به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

آشفته بازار مسکن در نتیجه سیاست های بانک ها است

آشفته بازار مسکن

مهندس علیرضا ملک در گفت و گو با دنیای سرمایه گذاری آنلاین گفت: جهش بی‌‌‌سابقه قیمت مسکن از سال ۹۷ منجر به نگرانی اقتصادی خانواده ها شده است . این در حالی است که تهیه مسکن همیشه برای مردم و دولتمردان امری مهم و حتی اثر گذار در امور سیاسی بوده است .
نوسان قیمت در بازار مسکن در سال های گذشته از یک سو و التهاب نوسانات ارزی در کشور از سویی دیگر ، به قیمت مسکن گره خورده است، به طوری که تنها در یک ماه پایانی سال ۱۴۰۱ ،در بازار مسکن در روزهای پایانی و اسفندماه میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله‌شده در تهران نسبت به بهمن‌‌‌ماه معادل ۱۴‌ درصد جهش پیدا کرد.
در سال جاری در حالی به استقبال بهار می رویم که تحرک محسوسی در بازار مسکن دیده می شود ، این تحرک در افزایش ساخت و ساز یا معاملات مسکن نیست بلکه در افزایش قیمت به رغم رکود ساخت و ساز و افزایش نرخ بهره بانکی در بازار مهم و اثر گذار مسکن است .
مهندس علیرضا ملک کارشناس بازار مسکن و انبوه ساز با انتقاد از سیاست های بانک ها می گوید که بانک ها عامل این رکود و گرانی هستند بانک های دولتی و خصوصی با افزایش سود سپرده به میزان ۳۰ درصد باعث حبس سرمایه در بانک شده و با این کار سازنده ها دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در ساخت و ساز و تولید مسکن ندارند.
مهندس ملک در ادامه می گوید که طبق عرف حاکم بر بازار در حالی که رکود در بازار مسکن باید به کاهش قیمت مسکن بینجامد اما ما می بینیم نه تنها چنین اتفاقی رخ نمی دهد بلکه مسکن افزایش قیمت هم پیدا کرده است، چون تورم ماهانه موجب این افزایش شده است.
از مهندس علیرضا ملک در خصوص فعالیت های ساخت و ساز در سال جاری پرسیدم و او با بیان این که ما در این روزها بیشتر تماشاچی هستیم گفت که مشاوره به فعالان بازار مسکن ، سازنده های جوان و چند تعاونی مسکن بیشترین کار ما در سال جاری بود.
این انبوه ساز در پایان می گوید که بازنده نهایی آشفته بازار مسکن در نهایت دولت است چون تهیه مسکن همیشه و همه وقت اولویت خانواده بوده است بنابراین رکود ، تورم و گرانی موجب کوچ مردم برای تهیه مسکن به حاشیه شهرها و روستاها شده است.خود این عامل می تواند اثرات مخرب روانی بر مردم بگذارد تصور کنید مردم برای حاضر شدن در محل کار خود باید مدت زیادی در ترافیک گرفتار شوند، زمان زیادی صرف رفت و آمد کنند و در نتیجه استراحت مردم کم می شود ممکن است در این بین تصادفاتی نیز رخ بدهد و هزینه ای اضافی روی دست خانواده ها بگذارد در نتیجه موجب بیماری جسمی و روانی افراد جامعه و هزینه های اضافی برای دولت بشود.

خبرنگار: عارف واحد ناوان 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات