مدیرعامل شرکت زاگرس پوش تاکید کرد

نوآوری رمز ماندگاری یک برند در بازار

نـوآوری رمز ماندگاری یک برند در بازار

زاگرس پوش از جمله برندهایی است که با وجود تمام چالش‌هایی که پیش روی صنعت پوشاک در کشورمان قرار دارد، سر پا مانده و تلاش می‌کند تا تولیدات کیفی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. تولیدات این برند، بیشتر قشر کلاسیک جامعه را مدنظر دارد و پوشاک مردانه و زنانه برای مدیران سازمان‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی تولید می‌کند.

زاگرس پوش به مدت ۱۵ سال به صورت سنتی در زمینه تولید پوشاک فعالیت داشته و سپس کارخانه‌ای را در شهرک صنعتی بروجرد به وسعت ۲۰ هزار مترمربع راه‌اندازی کرد. این شرکت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی نیز، اقدامات جذاب و قابل توجهی را انجام داده که دانشگاه زاگرس پوش و کمپین لمس بلوط از جمله آن‌ها است.

مشروح گفت‌وگوی ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» با رحیم چگنی، مدیرعامل شرکت زاگرس پوش از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

با چه انگیزه‌ای به فعالیت در صنعت پوشاک پرداختید و شرکت زاگرس پوش در چه سالی تاسیس شد؟

با توجه به سبقه‌ای که به صورت خانوادگی در صنف خیاطی داشتیم، به این موضوع پی بردم که صنعت پوشاک واقعا جای رشد دارد و صفت‌های خوب این صنعت، می‌تواند در بحث اشتغال‌زایی و جلوگیری از خروج ارز بسیار کمک کند و از طرفی، صادرات پوشاک منجر به ارزآوری خوبی برای کشور می‌شود؛ لذا با توجه به نیازی که در منطقه لرستان در خصوص اشتغال‌زایی احساس می‌شد، فعالیت در صنعت پوشاک را انتخاب کردم.

شرکت زاگرس پوش به صورت رسمی در سال ۱۳۸۳ تاسیس شد، اما پیش از آن حدود ۲۰ سال به صورت غیررسمی و کارگاهی فعالیت داشتیم.

آیا پس از گذشت حدود دو دهه از فعالیت، به اهداف مورد نظر خود دست یافته‌اید؟

با توجه به مشکلاتی که بر سر راه تولید و تولیدکننده وجود دارد، فعالیت و دستیابی به اهداف مدنظر بسیار دشوار است. بنده همواره علاقه‌مند بودم که برندی را با نام زاگرس تاسیس کنم و در کل کشور فروشگاه داشته باشم. در حال حاضر زاگرس پوش، ۱۵ شعبه در کشور دارد که ۸ شعبه در مراکز استان‌ها و در شهرهای اهواز، مشهد، ایلام، یزد، لرستان و همدان قرار دارد و ۵ شعبه در تهران مستقر است.

البته در شرایطی که ایجاد ۳۰ فروشگاه را مدنظر داشتیم، تاکنون تا نیمه ‌راه را طی کرده‌ایم و اگر ۱۵ فروشگاه جدید در سایر مراکز استان‌ها تاسیس کنیم، می‌توانیم بگوییم که تقریبا به اهداف مدنظر خود دست یافته‌ایم تا عرضه مستقیم کالا از تولید به مصرف را انجام دهیم.

روزانه چه میزان تولید پوشاک دارید و این تولیدات چه نوع البسه‌ای را شامل می‌شود؟

ما در زاگرس پوش روزانه یک‌هزار قطعه لباس تولید می‌کنیم که شامل کت‌وشلوار، پیراهن، مانتو و پالتو است. البته از آنجا که ظرفیت تولید بالایی داریم، برای بعضی از برندها هم با مارک خودشان اقدام به تولید می‌کنیم.

به‌طور کلی توانایی تولید روزانه ۴۰۰ دست کت‌وشلوار، ۸۰۰ توپ پیراهن، ۶۰۰ توپ شلوار، ۲۰۰ مانتو و ۲۰۰ پالتو را داریم و گاهی هم که ظرفیت کافی نیست، می‌توانیم از برون‌سپاری‌ها استفاده و ظرفیت‌های خالی را پر کنیم، اما هدف اصلی‌مان این است که در آینده تمام ظرفیت، متعلق به برند خودمان باشد.

در مورد تنوع و گستردگی محصولات صحبت کنید و آیا در زمینه تولید پوشاک اداری هم فعالیت دارید؟

در تولیدات خود بیشتر قشر کلاسیک جامعه را مدنظر داریم و در خصوص ایجاد تنوع هم نیاز افراد بین ۳۰ تا ۶۰ ساله جامعه را هدف‌گیری کرده‌ایم و برای مدیران آقا و خانم سازمان‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی تولید پوشاک انجام می‌دهیم.

همچنین مانتو و کت‌وشلوار اداری هم تولید می‌کنیم و بعضی از مدیران که تمایل دارند برای خودشان و پرسنل خود، لباس یک رنگ سفارش دهند، می‌توانند این موضوع را به زاگرس پوش بسپارند که سابقه طولانی در تولید پوشاک برای بانک‌ها، ادارات و شرکت‌ها دارد.

چه مشخصات و ویژگی‌هایی برند زاگرس پوش را از سایر رقبا متمایز می‌کند؟

یکی از مشخصات اصلی زاگرس پوش، کلاسیک بودن آن است. همان‌طور که اشاره کردم، بیشتر مخاطبان ما مدیران هستند. مشخصه دیگر برند ما، تولید محصولات با کیفیت و دوخت کاملا صنعتی است، چراکه کارخانه ما صددرصد صنعتی و مدرن است و این خود، یک وجه تمایز نسبت به کارخانه‌هایی که نیمه‌صنعتی هستند، محسوب می‌شود.

مواد اولیه‌ خود را به چه صورت تهیه می‌کنید و آیا تولیدات زاگرس پوش، جنبه صادراتی هم دارند؟

مواد اولیه را از بعضی کارخانه‌های ایرانی تهیه می‌کنیم، اما مواد مورد استفاده در داخل کت‌وشلوار را بیشتر از ترکیه وارد می‌کنیم. در رابطه با صادرات هم تا حدود ۳ سال پیش به کشور عراق صادرات انجام می‌دادیم، ولی متاسفانه به دلیل نوساناتی که در حال حاضر وجود دارد، مقداری شرایط صادرات دشوار شده است.

البته یکی از برنامه‌های ما این است که در صورت ایجاد ثبات نسبی، پس از تاسیس شعب جدید در کشور، در عراق و روسیه هم فروشگاه‌هایی را دایر کنیم.

در تولیدات این برند تا چه اندازه به طراحی، مد و نوآوری توجه می‌شود؟

هر برندی اگر نوآوری نداشته باشد و نتواند محصول جدیدی را تولید کند، نمی‌تواند در بازار دوام بیاورد. ما به این موضوع توجه ویژه‌ای داریم، به‌طوری که هم‌اکنون حداقل ۸ طراح با ما همکاری دارند.

زاگرس پوش دارای دانشگاه علمی و کاربردی است و مبادرت به پرورش طراح‌های خوبی کرده‌ایم و همیشه دنبال آن هستیم، دانشجویانی که به دنبال درس و دانشگاه هستند را به صنعت وصل کنیم و زاگرس پوش به معنای واقعی، این کار را انجام داده است. سالانه ۳۰۰ دانشجوی فارغ‌التحصیل داریم که در بخش‌های دوخت صنعتی، طراحی و دیزاین لباس فعالیت می‌کنند.

در خصوص کمپین لمس بلوط که در قالب مسئولیت‌های اجتماعی خود اجرا می‌کنید، توضیح دهید.

اعتقاد قلبی‌ بنده این است که هر انسانی، مسئولیتی در قبال محیط‌زیست و خلقت دارد و همان‌طور که در حال مصرف اکسیژن هستیم، باید کاری در قبال طبیعت انجام دهیم. در همین راستا کمپین لمس بلوط را راه‌اندازی کرده‌ایم و سالانه ۵ هزار بذر بلوط را به مشتریان خود در فروشگاه می‌دهیم تا آن‌ها را بکارند و عکس بگیرند.

مشتریان ما سپس بلوط‌های کاشته‌شده را وارد عرصه و طبیعت می‌کنند که باعث آشتی بین افراد و خانواده‌ها می‌شود. همچنین مشتریان ما در آخر سال هم یک فیلم برای ما ارسال می‌کنند و واقعا با این اقدام، احساس مفیده فایده بودن داریم.

درباره تاثیر منفی مسایلی مانند نوسانات نرخ ارز، رکود اقتصادی و کاهش توان خرید مردم بر عملکرد تولیدکنندگان پوشاک چه نظری دارید؟

واقعا برای یک تولیدکننده، این نوسانات نرخ ارز بسیار بد و ناخوشایند است. در عین حال به دلیل افزایش میزان تورم، قدرت خرید مردم کاهش یافته و سفره مردم کوچک شده که این موضوع، در حال تاثیرگذاری بر تولید داخلی است.

البته سعی ما بر این است  که محصولات کیفی با قیمت درست را به دست مردم برسانیم و هر چند که کاهش ظرفیت تولید نداشته‌ایم، ولی نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

چه نظری در خصوص ورود غیرقانونی پوشاک دارید؟

در حال حاضر این موضوع، صنعت پوشاک را بسیار آزار می‌دهد. کشورهای اطراف ما به خصوص ترکیه و بنگلادش، تولیدات بسیار بالایی در حوزه پوشاک دارند و با توجه به اینکه آن‌ها هم دچار یک تورم و به دلیل شیوع کرونا با محصولات کف کارخانه مواجه‌ هستند، می‌خواهند به هر روشی اجناس استوک خود را از کشورشان خارج کنند.

متاسفانه یکی از اهداف آن‌ها، بازار ایران است که صدمات جدی را به صنعت پوشاک ایران وارد کرده که یکی از این لطمات، بحث فرهنگی آن است؛ به این معنا که هر جنسی با هر نوشته‌ای روی آن، وارد کشور می‌شود که با فرهنگ ما مطابقت ندارد و حتی باعث تغییر فرهنگ می‌شود.

بحث امنیتی، دیگر مساله ناشی از قاچاق است، چراکه معمولا قاچاقچیان، بسیار پولدار و بی‌باک می‌شوند. آسیب سوم قاچاق پوشاک هم این است که موجب خوابیدن و نابودی تولید داخلی می‌شود، زیرا اجناس استوک سایر کشورها بدون پرداخت عوارض و گمرکی، وارد می‌شود و از آنجا که معمولا قیمت کمتری نسبت به پوشاک تولید داخل دارند، برخی از افراد به خرید آن‌ها تمایل نشان می‌دهند.

برگرفته از ماهنامه شماره ۸۸ دنیای سرمایه گذاری

پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات