ساتوشی ناکاموتو کیست؟ | خالق بیت کوین کیست؟

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین

در ۳ ژانویه ۲۰۰۹،  ۷۳/۳۲۱ دلار توسط شخصی به نام “ساتوشی ناکاموتو” استخراج شد. در حال حاضر، ساتوشی ناکاموتو به عنوان نام مستعار شخص یا گروهی از افرادی که بیت کوین را ایجاد کرده اند شناخته می شود.

ساتوشی ناکاموتو مدت ها قبل از رونق بیت کوین در میان علاقه مندان به رمزنگاری مانند دانشمندان کامپیوتر و هکرها نامی آشنا بود.

“ساتوشی ناکاموتو” نام مستعار شخص یا افرادی است که مفهوم بیت کوین را در مقاله ای در سال ۲۰۰۸ معرفی کردند. ناکاموتو تا حدود سال ۲۰۱۰ در ایجاد بیت کوین و بلاک چین فعال باقی ماند.

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار کسی است که وایت پیپر اصلی بیت کوین را نوشته است و هویتی است که خود بیت کوین را اختراع کرده است.چندین نفر ادعا کرده اند یا تصور می شود که ساتوشی هستند، اما هویت واقعی آنها هرگز تأیید یا فاش نشده است. با توجه به قیمت BTC امروز، ساتوشی یک میلیاردر خواهد بود زیرا شایعه شده است که او نزدیک به یک میلیون بیت کوین دارد.

آنچه درباره ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم

به نظر می رسید که شخصیت ساتوشی ناکاموتو در روزهای اولیه بیت کوین درگیر بوده و روی اولین نسخه نرم افزار در سال ۲۰۰۷ کار می کرد. ارتباط با ناکاموتو و از ناکاموتو از طریق ایمیل انجام می شد. فقدان جزئیات شخصی و پس زمینه به این معنی بود که نمی توان هویت واقعی پشت نام را کشف کرد.

ناکاموتو اولین کسی نبود که مفهوم ارز دیجیتال را مورد توجه قرار داد، اما کسی بود که یک مشکل اساسی را حل کرد که مانع پذیرش آن شد: برخلاف ارز کاغذی، ارز دیجیتال می‌توانست تکراری شود. این به عنوان «خرج مضاعف» شناخته می‌شد و ناکاموتو با ایجاد سیستم تأیید بلاک چین آن را حل کرد.

با این حال، مشارکت ناکاموتو با بیت‌کوین در سال ۲۰۱۰ پایان یافت. ناتوانی در بیان این نام منجر به گمانه زنی های قابل توجهی در مورد هویت ناکاموتو شده است، به ویژه از آنجایی که ارزهای دیجیتال از نظر تعداد، محبوبیت و بدنامی افزایش یافته اند.

دستاوردهای قابل توجه

ساتوشی ناکاموتو مقاله ای را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد که رمزارز را به مخاطبان بسیار بیشتری معرفی کرد و باعث افزایش محبوبیت آن شد. مقاله، بیت‌کوین که سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا را معرفی و استفاده از شبکه همتا به همتا را به عنوان راه‌حلی برای مشکل خرج کردن مضاعف توصیف می‌کند.

بیش از چند تلاش برای ایجاد یک ارز دیجیتال صورت گرفته با این حال، بیت کوین به یک مسئله مهم پرداخت و آن اینکه، یک ارز دیجیتال یا توکن می تواند در چندین تراکنش کپی شود. این در ارزهای فیزیکی یافت نمی‌شود زیرا یک اسکناس فیزیکی یا سکه فقط می تواند در یک مکان در یک زمان وجود داشته باشد.

از آنجایی که یک ارز دیجیتال در فضای فیزیکی وجود ندارد، استفاده از آن در یک تراکنش لزوماً آن را از مالکیت شخص خارج نمی کند. در نتیجه، ممکن است بیش از یک بار خرج شود، که باعث می شود مشکل «خرج دوگانه» نامیده شود.

راه‌حل‌های مبارزه با معضل هزینه مضاعف از لحاظ تاریخی شامل استفاده از واسطه‌های مورد اعتماد و شخص ثالث بود که بررسی می‌کردند آیا یک ارز دیجیتال قبلاً توسط دارنده آن خرج شده است یا خیر. در بیشتر موارد، اشخاص ثالث، مانند بانک‌ها، می‌توانند به طور موثر تراکنش‌ها را بدون افزودن ریسک قابل توجه انجام دهند.

با این حال، این مدل مبتنی بر اعتماد همچنان منجر به هزینه های اضافی و خطر تقلب می شود. ثابت شده است که اشخاص ثالث شایسته اعتمادی که در گذشته به آنها شده بود، نیستند. لزوماً این مؤسسات غیرقابل اعتماد نیستند که خدمات تأیید شخص ثالث را ارائه می دهند. این افراد درگیر در معاملات هستند که نمی توان به آنها اعتماد کرد.

بنابراین، نیاز به حذف عامل انسانی به طور کلی وجود دارد. رمزنگاری و مکانیزم‌های اجماع گروهی خودکار در حال حاضر تنها راه برای دور زدن دخالت انسان در امور مالی است.

ناکاموتو یک رویکرد غیرمتمرکز برای تراکنش‌ها با استفاده از دفتر کل، شبکه، ریشه‌ها و درختان مرکل، مهرهای زمانی، مشوق‌ها، رمزنگاری و مکانیزم اجماع پیشنهاد کرد. در زنجیره بلوکی، مهرهای زمانی به اطلاعات تراکنش‌ها اضافه می‌شوند و از تکنیک‌های رمزنگاری برای رمزگذاری داده‌ها استفاده می‌شود. داده های رمزگذاری شده را نمی توان تغییر داد، اما باید تایید شوند. شبکه باید صحت تراکنش ها را بر اساس مکانیزم اجماع اکثریت به نام اثبات کار تأیید کند.

از آنجایی که رکورد تراکنش‌ها در بسیاری از گره‌های سیستم توزیع می‌شود، برای یک بازیگر بد، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است که کنترل کافی بر سیستم را به دست آورد تا دفتر کل را به نفع خود بازنویسی کند.

سوابق بلاک چین ایمن نگه داشته می شوند زیرا قدرت محاسباتی مورد نیاز برای معکوس کردن آنها حملات در مقیاس کوچک را منع می کند.

هکرها به شبکه‌ای نیاز دارند که بتواند سریع‌تر از شبکه فعلی بلاک‌ها را اعتبارسنجی و ایجاد کند و سپس باید بلاک چین جدید را در زمان مناسب برای بازنویسی آن به شبکه اصلی معرفی کند. آنها همچنین باید چندین حمله دیگر بلاک چین را به طور همزمان اجرا کنند.

ثروت

تجزیه و تحلیل بلاک چین بیت کوین به استنباط اینکه کدام آدرس ها احتمالاً ساتوشی ناکاموتو هستند با درجه نسبتا بالایی از قطعیت کمک کرده است. طبق تحلیل زنجیره ای سرجیو دمیان لرنر، دانشمند ارشد آزمایشگاه RSK، ساتوشی حدود یک میلیون بیت کوین دارد. این آدرس ها به ابتدای بیت کوین در سال ۲۰۰۸ برمی گردد. توجه داشته باشید که تحقیقات دیگر از حدود ۷۵۰ بیت کوین تا ۱.۱ میلیون بیت کوین متغیر است. در حالی که هویت ناکاموتو به کسی نسبت داده نشده است، تخمین زده می‌شود که ارزش بیت‌کوین‌های تحت کنترل ناکاموتو، که تعداد آنها حدود یک میلیون است، بسیار قابل توجه است.

با توجه به اینکه حداکثر تعداد ممکن بیت کوین تولید شده ۲۱ میلیون است، سهم ناکاموتو که ۵ درصد از کل بیت کوین است، قدرت بازار قابل توجهی دارد. چندین نفر به عنوان ساتوشی ناکاموتوی “واقعی” معرفی شده اند، اگرچه هیچ کدام به طور قطعی ناکاموتوی بودن آنها ثابت نشده است. ناشناس بودن احتمالا تنها انتخاب سازندگان بیت کوین بود. اگر هویت‌ها شناخته می‌شد، احتمالاً زندگی خالق با تبلیغات زیر و رو می‌شد. همچنین بسیار ممکن است که آنها مورد هدف مجرمان قرار گیرند، بنابراین بهتر است آنها ناشناس باقی بمانند.

افرادی که مردم فکر می کردند ناکاموتو باشند

دوریان ناکاموتو یک آکادمیک و مهندس در کالیفرنیا است که لیا مک گرات گودمن در مقاله ای در نیوزویک در مارس ۲۰۱۴ از او به عنوان خالق بیت کوین نام برد. گزارش مک گرات می‌گوید: “ردپایی که نیوزویک دنبال کرد به یک ژاپنی ۶۴ ساله رسید؛ مرد آمریکایی که واقعاً نامش ساتوشی ناکاموتو است، اما تحقیقات بعدی این ناکاموتو را رد کرد.

هال فینی قبل و بعد از راه اندازی آن در جامعه بیت کوین فعال بود و اولین فردی بود که بیت کوین را در یک تراکنش دریافت کرد. او همچنین به طور تصادفی چند بلوک دورتر از دوریان ناکاموتو زندگی می کرد، که، حدس زده می شد که ممکن است الهام بخش نام مستعار فینی باشد.

نیک سابو، یک سایفرپانک اولیه، با افراد زیادی در آن حلقه دوست بود. در سال ۲۰۰۵، او در یک پست وبلاگی فرضیه ارز دیجیتالی به نام “Bitgold” را نوشت که به اعتماد اشخاص ثالث بستگی ندارد. سابو نیز به عنوان یک احتمال رد شده است.

کریگ رایت یکی از شخصیت های رنگارنگی است که به عنوان شخصیت پشت ساتوشی ناکاموتو نامزد شده است. دکتر رایت، یک استاد دانشگاه و تاجر استرالیایی، در موارد متعددی ادعا کرده که ساتوشی است، حتی تا حدی که درگیر اقدامات قانونی در مورد مالکیت هویت شده است.

هیئت منصفه شکایت مدنی علیه رایت را که توسط دارایی یکی از همکاران سابق، دیوید کلیمان فقید، در دسامبر ۲۰۲۱ مطرح شده بود رد کرد. دارایی کلیمن استدلال کرد که رایت و کلیمن با هم بیت کوین را ایجاد.

مخفی شدن

با این حال، به املاک کلیمان ۱۰۰ میلیون دلار تعلق گرفت، که نشان می‌دهد هیئت منصفه و دادگاه معتقد بودند که رایت و کلیمن تا حدودی روی پروژه با هم کار می‌کردند. همچنین در سال ۲۰۲۱، دادگاهی در بریتانیا به Bitcoin.org دستور داد تا بیت‌کوین را حذف کند. whitepaper به این دلیل که وب‌سایت حق چاپ رایت از وایت پیپر را نقض می‌کرد، که نشان‌دهنده نظر دادگاه مبنی بر اینکه رایت به نحوی از حقوق معنوی این مقاله برخوردار است.

هویت ساتوشی ناکاموتو و بیت کوین

برخی باور دارند پنهان کاری پشت هویت ساتوشی ناکاموتو ممکن است به عمد باشد. مشخص نشدن هویت او یا آنها مزایای بسیار بزرگی دارد. برخی ممکن است استدلال کنند که اگر هویت ساتوشی فاش شود، بلاک چین بیت کوین نتواند به خوبی کار کند. دلایل این موضع عبارتند از:

  • عدم تمرکز: با ناشناس ماندن، ساتوشی ناکاموتو از متمرکز کردن قدرت در شبکه بیت کوین جلوگیری شد. اگر ناکاموتو هویت خود را فاش می کرد، آنها می توانستند به عنوان یک مرجع مرکزی در نظر گرفته شوند که به طور بالقوه ماهیت غیرمتمرکز بیت کوین را تضعیف می کند. درعوض، ناشناس بودن ناکاموتو تضمین کرد که هیچ فرد یا نهادی به تنهایی بر پروتکل نفوذ ناروا نداشته باشد.
  • سیستم بدون اعتماد: تصمیم ساتوشی ناکاموتو برای ناشناس ماندن با ماهیت غیرقابل اعتماد بیت کوین مطابقت دارد. کاربران نیازی به اعتماد به هیچ نهاد یا مرجع واحدی ندارند. ناشناس بودن ناکاموتو با حذف نیاز کاربران به اعتماد به یک چهره شناخته شده، این اصل را تقویت می کند.
  • جامعه پرورش دهنده: ناشناس بودن ساتوشی ناکاموتو، جامعه‌ای پر جنب و جوش و متنوع را تشویق کرده است تا پیرامون بیت کوین شکل بگیرد. بدون شخصیت مرکزی، افراد با پیشینه‌های مختلف توانسته‌اند در توسعه و رشد اکوسیستم بیت‌کوین سهیم باشند. این رویکرد جامعه محور درازمدت ممکن است در هنگام ایجاد شبکه عمدی بوده باشد.
  • تمرکز بر فناوری: برخی می توانند استدلال کنند که ناشناس بودن ناکاموتو تمرکز را از شخصیت آن گرفته و به سمت خود فناوری تغییر می دهد. اگرچه درباره هویت واقعی ناکاموتو مطالب زیادی گفته می شود، اما عدم حضور ناکاموتو در برخی زمینه ها می تواند به معنای توجه بیشتر به وضعیت نوآورانه بلاک چین باشد.

آیا ساتوشی ناکاموتو یک شخص واقعی است؟

هیچ کس نمی داند که ناکاموتو یک فرد یا گروهی است که از نام مستعار استفاده می کند. با این حال، به نظر می رسد که شخص یا افراد واقعی پشت نام ساتوشی ناکاموتو پشت طراحی بیت کوین بوده اند.

آیا ساتوشی ناکاموتو ناپدید شد؟

از آنجایی که ساتوشی ناشناس بودن را انتخاب کرده است، نمی توان مشخص کرد که فرد یا گروهی که از این نام استفاده می کند ناپدید شده است یا خیر. تا فوریه ۲۰۲۴، هویت واقعی ساتاشی ناکاموتو ناشناخته است.

سخن پایانی

از آنجایی که ساتوشی ناکاموتو یک بازیگر مهم در توسعه ارزهای دیجیتال بود، طبیعی است که مردم بخواهند بدانند چه کسی ممکن است پشت این نام مستعار باشد. تغییرات ایجاد شده توسط ایده های این شخص یا گروه، بسیاری از جنبه های زندگی مدرن را متحول کرده است. این امکان وجود دارد که بیت کوین در آینده وجود نداشته باشد، اما فناوری بلاک چین معرفی شده توسط ناکاموتو و پیشرفت های انجام شده با استفاده از آن احتمالا برای مدت طولانی وجود خواهد داشت.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات