سیاست و اقتصاد بازوهای توسعه سرمایه‌گذاری هستند

مدیرعامل شرکت سپهر سورن اسپادانا گفت: سرمایه‌گذار کلان، نوسانات نرخ ارز را از خیابان فردوسی نمی‌گیرد، بلکه از پایه تبدیل ارز در بانک مرکزی می‌گیرد. او بعد از ورود به ایران، اولین جایی که می‌رود.

نادر رودساز در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه ایران بازترین و متنوع‌ترین سبد برای سرمایه‌گذاری در جهان است، گفت: جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها مانند سرمایه‌گذاری در حوزه صندوق‌های خانوادگی را ‌می‌توان در ایران داشت. در این زمینه، خانواده‌های بزرگ صندوقی را برای سرمایه‌گذاری تشکیل ‌می‌دهند و با هدایت بانک‌ها وارد کار سرمایه‌گذاری‌ می‌شوند. متاسفانه بعد از روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام، شرایط سرمایه‌گذاری در ایران سخت‌تر و همچنین نوسانات ارزی، ذهن محاسبه‌گر سرمایه‌گذاران را به بیراهه برد. سرمایه، عنصری ترسو و میل به افزایش در دوره بازگشت کوتاه دارد و در هنگامی که بازاری غیر زیربنایی مانند بخش املاک را روبه‌روی خود می‌بیند که گاهی صد در صد رشد دارد، غیر مولد می‌شود و به سود بادآورده بسنده می‌کند. به اعتقاد بنده، بعد از تحریم، بزرگ‌ترین چالش انحراف سرمایه از مسیر اصلی، همین روش‌های افزایش سرمایه مضر برای کشور است.

 وی افزود: مهمترین مانع سرمایه‌گذاری در ایران، عدم درک مناسب از سرمایه‌گذاری است. اگر سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری درست درک شود، سرمایه‌گذاران به صف می‌شوند. درک سرمایه‌پذیری به معنی پیش گرفتنِ مَنشی است که راه‌های سرمایه‌گذاران را مسدود نکند. انبوه‌سازان مسکن حاضرند تا با هر شرایطی در ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما سرمایه خود را تنها در یک سبد قرار نداده‌اند و ریسک تحریم‌ها، سایر سرمایه‌گذاری‌شان را در سایر نقاط جهان به خطر می‌اندازد؛ هرچند سود سرمایه آن‌ها به‌مانند ایران نخواهد بود. در حوزه پتروپالایشگاه‌ها نیز این ظرفیت وجود دارد که بی‌نظیر است. در ایران مواد اولیه به وفور موجود است و باید توجه داشته باشیم که سرمایه با دارایی فرق می‌کند. اگر بنده یک ملکی را خریداری و آن را اجاره دهم، یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اما اگر در آن ساکن شوم، آن ملک جزو دارایی بنده به شمار می‌رود.

رودسازتصریح‌کرد: نمی‌توان گفت که بروکراسی اداری سخت است. اگر قصد ثبت یک کارخانه را داشته باشید، ممکن است در پیچ‌وخم‌های اداری گم شوید و به‌سختی مجوزهای لازم را برای رسیدن به مرحله سرمایه‌گذاری به دست آورید. در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذار اگر توان بالایی داشته باشد، سراغ شرکت‌های واسطه و دلال ‌نمی‌رود. او راه ارتباط با سفیر کشور خود در ایران را بلد است و مستقیم به او مراجعه ‌می‌کند و سفیر هم مستقیما او را به وزارت امور خارجه وصل ‌می‌کند. در مرحله بعد، سرمایه‌گذار بدون واسطه با دفتر وزیر وارد مذاکره می‌شود، منابع مالی خود را معرفی می‌کند و وارد مرحله قرارداد می‌شود؛ بنابراین هیچ پیچیدگی در سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد. سرمایه‌گذاری که   ۱۰۰( ۱۰۰ بیلیون) توان سرمایه‌گذاری دارد، خودش را درگیر واسطه و پیچ‌وخم‌های اداری نمی‌کند. یکی از وظایف سفرا، تسهیل در سرمایه‌گذاری است؛ خصوصا سفرای برخی از کشورها مثل چین و هنگ‌کنگ که دچار معضل رکود سرمایه در کشورشان شده‌اند. این مساله باعث تورم می‌شود و به همین دلیل، دنبال سرمایه‌گذاری‌های خارجی و رشد سرمایه در خارج از کشورهای‌شان هستند؛ بنابراین پیچ‌وخم اداری، برای سرمایه‌گذاران کوچک است، نه برای سرمایه‌گذارانی که توان احداث یک کارخانه‌  پتروشیمی و مشابه آن را دارند.

وی تاکیدکرد:ما در ایران، به جز مشاوره‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت دیگری نداریم. بنا ندارم استراتژی شرکت را اعلام کنم، اما وجه تمایز ما این است که سرمایه‌گذاران به ما اعتماد دارند و ما هرگز این اعتماد را به خاطر پول، زیر پا نگذاشته‌ایم. تحریم‌های طولانی‌مدت اولین ضربه‌اش را به رشد بخش خصوصی می‌زند. در زمان مرکل و ترامپ، آلمان در آستانه‌ تهدید بود، چون در واقع کسب‌وکار ترامپ همین بود که از شرکت‌های بزرگ آمریکایی باج بگیرد و به سایر کشورها حمله کند، با این حال نتوانست شرکت‌های آلمانی را تهدید کند، زیرا مگر چند کارخانه توربین‌سازی را در این کشور می‌توانست تحریم کند؟ به عنوان مثال، قطر در برخی از موارد، مواضع سفت و سختی داشت و حتی از سوی کشورهایی مانند عربستان تحریم و مرزهای این دو کشور مسدود شد، اما آیا زمین خورده است؟ خیر، چون سرمایه‌گذاری متقابل داشته‌اند. تعداد پروژه‌هایی که قطر در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده و تعداد شرکت‌هایی که در قطر سرمایه‌گذاری کرده بودند، ریسک مقابله با آن را چنان افزایش داده بود که از کنارش گذشتند. اگر ما نیز سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری متقابل داشته باشیم، ریسک تحریم‌ها برای دنیا افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت سپهر سورن اسپادانا تصریح‌کرد: برجام از نظر حوزه بانکی و بازرگانی اتفاق خوبی بود، به‌طوری که سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران صف کشیدند. حتی این امیدواری وجود داشت که شاهد ارتباط و همکاری صنایع و شرکت‌های بزرگ در ایران و جهان باشیم، ولی با خروج آمریکا از برجام در زمان ترامپ، همه تلاش‌ها معلق ماند و دولت هم منفعل همه چیز را به این توافق از دست رفته گره زد، البته با دیدگاه‌های کاسب‌کارانه ترامپ قابل پیش‌بینی بود، ولی برنده شدن ایشان برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نبود و انگار خود شیطان شخصا در انتخابات آمریکا رای داد. به نظرم در دولت جدید ایران این تفکر وجود ندارد که برجام، بد است. در حوزه سرمایه‌گذاری و مباحث بانکی، قطعا برجام می‌تواند تاثیرات مثبتی را برای ما به همراه داشته باشد. در حال حاضر این امیدواری وجود دارد که برجام احیا شود. هم‌اکنون اگر قصد ثبت سفارشی از اصفهان داشته باشید، با چند کلیک و پرداخت، این کار را انجام می‌دهید. با باز شدن روابط بانکی و تجاری، از تمام نقاط دنیا می‌توان سفارش صادراتی و وارداتی انجام داد و این موضوع باعث تسهیل تجارت و گردش سرمایه می‌شود و همچنین به دلیل حذف واسطه‌ها، سود را افزایش می‌دهد و این افزایش سود؛ یعنی تولید سرمایه. وقتی سرمایه باشد و صنعت و تولید رونق بگیرد، چه کسی سرمایه خود را به بازارهای متزلزل ارز و ملک سوق می‌دهد. ما نمی‌توانیم با دنیا قطع رابطه تجاری و سیاسی کنیم، تمام درها را روی خودمان ببندیم و انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در ایران سرمایه‌گذاری مولد کند.

رودساز گفت:سرمایه‌گذار کلان، نوسانات نرخ ارز را از خیابان فردوسی نمی‌گیرد، بلکه از پایه تبدیل ارز در بانک مرکزی می‌گیرد. او بعد از ورود به ایران، اولین جایی که می‌رود، شورای سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی است و مراحل را تا رسیدن به بانک مرکزی دنبال می‌کند. سرمایه‌گذار که برای چِک کردن نرخ، به صرافی‌های میدان فردوسی مراجعه نمی‌کند، بلکه همه از بازار متشکل ارزی یا بانک‌ها ارز را تامین می‌کنند؛ بنابراین در این نقطه ثبات بسیار موثر است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات