به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

افزایش اندک ذخایر نفتی در سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۴

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، بخش عمده‌ای از رشد تقاضای جهانی پس از همه‌گیری کرونا طی شده و هم‌اکنون با کاهش سرعت، تقاضای جهانی از روزانه ۲/۸ میلیون بشکه در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ به روزانه ۱/۸ میلیون بشکه در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ رسید. عامل این کاهش، افت تقاضای ۸۳۰ هزار بشکه‌ نفت چین در اواخر سال ۲۰۲۳ اعلام شد گسترده شدن محدودیت‌های عرضه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، ترازهای آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش اندک ذخایر نفتی در سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ است.

صعود تولید نفت خام توسط کشورهای غیرعضو اوپک‌پلاس

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است، سرعت رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ کمتر می‌شود و به ۱/۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد که تنها نیمی از میزان رشد سال گذشته است. همان‌گونه که در سال ۲۰۲۳ چند کشور کلیدی به‌ویژه چین و تا حدی برزیل و هند طلایه‌داران رشد تقاضا بودند، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ هم ۷۸ درصد از رشد تقاضای جهانی را به‌ خود اختصاص دهند و تقاضای روزانه جهانی را به ۱/۳ میلیون بشکه برسانند.

با وجود گسترده شدن محدودیت‌های عرضه کشورهای عضو اوپک‌پلاس، ترازهای آژانس بین‌المللی انرژی از افزایش اندک ذخایر نفتی در سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۴ است. همچنین با توجه به چشم‌انداز صعود تولید نفت خام توسط کشورهای غیرعضو اوپک‌پلاس، در صورتی که کاهش تولیدهای داوطلبانه اعضای اوپک‌پلاس روند نزولی طی کند، احتمال مازاد تولید بر تقاضا در تولید نفت اعضای اوپک‌پلاس، امر دور از ذهنی نیست.

بازار شاهد کاهش ۴۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر خشکی

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است، با توجه به افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و ذخایر پایین نفت در جهان، یک مازاد متوسط ممکن است به مهار نوسانات بازار کمک کند. در حالی که در دسامبر ذخایر نفت روی آب، به دلیل ملاحظات مالیاتی پایان سال ۶۰ میلیون بشکه افزایش یافت و تعدادی از مالکان نفتکش کشتی‌ها را از دریای سرخ به اطراف دماغه امید نیک (دماغه جنوبی آفریقا) منحرف کردند و بازار شاهد کاهش ۴۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر خشکی نیز بود.

پیش‌بینی موسسه اطلاعات انرژی آمریکا برای میزان افزایش تولید کشورهای غیرعضو اوپک‌پلاس، ۱/۴ میلیون بشکه در روز برای ۲۰۲۴ و ۱/۳ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۵ است. همچنین انتظار می‌رود، تقاضای سوخت مایع از سوی کشورهای آسیایی غیرعضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (OECD) مانند چین و هندوستان افزایش یابد و به روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در ۲۰۲۴ و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ برسد. تقاضای سوخت مایع برای کشورهای عضو OECD ثابت باقی می‌ماند و هیچ تغییری پیش‌بینی نشده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات