مگاپروژه پتروشیمی کـیان در یـک نـگاه

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، سال ۱۳۹۱ پس از تصویب هیات دولت برای گسترش صنعت پتروشیمی و با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، طرح توسعه صنعت پتروشیمی با راه‌اندازی شرکت‌های پایین‌دستی پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که یکی از مهمترین آن‌ها «طرح الفین» بود که در این راستا و به منظور اجرای طرح « الفین ۱۲» و «آروماتیک ۵» شرکت پتروشیمی کیان با سهامداری هلدینگ‌های «پترو فرهنگ» و «پارسیان» تشکیل شد. هدف از راه‌اندازی شرکت پتروشیمی کیان، اجرای طرح الفین، آروماتیک و سایر فرآورده‌های وابسته به آن همچون التین و پروپیلن بوده است. پتروشیمی کیان در دو فاز، فاز یک که فاز مادر «الفین» و HDPE و فاز دو (اتیل بنزن، استایرن مرفوم، پروپیلن اکساید و اکسو الکل) برنامه‌ریزی شده است. برای اجرای فازهای تعریف‌شده، با سرمایه‌گذاری سهامداران داخلی «پترو فرهنگ و پارسیان» شرکت کیان تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

در امکان‌سنجی طرح در سال ۱۳۹۳، برای اجرای پروژه در آخرین نقطه فاز دو عسلویه، زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در سه قطعه ۴۳، ۲۳ و ۸ هکتاری با مالکیت تملیکی واگذار شده است. بر اساس مصوبات هیات دولت مقرر شده، خوراک اجرای طرح‌های پتروشیمی کیان fs با ارزش ۱۰ درصد زیر قیمت هاب بازار تحویل شود. از امتیازات و تسهیلات فوق‌العاده اجرای طرح پتروشیمی کیان، تامین خوراک گازی با ۱۰ درصد زیر قیمت هاب و مهمتر از آن، میعانات گازی می‌باشد که در مرحله اول فقط خوراک گازی در برنامه‌ریزی‌های پروژه قرار گرفت. از دیگر ویژگی‌های پتروشیمی کیان برنامه‌ریزی برای ۵ پلن از محصولات پترو می‌باشد که به همین دلیل به «مگا پروژه» تعریف شد.

زنجیره ارزش اجرای این طرح تولید اتیلن می‌باشد

طرح الفین ۱۲ کیان، یکی از بزرگ‌ ترین پروژه پتروشیمی کشور و منطقه خاورمیانه است.

فصل اول: اقدامات اجرای طرح

پس از فرآیند پیگیری اجرای طرح در تخصیص مالکیت تملیکی زمینی به مساحت ۷۵ هکتار در سه مجموعه ۴۳، ۲۳ و ۸ هکتاری با مالکیت تملیکی واگذار شده و عملیات اجرای این طرح از اسفندماه ۱۳۹۳ آغاز شده است.

مهمترین اقدامات زیرساختی کیان از سال ۱۳۹۳ برای آمادهسازی پروژه:

●خاک‌برداری به حجم ۳/۵ میلیون مترمربع

● احداث ۵ هزار متر طول دیوار حائل با حجم ۴۶ هزار مترمکعب بتن‌ریزی برای احداث دیوارهای حائل

● حصارکِشی به روش فنس به حجم ۸ هزار مترمربع

● استحصال ۲۶ هکتار از زمین‌های تحویلی از ساحل دریا به روش ترامیک و فشرده‌سازی خاک

● نصب مخازن در دو فاز با ویژگی تولید داخلی ۸ مخزن با ویژگی حجم و ابعاد تولیدی از شرکت ماشین‌سازی اراک و ۴ مخزن از سوی شرکت پارسیان سازه

● احداث سازه‌های بتنی و فلزی و سیستم نیروگاه و انتقال برق

● احداث و تکمیل سایت اداری پیش‌ساخته در حال ساخت

● تامین تجهیزات مورد نیاز فنی و مهندسی

● تجهیز کارگاه‌های عملیاتی برای اجرا، کنترل و نظارت پروژه

● تامین ماشین‌آلات پشتیبانی، ایمنی و حفاظتی

فصل دوم: امتیازات و ویژگیهای مگاپروژه کیان

● احداث ۵ پتروشیمی (کارخانه) در دو فاز اجرایی که از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور و منطقه خاورمیانه خواهد بود.

● حجم تولید سالانه محصولات پتروشیمی در صورت تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن هر دو فاز که به لحاظ حجم تولید دارای ویژگی ممتاز می‌باشد.

● ارزآوری از محل فروش محصولات استراتژیک مورد نیاز کشورهای جهان (اتیلن، پروپیلن و بنزن)

● اشتغال پایدار چند هزار نفر در همه بخش‌های مجتمع پتروشیمی کیان و ده‌ها هزار نفر غیرمستقیم که می‌تواند یکی از مهمترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های تولیدی و کارآفرینی در کشور باشد.

●نیاز بازارهای بین‌المللی به محصولات پتروشیمی کیان در دو فاز الفین، اتیل بنزن، استایرن مرنومر، پروپیلن اکساید، اکسو الکل، پروپیلن سنگین و… علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی و صنایع مرتبط

● اتصال و نزدیکی به اسکله و تسهیل در انتقال محصولات پتروشیمی کیان به‌واسطه کشتی

فصل سوم: الزامات و نیازمندیها برای توسعه مگاپروژه پتروشیمی کیان

تمام تلاش‌های صورت گرفته در طول یک دهه از زمان تصویب و ابلاغ طرح توسط هیات دولت تا تحویل و تخصیص زمین، حاصل پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدیریت منابع مجموعه کارگزاران شرکت کیان و در سایه سرمایه‌گذاری و حمایت‌های سهامداران شرکت پتروشیمی کیان «پتروفرهنگ و پارسیان» بوده است.

این فرآیند برای اجرا و تکمیل بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی در کشور و خاورمیانه، نیازمند یک عزم جهادی و بسیج ارکان مدیریت اقتصادی کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های انرژی و اقتصادی، دولت محترم و به‌ویژه وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی در تامین و تخصیص منابع مالی مورد نیاز و تسهیل‌گری در ورود سرمایه‌گذاری خارجی در قالب طرح فاینانس می‌باشد. با این باور که عدم تامین منابع مالی و اعتباری برای توسعه و پیشرفت این پروژه، موجب تاخیر در زمان بهره‌برداری بر اساس زمان‌بندی شده است. مگا پروژه‌ای که می‌تواند سیاست‌های دولت در بخش تولید، نیازمندی‌های ضروری پتروشیمی برای صنایع پایین‌دستی و ورود به بازارهای بین‌المللی را علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی به همراه داشته باشد و به مهمترین سیاست اشتغال و کارآفرینی و به حرکت آوردن سایر بخش‌های پشتیبانی به شمار رود. حال، نیازمند توجه و تسهیل‌گری دولت برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل در تضامین و شرایط پذیرش فایناسورها می‌باشد.

 باور و یقین بر این است که تاخیر در زمان بهره‌برداری فازهای مهم الفین و صنایع فرآورده زیردستی و پلن‌های ۵ گانه این مجتمع، موجب هدر رفت منابع و رکود سرمایه خواهد شد. مهمترین نقطه توجه دولت، ایجاد شرایط بهره‌برداری از منابع صندوق توسعه ملی در جهت به حرکت در آوردن مهمترین مجتمع پتروشیمی در کشور و منطقه که حاصل آن تولید و فروش محصولات پتروشیمی و اشتغال دهها هزار نفر به صورت اشتغال پایدار و بیش از دهها هزار نفر اشتغال غیرمستقیم می‌باشد. انتظار آن است که دولت و دستگاه‌های عامل، در تامین و تخصیص منابع مالی، اعتباری و ارزی و تسهیل در ورود سرمایه‌گذاری خارجی و تضامین و شرایط پذیرش فایناسور می‌باشد. امید است، در راستای راهبرد رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال رفع موانع تولید، گام‌های مهمی در جهت توسعه این مگاپروژه پتروشیمی کشور برداشته شود.

عبدالرسول جوادی بالاجاده رییس اداره ارتباطات و روابط عمومی شرکت پتروشیمی کیان

انتهای پیام/

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات