به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین

تحریم‌ چالش پیش‌ روی روابط ایران و آلمان

سیف‌اله نیک‌نامی، عضو هیات رییسه انجمن دوستی ایران و آلمان گفت: آلمان همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شود. این کشور با جمعیتی بیش از ۸۳ میلیون نفر، بازار بزرگی برای صادرات محصولات ایرانی است. آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان با صادرات ۱۵۰۰ میلیارد یورویی در سال، فرصت‌های زیادی برای همکاری اقتصادی با ایران دارد.

نیک‌نامی بیان کرد: روابط سیاسی بین ایران و آلمان در طول سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، روابط دو کشور در سطحی دیپلماتیک و با احتیاط دنبال می‌شود. تحریم‌های اقتصادی ایالات‌متحده علیه ایران، مانعی بزرگ برای همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آلمان است.

این تحریم‌ها شامل محدودیت‌های بانکی، تجاری و سرمایه‌گذاری می‌شود و انجام تجارت با ایران را برای شرکت‌های آلمانی دشوار می‌کند. با وجود این چالش‌ها، همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آلمان به‌طور کامل متوقف نشده است.

آلمان بیشترین سهم را در تجارت با ایران دارد

در میان اعضای اتحادیه اروپا، آلمان بیشترین سهم در تجارت با ایران را داشته، به‌طوری که ۳۱ درصد از کل تجارت ایران با اروپا مربوط به این کشور بوده است. آلمان در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۶۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۱/۶ میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرده است و در حال حاضر رتبه ۱۵ را در بین سرمایه‌گذاران خارجی در ایران دارد.

عضو هیات رییسه انجمن دوستی ایران و آلمان ادامه داد: ایران می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود خود و مزیت‌های رقابتی از قبیل نیروی انسانی و انرژی ارزان، دسترسی به مواد اولیه و منابع طبیعی و همچنین موقعیت استراتژیک در منطقه، به بهشت فرصت‌های تجاری برای سرمایه‌گذاران خارجی از ‌جمله آلمان تبدیل شود.

وی گفت: فقط با ثبات قوانین، تصمیمات بالادستی، ایجاد امنیت اقتصادی، حمایت از تولیدکننده و نیروی کار و نیز، کاهش ریسک‌های تولید در ایران می‌توان انتظار افزایش تولید ناخالص داخلی و افزایش حجم صادرات از ایران را داشت. همچنین می‌توان با ایجاد نمایشگاه‌های دایمی و ترمینالهای اقتصادی در آلمان و قرار گرفتن در زنجیره تامین و تولید شرکت‌های آلمانی، دروازه ورود به بازارهای جهانی را از مسیر آلمان و اتحادیه اروپا برای شرکت‌های توانمند ایرانی و تعاملات بین‌المللی موثرتر فراهم کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات