به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

حراج شمش طلا با روند نامتعارف، به نام تولیدکنندگان به کام دلالان!

اسفندیار سیفی در خصوص حراج شمش طلا

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلاوجواهر استان تهران عنوان کرد: با توجه به اهداف مطرح شده توسط مسئولان در خصوص حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، سوالاتی برای تولیدکنندگان طلاوجواهر در کشور ایجاد شده است که منطقا مسئولان ذیربط جهت رفع ابهامات حاصله می بایست شفاف سازی یا توضیحات تکمیلی ارایه نمایند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، اولین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در روز ۲۷ام دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در اولین جلسه این حراج استقبال چندانی از این حراج صورت نگرفت اما در ادامه و تا پایان سال ۱۴۰۲ به گفته سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران:”جمعا ۱۸۳۹ کیلو شمش طلا عرضه و به فروش رفت که رقم ریالی آن بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد تومان است.”

ضرورت برگزاری حراج شمش طلا

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نامه مورخ ۳ بهمن ۱۴۰۲ به اتحادیه طلاوجواهر تهران اعلام داشته است که هدف از ارائه شمش طلا در مرکز مبادله “حصول اطمینان از ورود شمش های عرضه شده به صنعت طلاوجواهر با هدف رونق تولید در این صنعت است.”

همچنین اصغر بالسینی در تایید نامه آقای سعیدی اعلام کرده است:”حراج شمش سبب شده است که عرضه قابل توجهی در اختیار مصرف کنندگان واقعی شمش در کشور قرار گیرد؛ یعنی این هزار و ۸۳۹ کیلو شمش در اختیار گروهی قرار گرفت که از شمش به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند.”

راستی آزمایی از نتایج اولین حراج شمش طلا در سال ۱۴۰۳

اسفندیار سیفی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران، به گلدنیوز گفت: با توجه به اهداف مطرح شده توسط مسئولان در خصوص حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، سوالاتی برای تولیدکنندگان طلاوجواهر در کشور ایجاد شده است که منطقا  مسئولان ذی‌ربط جهت رفع ابهامات حاصله می بایست شفاف سازی یا توضیحات تکمیلی ارایه نمایند.

ابهامات حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر استان تهران

اسفندیار سیفی سوالات و ابهاماتی را مطرح کرد که در خصوص حراج شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌توان از مسئولان ذی‌ربط پرسید.

این سوالات را می‌توان به چند دسته تقسیم بندی کرد:

مصرف کننده شمش طلا

  • مصرف کننده واقعی شمش طلا کیست و توسط کدام مراجع ذی صلاح تایید وشناسایی و معرفی می گردد؟
  • مصرف کنندگان مد نظر مرکز مبادله طلا و ارز چه کسانی هستند؟
  • آیا تولید کنندگان مصنوعات طلاوجواهر جزء این مصرف کنندگان محسوب می شوند؟!
  • چند درصد از شمش های حراج شده به تولیدکنندگان واقعی طلا و جواهر اختصاص پیدا کرده است؟

فرایند نظارت بر حراج شمش طلا

ارائه لیستی از تولیدکنندگان بهره‌مند از حراج شمش طلا

  • اگر هدف از برگزاری این نوع حراج ها تامین مواد اولیه در راستای رونق تولید است، چرا تا کنون لیستی از تولید کنندگان بهره مند از این حراج ها در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفته است؟

حراج شمش طلا یعنی وارد کردن شوک در بازار

  • شمش طلا دارای قیمت جهانی است. لذا هدف از حراج کالایی که نرخ مشخص جهانی دارد چه دست آوردی به جزء وارد کردن شوک و شائبه در بازار در پی خواهد داشت؟
  • چرا شمش های موجود تحت نظارت مراجع ذی صلاح تولیدی، مستقیما در اختیار بنگاه های تولیدی قرار نمی گیرد؟

اختلاف قیمت تصنعی زمینه‌ساز فعالیت قاچاق خواهد شد

حراج شمش با قیمت پایین تر و ایجاد اختلاف قیمت تصنعی با بازار های مجاور، زمینه ساز فعالیت قاچاق خواهد شد. این در حالی است که هزینه مابه التفاوت حباب شمش جهت تولید مصنوعات طلا را بنگاه های تولیدی متحمل می شوند.

  • راهکار مرکز مبادله ارز و طلا برای پیش گیری از این روند چیست؟

میزان موفقیت مبادلات ارز و طلا از حراج‌ها

  • مرکز مبادلات ارز و طلا از برگزاری این حراج ها در راستای رونق تولید به چه میزان توفیق حاصل نموده است؟
  • روند شفاف سازی و ثبت معاملات حاصل از حراج شمش طلا در مرکز مبادلات ارز و طلا چگونه است؟

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات