خانه در تهران تا حدود یک میلیارد تومان ارزان شد

کاهش محافظه کارانه قیمت مسکن

همراه با سایر بازارها، قیمت مسکن در هفته های اخیر سقوط آزاد را تجربه کرده است

همراه با سایر بازارها، قیمت مسکن در هفته های اخیر سقوط آزاد را تجربه کرده است و در حالی که تا همین چند هفته پیش خانه هایی با قیمت کمتر از ۱.۹ تا ۲ میلیارد تومان کمتر در فایل های فروشی بنگاه های مسکن مشاهده می شد حالا موارد متعددی به ویژه از میان خانه های کوچک وجود دارد که قیمت آن در حدود یک میلیارد تومان تعیین شده است. برخی ناظران این افت قیمت را به ویژه به خبرهای خوب سیاسی که این روزها شنیده می شود نسبت می دهند و می گویند که سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان تاثیر زیادی روی قیمت ها و بالاخص قیمت دلار گذاشت. این ناظران با بیان این که نمی دانند تاثیر تحولات اخیرا تا چه حد در بازار فعلی پایدار خواهد بود، اضافه می کنند که ممکن است در هفته های آینده دوباره تحولات ناخوشایندی رخ دهد و قیمت ها اوج بگیرد.

با این حال اگر متقاضی برای خرید خانه، چه خانه های نوساز و یا دست دوم وجود دارد و خانه هایی هم برای عرضه موجود است اما باز هم معاملات با کندی انجام می شود و از رکود رنج می برد، چرا که در بازار فعلی بسیاری از مالکان و سازندگان خانه، با محافظه کاری و نگرانی از فروش واحدهای خود پرهیز می کنند. البته سازندگان حرفه ای مسکن با وجود این که از فروش خانه های ساخته شده خود، پرهیز می کنند، امیدوارند که خانه به طور کلی ارزان شود تا امکان خرید خانه های کلنگی و زمین هم تسهیل گردد. آنان می گویند اگر خانه به قیمت های واقعی خود بازگردد، خانه های کلگنی که به قیمت زمین شان به فروش می رسند و زمین هم ارزان می شود و در این صورت ساخت خانه های جدید، رونق می گیرد. این امر بازی دوسر سود برای مردم و سازندگان است که هم رونق در تولید و فعالیت سازندگان مسکن پدید می آید . هم قیمت مسکن متعادل می شود  و مردم با راحتی بیشتری می توانند نسبت به خرید مسکن اقدام کنند.

کاهش ادامه دارد

معامله گران مسکن هم چنان معتقدند که افت قیمت مسکن ادامه دارد؛ بررسی میدانی حاکی از آن است که نرخ‌های پیشنهادی همچنان رو به پایین است و در مقایسه با هفته قبل تا ۵ درصد افت کرده است. برخی می گویند سطح قیمتی آپارتمان در شهر تهران نسبت به ماه گذشته بین ۳۰۰ میلیون تا بیش از یک میلیارد تومان کاهش یافته و در جنوب تهران نرخ پیشنهادی برخی واحدها به کمتر از ۲ میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این اگرچه در اردیبهشت ماه کمتر می‌شد فایل‌هایی با نرخ پایین‌تر از ۲ میلیارد تومان در تهران پیدا کرد، اما در حال حاضر قیمت بسیاری از واحدهای کوچک به حدود یک میلیارد تومان رسیده و در مناطق جنوبی تهران می‌توان آپارتمان‌هایی در محدوده قیمتی ۱.۸ تا ۱.۹ میلیارد تومان خریداری کرد. نکته مثبت در این باره آن است که مقامومت ها در برابر فروش ملک، رفته رفته کاهش می یابد و در مقابل تمایل به فروش ملک بیشتر می شود. این امر از تردید درباره ثبات اقتصاد کشور و کاهش نرخ ارز پدید آمده بود اما به تدریج تمایل برای فروش افزایش یافته است. در عین حال به دلیل وجود انتظارات کاهشی پیرامون قیمت مسکن، تمایل به خرید هم کاهش پیدا کرده است. این موضوع، کفه ترازو را به نفع مشتریان بالقوه‌ی بازار تغییر داده است. این هم نکته مهمی است که برخی خریداران حرفه ای در این شرایط به بازار هجوم برده و درصدد خرید خانه برآمده اند تا در صورت افزایش قیمت، از مابه التفاوت نرخ سقوط کرده فعلی و نرخ جهش کرده آتی، منفعت خوبی را کسب کنند.

با این همه هنوز اطمینان کاملی درباره کاهش قیمت خانه وجود ندارد. به همین جهت است که اگرچه قیمت خانه به طور کاملا قابل ملاحظه ای پایین آمده اما کماکان رونق قابل انتظار در این بازار به چشم نمی خورد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات