مدیرعامل شرکت باران فرمین تدبیر بیان کرد

کیفیت بالای محصولات دندانپزشکی نقطه قوت آلمانی‌ها

کیفیت بالای محصولات دندانپزشکی نقطه قوت آلمانی‌ها

شرکت باران فرمین تدبیر، نماینده انحصاری شرکت آلمانی_لهستانی Olident در ایران، از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در زمینه واردات محصولات دندانپزشکی آغاز کرد. کارخانه این شرکت در هامبورگ آلمان واقع شده و تمام امور صادارت از لهستان انجام می‌گیرد.

خانم الهام سادات مظلومی، مدیرعامل شرکت باران فرمین تدبیر در گفت‌و‌گو با ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» هدف این شرکت را دستیابی به بازار دندانپزشکی می‌داند و تاکید دارد که این مجموعه با ارائه محصولات باکیفیت توانسته در مدت کوتاهی علاوه بر دستیابی به جایگاه قابل توجهی در بازار ایران، موفق به صادارت این محصولات به کشورهای افغانستان، عراق و ترکیه هم شود. ماحصل این مصاحبه از نظر خوانندگان ارجمند می‌گذرد.

چه عاملی باعث شد تا فعالیت در زمینه واردات محصولات دندانپزشکی را آغاز کنید؟

از سال ۱۳۹۲ وارد صنعت دندانپزشکی شدم. در ابتدا روی سیستم‌های ایمپلنت کار می‌کردم و نماینده انحصاری چندین شرکت ایتالیایی و کره‌جنوبی را مدیریت کردم، اما در ادامه با آموزش و جایگزینی شبکه فروش، کار خود را به صورت مستقل آغاز و فعالیت در زمینه کامپوزیت‌های دندانی که بیشتر کالای مصرفی دندانپزشکی هستند را انتخاب کردم.

با توجه به حضور اندک زنان در بازار لوازم پزشکی و دندانپزشکی و همچنین اشباع بازار کامپوزیت، رقابت بسیار سخت بوده، ولی به دلیل سابقه زندگی در آلمان و آگاهی از صنایع این کشور در زمینه دندانپزشکی و همچنین موارد مربوط به بازرگانی، مکاتبات و مذاکرات، تصمیم گرفتم تا در زمینه واردات محصولات مربوط به این رشته فعالیت کنم.

به منظور فعالیت گسترده در این بازار، چه برنامه‌هایی دارید؟

هدف اصلی ما حضور در بازار دندانپزشکی و ارائه محصولات باکیفیت است. بر اساس آمارهای موجود، هر کودک ۱۰ تا ۱۲ ساله، دو دندان پوسیده دارد که به مرور زمان این تعداد بیشتر خواهد شد و به درمان‌های پیچیده‌ای نیاز پیدا می‌کند، به همین دلیل تصمیم گرفتم که برند کامپوزیت را انتخاب کنم که جزو مراحل اولیه درمان بوده و علاوه بر مصرفی بودن و داشتن بازار متداول، تولید داخل نیز نداشت و چالش‌های وارداتی آن کمتر از ایمپلنت بود.

هم‌اکنون این محصول در داخل نیز تولید می‌شود. یکی از برنامه‌های مورد نظر ما، تولید کامپوزیت در کشور است تا هم در خروج ارز از کشور صرفه‌جویی شود و هم دسترسی پزشکان به این محصول آسان‌تر باشد. شایان ذکر است، با توجه به اینکه محصولات ما مصرفی هستند، شامل خدمات پس از فروش نمی‌شوند، ولی این شرکت تمام محصولات خود را ضمانت می‌کند.

کامپوزیت‌های وارداتی آلمان چه ویژگی‌هایی دارند؟

نقطه قوت محصولات آلمانی، اعتماد به این کشور در خصوص کیفیت بالای محصولات در زمینه دندانپزشکی است که همین امر باعث شده تا دندانپزشکان به انتخاب کامپوزیت آلمانی روی آورند. کامپوزیت از مواد رزینی ساخته می‌شود، فرمول ساخت آن کاملا محرمانه است و کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

کامپوزیت‌های کشورهای آلمان، سوئیس و آمریکا از کیفیت بالایی برخوردار هستند. ما از ارتباط با کشور آلمان بسیار راضی هستیم، چراکه این کشور حتی در روزهایی که ایران با بحران سیاسی روبه‌رو بود، با ما همکاری خوبی داشت.

البته باید به این نکته اشاره داشته باشم که بیشتر پزشکان به کامپوزیت‌های تولید داخل اعتماد ندارند و علاقه‌ای به استفاده از محصولات ساخت ایران در بازار احساس نمی‌شود، اما در آینده نزدیک امکان اینکه تولیدات ایرانی به دلیل حمایت از محصولات داخلی تحت لیسانس قرار بگیرند، بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، ۸۰ درصد از کلینیک‌های دندانپزشکی فعال در کشور، زیر نظر ارگان‌های دولتی هستند، بر همین اساس با فضای دید این نهادها کاملا آشنا هستیم. بعضی از این کلینیک‌ها همیشه از بهترین برندها استفاده می‌کنند و محدودیتی برای استفاده محصولات وارداتی ندارند.

در زمینه واردات محصولات با چه محدودیت‌هایی مواجه هستید؟

با توجه به اینکه تولیدات داخلی ما بسیار اندک است و کمتر از ۵ درصد از نیاز بازار را برطرف می‌کند، از سوی دولت، محدودیتی برای واردات نداریم، ولی متاسفانه بانک‌های کشور علم امور بازرگانی ندارند، به همین دلیل در بسیاری از مواقع ترخیص کالاها و دریافت کد ساتا، گاهی تا یک‌ماه به طول می‌انجامد، چون کارشناس مربوطه اصلا علم بازرگانی یا امور بین الملل را ندارد.

نوسانات و محدودیت‌های ارزی از دیگر مشکلات مربوط به واردات است که امیدوارم، مسئولان مربوطه به منظور رفع این معضلات، تدابیری اتخاذ کنند.

آیا تولید کامپوزیت در کشورمان به راحتی امکان‌پذیر است؟

با توجه به اینکه استفاده از یک کامپوزیت خوب باعث اعتبار یک دندانپزشک می‌شود، معمولا دندانپزشکان سعی می‌کنند، برای خدشه‌دار نشدن اعتبار خود از کامپوزیت‌های باکیفیت استفاده کنند. ناگفته نماند، به دلیل محرمانه بودن فرمولاسیون این محصولات، در حال حاضر دسترسی به روش ساخت آن بسیار سخت است.

البته برنامه‌هایی برای تولید داخلی را در نظر داریم، اما بازار آن همچنان در حال آزمایش است و استقبال دندانپزشکان از آن مشخص نیست. حتی اگر این ‌کار امکان‌پذیر هم باشد، باید در زمان مناسب و با توجه به پذیرش بازار انجام شود.

آیا کامپوزیت‌های تقلبی هم در بازار وجود دارد؟

این مساله بسیاری از نمایندگی‌های انحصاری را دچار چالش کرده است. به عنوان مثال، بانک مرکزی تخصیص ارز را به موقع انجام نمی‌دهد، به همین دلیل اجناس با تاخیر وارد کشور می‌شوند و واردکنندگان بازار خود را تا حدودی از دست داده‌اند، در چنین شرایطی اجناس قاچاق و بعضا بی‌کیفیت از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود که بازار را احاطه کرده است.

دولت هم امکان رسیدگی کامل به بازار واردات و نظارت بر آن را ندارد و یا در اولویتش نیست. البته به منظور جلوگیری از این اتفاق، اقداماتی از جمله درج برچسب اصالت کالا روی محصول انجام شده، اما متاسفانه راه‌هایی نیز برای حذف این مورد وجود دارد.

از سوی دیگر، برای دندانپزشکان و کلینیک‌های خصوصی، نبود این برچسب اهمیت چندانی ندارد. البته خوشبختانه وجود جنس تقلبی از برند وارداتی ما در بازار هنوز اتفاق نیفتاده و این مساله معمولا برای شرکت‌های قدیمی‌تر اتفاق می‌افتد، زیرا واردات اجناس تقلبی باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

همچنین شرکت آلمانی طرف قرارداد با شرکت باران فرمین تدبیر، اجازه ورود کالاهای قاچاق برند خود را به ایران نمی‌دهد. عدم نظارت کامل وزارت بهداشت نیز از عوامل ورود کالای قاچاق و بی‌کیفیت به کشور است.

آینده روابط تجاری میان ایران و آلمان را چگونه می‌بینید؟

بستگی به روابط سیاسی این دو کشور دارد. به نظر بنده، اگر شرکت‌های بزرگ آلمان فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را داشته باشند و خط تولید در کشور راه‌اندازی کنند، از طریق کشورمان می‌توانند بازار خاورمیانه را به دست آورند، چراکه ایران در زمینه پزشکی و دندانپزشکی در خاورمیانه جزو برترین‌ها است.

ما از نظر علم پزشکی و دندانپزشکی با اروپا در یک سطح و حتی گاهی بسیار بالاتر هستیم، اما به دلیل نبود امنیت سرمایه‌گذاری و عدم ثبات نرخ دلار و یورو، آن‌طور که باید فرصت اثبات آن را  پیدا نکرده‌ایم.

در پایان باید به این نکته اشاره داشته باشم که شرکت باران فرمین تدبیر امیدوار است، با ارائه محصولاتی با کیفیت و هم‌راستا با استانداردهای جهانی و همچنین جدیدترین محصولات، سهمی هر چند اندک در درمان هموطنان عزیزمان داشته باشد.

برگرفته از ماهنامه شماره ۸۹ دنیای سرمایه گذاری

پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات