بازار سردرگم

قیمت های خودرو هم چنان ریزشی است

امسال و برخلاف انتظار در روزهای جاری بازار خودرو نه فقط جهش قیمت یا حتی توقف را نشان نمی دهد بلکه چنین به نظر می آید که این بازار تحت تاثیر ریزش قیمت در بازارهای طلا و ارز و نیز مسکن، دچار بحران و ریزش قیمت شده است.

تردیدی نیست که با نزدیک شدن به فصل تابستان و رونق گرفتن سفرهای تابستانی، قیمت انواع خودرو در ایران افزایش می یابد. این موضوع در کشورهای دیگر هم کمابیش همین طور است و با نزدیک شدن به ایام تعطیلات تابستانی و یا زمستانی، قیمت خودروهای دست دوم نوسان می یابد. البته در کشورهای توسعه یافته مکانیزم هایی مانند اجاره خودرو و … وجود دارد که نوسان قیمت در فصول مسافرتی را مهار می کند.

اما در ایران امسال و برخلاف انتظار در روزهای جاری بازار خودرو نه فقط جهش قیمت یا حتی توقف را نشان نمی دهد بلکه چنین به نظر می آید که این بازار تحت تاثیر ریزش قیمت در بازارهای طلا و ارز و نیز مسکن، دچار بحران و ریزش قیمت شده است. به همین دلیل بسیاری از متقاضیان که تا پیش از این به دنبال خودروهای کارکرده با سن بالا می گشتند الان به دنبال خودرو های با سال ساخت ۱۴۰۰ می گردند. این در حالی است که علی رغم قرار گرفتن بازار بر روی مدار صعود قیمت، از اواسط خرداد، در حال حاضر و از هفته گذشته، روند قیمت‌ها کاهشی شد و این هفته بازار خودرو کار خود را در سردرگمی آغاز کرد.  البته معامله گران می گویند که اکنون بازار خودرو در آرامش و ثبات به سر می برد. بازار خودرو از ماه‌های اخیر داخل چرخه کاهش و رکود گیر کرده و با نبود خریدار، نمی‌تواند بیشتر صعود کند. همچنین کاهش‌های عجیبی که این بازار با آغاز ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه تجربه کرد و از سوی دیگر افزایش نرخ‌ از سوی تولیدکنندگان اختلاف قیمت کارخانه و بازار را پایین آورد.

در عین حال برخی خودرو در همین دو تا سه روز گذشته فروپاشی قیمت را شاهد بودند مانند تیبا که تا ۵۰ میلیون توامان کاهش قیمت را شاهد بود. این میزان برای یک خودروی تولید داخل واقعا شگفت انگیز است. ناظران بازار می گویند قیمت تیبا هاچ بک EX مدل ۱۴۰۱ به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است این خودرو نسبت به دوماه گذشته ۵۰ میلیون ارزان شده است. همچنین قیمت هاچ بک EX صفر مدل ۱۴۰۰ نیز ۳۳۰ میلیون تومان است که در این مدت ۳۵ میلیون پایین آمده است. قیمت تیبا صندوق دار صفر SX بنزینی مدل ۱۴۰۰ نیز ۳۲۰ میلیون تومان شده است که ۴۵ میلیون نسبت به ۹ اردیبهشت‌ماه افت کرده است. پراید ۱۳۱ و پراید ۱۱۱ به‌عنوان دو خودروی اقتصادی و پرطرفدار بازار، بدون تغییر قیمتی مانده و به‌ترتیب با نرخ‌های ۳۲۵ و ۳۴۰ میلیون تومان خرید و فروش شدند.

کوئیک دنده‌ای S که از دیگر خودروهای اقتصادی شرکت سایپا محسوب می‌شود، با نرخ دو روز گذشته، یعنی ۳۵۶ میلیون تومان معامله شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما، هاچ‌بک جدید ایران خودرو از سری ۲۰۶ بوده که آن‌هم در قیمت ۵۷۰ میلیونی روز گذشته ثابت ماند. سدان لوکس ایران خودرو یعنی تارا اتوماتیک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ۸۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. بازار خودرو که دو روز گذشته تعطیل بود، امروز روند افزایشی داشت و قیمت بیشتر خودروهای پر طرفدار سایپا و ایران خودرو گران شدند. شاهین هم که بیشترین افت قیمت را تجربه می‌کند، امروز در بازار آزاد معادل ۵۷۵ میلیون تومان یعنی ۲۵ میلیون کمتر از هفته قبل قیمت دارد.

 کوییک دنده‌ای که ارزان‌ترین سواری داخلی در کارخانه است، در بازار آزاد ۳۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و افت قیمت ۱۰ میلیونی را به‌ثبت رسانده است. مثل کوییک R که امروز ۳۵۰ میلیون تومان دست به دست می‌شود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات