیعی و بخشی دیگر غیرکارشناسی است. مثلا با وجود این‌ قیمت سیمان افزایش زیادی پیدا نکرده اما قیمت بتن در برخی از مناطق کشور تا ۶۰ درصد هم افزایش داشته است. یا انجمن سرامیک در حدود ۵۰ درصد مجوز افزایش قیمت را در نهاده‌های تولیدی داده است که این امر بر قیمت تمام شده کاشی و سرامیک تاثیر مستقیم می گذارد. حالا وقتی قیمت مواد اولیه تولید مسکن و در راس آن قیمت زمین افزایش قابل توجهی داشته است چگونه می توان باور کرد که در یک پروسه مداوم، قیمت مسکن کاهش یابد و این کاهش ادامه داشته باشد. بر این پایه گمان می رود که در ماه های آینده و بالاخص در شروغ فصل نقل و انتقال خانه ها که از هفته های آتی شروع خواهد شد، دوباره قیمت مسکن افزایش یابد.

در این حال ساخت خانه هایی با متراژ حدود ۴۰ متر که از سوی برخی مدیران وزارت راه و شهرسازی مطرح شده با واکنش های منفی مواجه شده است. گفتنی است در روزهای اخیر موضوع ساخت خانه‌های ۳۰ تا ۴۰ متر از سوی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی مطرح شد که رییس کمیسیون عمران مجلس به آن واکنش نشان داده و گفته که حتی خانواده‌های دارای یک فرزند نمی‌توانند در واحدهای با متراژ پایین زندگی کنند. تاریخچه این موضوع به سالهای قبل باز می گردد؛ احداث واحدهای کوچک متراژ سال‌هاست که مورد مناقشه مسئولان و کارشناسان قرار دارد. با نوسانات سال‌های اخیر بازار مسکن اواخر سال ۱۳۹۸ پیشنهاد ساخت خانه‌های ۲۵ متری توسط مدیران شهرداری وقت مطرح شد. همان زمان برخی مسئولان و کارشناسان، آپارتمان‌هایی با چنین متراژی را مناسب زیست اسلامی ندانستند و گفتند که زندگی در چنین واحدهایی رفاه خانواده‌ها را تامین نمی‌کند. با این حال اوایل سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای به تایید شهرداری تهران و وزارت کشور رسید که بر اساس آن در پایتخت واحدهای کوچک تولید شود. پاسخگویی به بخش مهمی از نیاز بازار مسکن، افزایش عرضه و کاهش تقاضا از جمله فواید این طرح عنوان می‌شد؛ هرچند مخالفانی نیز حتی در مدیریت شهری داشت که معتقد بودند نباید الگوی مصرف را به زندگی در این نوع واحدها عادت بدهیم.

اما معاون پذرپاش در نشست کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد ساخت خانه‌های ۳۰ تا ۴۰ متر را مطرح کرد که واکنش محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس را در پی داشت. رضایی کوچی در این خصوص گفت: این پیشنهاد موجب تاسف است. خانواده‌ای با یک فرزند چگونه می‌توانند در خانه‌های با متراژ پایین زندگی کنند؟ این ایده نامناسب موجب نگرانی اعضای کمیسیون عمران شد. البته این پیشنهاد حتی از سوی مقامات وزارت راه و شهرسازی هم پشتیبانی نمی شود و به همین شانس کمی برای تحقق دارد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات