مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: شرکت‌های برتر صادرات‌گرا معرفی می‌شوند

10شرکت برتر صادرات‌گرا معرفی می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: ۱۰ شرکت برتر صادرات‌گرا که برای کشور ارزآوری داشته اند، در یست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران معرفی خواهند شد.

 مصطفی مؤمنی امروز در نشست خبری بیست و ششمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار داشت: امسال در این همایش ۵۰۰ شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور را معرفی خواهیم کرد.

وی هدف از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، شفاف سازی فضای کسب و کار، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه‌بندی برای کمک به برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور و رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی نیز می‌توانند برای تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصت‌های همکاری اقتصادی از نتایج رتبه‌بندی استفاده کنند.

مومنی ویژگی‌های رتبه‌بندی IMI-۱۰۰، را شفافیت اعلام کرد و گفت: رتبه هر شرکت در هر شاخص، به راحتی قابل بررسی و صحه‌گذاری است. زیرا در هر فهرستی در مقابل نام شرکت، علاوه بر رتبه آن، کمیت آن شاخص درج شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: در این رتبه‌بندی ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول، ۱۱ درصد GDP و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۱۳ درصد GDP است. مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس نتایج کلی رتبه‌بندی سال ۱۴۰۲ (سال مالی ۱۴۰۱) حاکی از آن است که فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۱ درصد GDP و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۶ درصد GDP را تشکیل می‌دهد اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت را در نظر بگیریم، ۸۸ درصد متعلق به ۱۰۰ شرکت اول بوده است که این خود، بزرگی این شرکت‌ها را در مقایسه با بقیه شرکت‌ها نشان می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بیان کرد: در مجموع ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشته‌اند که در بین ۱۰۰ برتر کشور ۵ شرکت دانش بنیان حضور داشته در حالی که در سال ۱۴۰۰ از ۱۰۰ شرکت برتر فقط یک شرکت دانش بنیان حضور داشته است. همچنین ۹۱ درصد از صادرات کشور نیز مربوط به همین ۱۰۰ شرکت اول است و به نظر می‌رسد این ۱۰۰ شرکت برتر مانند یک لوکوموتیو اقتصاد کشور را به جلو می‌راند و لذا این شرکت‌ها حائز اهمیت هستند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات