لغو صادرات تحت عنوان مواد خام و نیمه‌خام

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی معتقد است: تعریف مشخصی از مواد خام و با ارزش افزوده در قانون وجود ندارد و تاثیر اصلاح نرخ خـوراک بر صنـایع پتـروشیمی است.

وی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی که در برنامه هفتم توسعه تعریف شده، گفت: در قالب برنامه هفتم توسعه مصوب کردند که معافیت‌‌‌‌های مالیاتی صادرات تحت عنوان مواد خام و نیمه‌خام لغو و نیم‌‌‌‌درصد هم عوارض بگیرند که این برنامه تامین بودجه جای دیگری است و متاسفانه تمام پلی‌‌‌‌اتیلن‌‌‌‌ها، پلی‌‌‌‌پروپیلن‌‌‌‌ها و حتی اوره را در زمره مواد نیمه‌‌‌‌خام آورده‌‌‌‌اند، در حالی که این روال اصلا کارشناسی شده نیست.

درصد به نرخ خوراک گاز و احتمالا ۹ ‌درصد هم به خوراک مایع اضافه می‌شود

مهدوی ابهری افزود: در قالب لایحه بودجه، مالیات ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۰ درصد رسانده‌‌‌‌اند که این کار نه‌تنها با هیچ باور علمی سنخیت ندارد، بلکه رشد اقتصادی هم به دنبال نخواهد داشت. همچنین موجب تورم و ضربه به تولید نیز می‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه در تبصره ۶ لایحه بودجه ذیل موضوع مالیات ارزش افزوده گفته شده که ارزش افزوده خوراک پتروشیمی‌ها به قیمت تمام‌شده محاسبه شود و قابل استرداد نباشد، گفت: ۱۵ درصد به نرخ خوراک گاز و احتمالا ۹ ‌درصد هم به خوراک مایع اضافه می‌شود.

مالیات را با توجه به قیمت تمام‌شده محاسبه کنند

این نوع مالیات تاکنون از سوی دولت به شرکت‌های مصرف‌کننده خوراک گازی مسترد می‌شد و دولت موظف بود که آن را در طول زنجیره از محل اعتبار مالیاتی یا معافیت صادراتی بازگرداند، اما طبق این مصوبه پیشنهاد شده که این نوع مالیات را با توجه به قیمت تمام‌شده محاسبه کنند که به معنای افزایش مجدد خوراک است.

به گفته وی، این موضوع رقابت‌پذیری و سرمایه‌گذاری و مسائل مربوط به توسعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و ما امیدواریم که دولت از این نوع تصمیماتی که به هیچ عنوان در راستای بهبود فضای کسب‌وکار این صنعت نیست، اجتناب کند.

مهدوی ابهری گفت: در قانون الحاق ۲ گفته شده که اگر دولت به اراده خودش خوراک را قطع کند، باید از محل همان خوراک این خسارت را جبران کند، در حالی که دولت با برخی از واحدهای پتروشیمی قرارداد تامین ۸ ماهه خوراک بسته تا این واحدها نتوانند بابت کسری خوراک شکایت کنند. اکنون ما نیز برای واحدهایی که قرارداد تامین ۸ ماهه خوراک منعقد نکرده‌‌‌‌اند، دنبال این هستیم که شکایت‌‌‌‌هایی را تنظیم کنیم تا خسارت واحدهای پتروشیمی بابت قطع خوراک گاز، جبران شود.

این فعال صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: به بهانه تامین هزینه زیرساخت‌‌‌‌ها، در نظر دارند که از تولید اتیلن ۵/۲ ‌درصد عوارض دریافت کنند که این موضوع علاوه بر مالیات و دیگر عوارض است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات