کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول دیجیتال یا کیف پول ارز دیجیتال، برنامه مالی است که به شما امکان ذخیره وجوه، انجام تراکنش ها و ردیابی تاریخچه پرداخت را در دستگاه هایی مانند تلفن و تبلت می دهد. شما می توانید تمام اطلاعات مالی خود را در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنید. برخی از این کیف‌ها حتی به شما اجازه می دهند کارت‌های شناسایی و گواهینامه‌های رانندگی را ذخیره کنید.

کیف پول های دیجیتال ممکن است در برنامه تلفن همراه بانک یا برنامه های پرداخت مانند PayPal یا Alipay گنجانده شوند. کیف پول‌های دیجیتال به افرادی که از نظر مالی ضعیف هستند، اجازه می‌دهد به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند که ممکن است قبلاً نمی‌توانستند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

کیف پول دیجیتال

کیف پول دیجیتال (یا کیف پول الکترونیکی) یک برنامه تراکنش مالی است که روی هر دستگاه متصل اجرا می شود و به طور ایمن اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور شما را در فضای ابری ذخیره می کند. کیف پول های دیجیتال ممکن است از طریق رایانه قابل دسترسی باشند. کیف پول های موبایل، که زیرمجموعه ای این کیف پول‌ها هستند، عمدتاً در دستگاه های تلفن همراه استفاده می شوند.

کیف پول های دیجیتال به شما این امکان را می دهند که هنگام خرید با استفاده از دستگاه خود پرداخت کنید و نیازی به حمل کارت نداشته باشید. اطلاعات کارت اعتباری، کارت نقدی یا حساب بانکی خود را وارد کرده و ذخیره می کنید و سپس می توانید از دستگاه خود برای پرداخت هزینه خرید استفاده کنید.

کاربردهای کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های دیجیتال همچنین می توانند موارد زیر را ذخیره کنند:

  • کارت هدیه
  • کارت های عضویت
  • کارت های وفاداری
  • کوپن
  • بلیط های رویداد
  • بلیط هواپیما و ترانزیت
  • رزرو هتل
  • گواهینامه رانندگی
  • کارت های شناسایی
  • کلید ماشین

کیف پول دیجیتال چگونه کار می کند؟

کیف پول های ارز دیجیتال برنامه هایی هستند که برای استفاده از توانایی‌های دستگاه‌های تلفن همراه برای بهبود دسترسی به محصولات و خدمات مالی طراحی شده اند. کیف‌پول‌های دیجیتال اساساً نیاز به حمل کیف پول فیزیکی را با ذخیره کردن تمام اطلاعات پرداخت مشتری به صورت ایمن و فشرده برطرف می‌کنند. کیف پول‌های دیجیتال از قابلیت‌های بی‌سیم دستگاه تلفن همراه مانند بلوتوث، وای‌فای و سیگنال‌های مغناطیسی استفاده می‌کنند تا داده‌های پرداخت را به‌طور ایمن از دستگاه شما به محل فروش که برای خواندن داده‌ها و اتصال از طریق این سیگنال‌ها طراحی شده است، منتقل کنند.

فناوری های مورد استفاده دستگاه های تلفن همراه و کیف پول دیجیتال عبارتند از:

کدهای QR: کدهای پاسخ سریع، بارکدهای ماتریسی هستند که اطلاعات را ذخیره می کنند. شما از دوربین دستگاه خود و سیستم اسکن کیف پول برای شروع پرداخت استفاده می کنید

ارتباطات میدان نزدیک (NFC): NFC فناوری است که به دو دستگاه هوشمند اجازه می دهد تا با استفاده از سیگنال های الکترومغناطیسی اطلاعات را به هم متصل و انتقال دهند.

انتقال ایمن مغناطیسی (MST): این قابلیت برای کاربران تلفن همراه سامسونگ است. این همان فناوری است که توسط کارت‌خوان‌های مغناطیسی استفاده می‌شود که کارت شما را هنگامی که آن را از طریق یک شکاف در یک نقطه فروش می‌کشید، می‌خواند. تلفن شما این فیلد رمزگذاری شده را ایجاد می کند که محل فروش می تواند آن را بخواند. سامسونگ ویژگی‌های MST را برای گوشی‌های سامسونگ از سال ۲۰۲۱ به بعد حذف کرده است تا بر NFC که رایج‌تر است تمرکز کند.

اطلاعات کارتی که در کیف پول خود ذخیره کرده اید از دستگاه شما به ترمینال نقطه فروش که به پردازشگرهای پرداخت متصل است، منتقل می شود. سپس، از طریق پردازنده‌ها، دروازه‌ها، خریدارها یا هر شخص ثالث دیگری که در تراکنش‌های کارت اعتباری و نقدی دخیل است، پرداخت انجام می‌شود.

از آنجایی که ارز دیجیتال به بخشی از سیستم مالی تبدیل شده است، شرکت هایی مانند Coinbase کارت هایی را ارائه می دهند که به شما امکان می دهد با ارز دیجیتال پرداخت کنید. کارت کوین بیس توسط ویزا صادر می شود. کیف پول های دیجیتالی مانند Apple Pay و Google Pay به شما امکان می دهند یک کارت نقدی رمزنگاری شده اضافه کنید. این کارت ارز دیجیتال را با ارزش فعلی بازار به دلار تبدیل می‌کند و کیف پول شما برای پرداخت هزینه خریدتان از آن استفاده می‌کند.

انواع کیف پول دیجیتال

چندین کیف پول دیجیتال موجود است. در اینجا برخی از شناخته شده ترین آنها آورده شده است:

  •     برنامه نقدی
  •     Apple Pay
  •     کیف پول گوگل
  •     کیف پول سامسونگ
  •     پی پال
  •     ونمو
  •     AliPay
  •     والمارت پرداخت
  •     Vodafone M-PESA

اکثر کیف پول ها سعی می کنند با روش های مختلف خود را از رقبای خود متمایز کنند. به عنوان مثال، سرویس کیف پول دیجیتال گوگل به شما امکان می دهد وجوهی را در تلفن یا دستگاه خود به کیف پول اضافه کنید. سپس می‌توانید این پول نقد را در فروشگاه و آنلاین در مشاغلی که پرداخت‌های Google را می‌پذیرند خرج کنید.

از سوی دیگر، اپل برای صدور کارت های اعتباری اپل و گسترش خدمات Apple Pay خود با گلدمن ساکس وارد یک شراکت استراتژیک شد.

شرایط سنی برای استفاده از کیف پول دیجیتال

اکثر سازندگان کیف پول دیجیتال محدودیت های سنی را برای کاربران جوان قائل می شوند. برای مثال، اگر هنوز ۱۸ ساله نشده اید، نمی توانید حساب Apple Pay خود را باز کنید. با این حال، اپل “Apple Cash Family” را ارائه می دهد، که در آن کودکان یا نوجوانان به عنوان بخشی از یک خانواده می توانند با پیام ها و کیف پول، پول ارسال یا دریافت کنند و با Apple Pay خرید کنند. والدین باید این را از حساب های خود ایجاد و مجوز دهند.

Cash App انواع خدمات موجود را برای افراد ۱۸ سال و کمتر از هم تفکیک می کند. به عنوان مثال، اگر زیر ۱۸ سال دارید، می توانید تا سقف ۱۰۰۰ دلار در هر ۳۰ روز، در تراکنش های همتا به همتا انجام دهیدو یا وجه دریافت کنید. وام گرفتن، واریز چک، پرداخت های برون مرزی و پشتیبانی تلفنی فقط برای افراد ۱۸ سال به بالا در دسترس است.

مزایا و معایب کیف پول ارز دیجیتال کدامند؟

مزایا

قرار گرفتن در معرض اطلاعات مالی و شخصی را محدود می کند: داشتن کیف پول دیجیتال امنیت کارت های اعتباری و شناسایی شما را افزایش می دهد.

عدم نیاز به حمل کیف پول فیزیکی و کارت: داشتن فرم های پرداخت و شناسه در دستگاه تلفن همراه خود به این معنی است که می توانید وسایل کمتری حمل کنید و از احتمال گم شدن آن موارد جلوگیری کنید.

می تواند دسترسی به خدمات مالی را بهبود بخشد: در دسترس بودن کیف پول های دیجیتال به مردم مناطق محروم گزینه های بیشتری برای پرداخت و تجارت می دهد.

معایب

ممکن است در همه جا پذیرفته نشود: فروشگاه های کوچکتر یا مناطق کمتر توسعه یافته ممکن است برای پذیرش پرداخت از طریق کیف پول دیجیتال راه اندازی نشوند.

اگر بلوتوث یا وای فای در دسترس نباشد ممکن است کار نکند: اگر راه اندازی اینترنت یا شبکه الکترونیکی نقطه فروش کار نمی کند، ممکن است پرداخت با استفاده از کیف پول دیجیتال امکان پذیر نباشد.

آسیب پذیر دربرابر شناسایی سرقت یا کلاهبرداری: اگر دستگاه تلفن همراه شما به سرقت رفته و با رمز عبور یا داده های بیومتریک محافظت نمی شود، یا اگر کیف پول دیجیتال شما هک شود، ممکن است در معرض استفاده مجرمانه از اطلاعات قرار گیرد.

کیف پول های دیجیتال به حساب بانکی در بانک با شعبه فیزیکی نیاز ندارند، درعوض، می‌توانید وجوه خود را در یک بانک آنلاین قرار دهید که به جوامع بدون بانک دسترسی به خدمات مالی می‌دهد و امکان شمول مالی گسترده‌تر را فراهم می‌کند.

اگر از یک کیف پول دیجیتالی معتبر استفاده نکنید، ممکن است پول شما در معرض سرقت قرار گیرد. اگر تلفن شما با رمز عبور محافظت نمی شود، در صورت گم شدن تلفن خود، خطر دسترسی دیگران به امور مالی خود را دارید. به‌علاوه، ممکن است کسب‌وکارهای محلی وجود داشته باشند که ترجیح می‌دهید به صورت نقد از آن‌ها خرید کنید و هنوز این فناوری را نپذیرفته باشند.

کیف پول های دیجیتال شناخته شده کدامند؟

Google Pay و Apple Pay نمونه هایی از کیف پول های دیجیتالی شناخته شده تر هستند. هر دو سرویس به شما امکان می دهند از طریق دستگاه های خود به محصولات مالی خود دسترسی داشته باشید و خرید کنید.

آیا به کیف پول دیجیتال نیاز دارم؟

لزوماً نیازی به کیف پول دیجیتال ندارید. با این حال، این کیف پول‌ها راه مناسبی را برای پرداخت هزینه خرید شما ارائه می دهند، زیرا نیازی به حمل کارت های اعتباری و نقدی ندارید.

نکته پایانی

کیف پول دیجیتال نوعی برنامه تراکنش مالی است که روی هر دستگاه متصلی اجرا می شود و اطلاعات پرداخت و رمزهای عبور شما را به صورت ایمن ذخیره می کند. کیف پول موبایل شکلی از کیف پول دیجیتال است که بیشتر در دستگاه های تلفن همراه استفاده می شود.

یکی از بزرگترین مزیت های کیف پول های دیجیتال این است که به شما این امکان را  می‌دهند پس از وارد کردن و ذخیره اطلاعات کارت و بانک خود در پلت فرم پرداخت موبایلی، بدون کارت اعتباری یا نقدی، خرید کنید.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات