بازارساز دهه فجر را گرامی می دارد؛

ثبات اجباری بازار ارز

بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز تمام توان خود را به کار گرفته است؛ در روزهای جاری نوسان زیادی در بازار ارز مشاهده نمی شود

بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز تمام توان خود را به کار گرفته است؛ در روزهای جاری نوسان زیادی در بازار ارز مشاهده نمی شود و همین امر باعث شده تا برخی از دلالان این طور ابراز عقیده کننده که بازارساز یعنی بانک مرکزی در روزهایی که جشن پیروزی های انقلاب اسلامی برگزار می شود، توان خود را برای ثابت نگهداشتن قیمت های بازار خرج می کند. بعد از چند روز تعطیلی بازار، با توجه به این دلار در روزهای سه شنبه و چهارشنبه روند صعود قیمت را تجربه کرده بود، کمان می رفت که اسکناس آمریکایی هفته را با افزایش نرخ شروع کند و برخی فعالان انتظار داشتند که به این واسطه، دلار در روز یکشنبه گران تر شود. اما فعالان بازار ارز می گویند که عرضه بازارساز در روز دوم هفته مانع از صعود دلار شد و جو تعادل به بازار بازگشت. در روز یکشنبه بانک مرکزی هم چنین بازار متشکل تبادل ارزی را هم راه اندازی کرد که این امر در ثبات بازار نقشی مهم ایفا کرد.
سکه‌بازان نیز در روز یکشنبه ( دیروز ) نتوانستند در بازار دلار نقش افرین باشند و خبری از خریدهای سنگین این گروه از معامله‌گران نبود به گفته تحلیلگران، بازار در دوران دهه فجر نوسان با اهمیتی را تجربه نکرده و این موضوع احتمالا به این معنی است که بازاراساز با عرضه ارز قصد دارد اجازه ندهد هیجانی به دلار سرایت کند.
البته گزارش های مرکز آمار ایران از وضعیت متغیرهای پولی آذرماه نگران کننده است و گویای آن است که سهم پول از نقدینگی در آذرماه افزایش پیدا کرده و در آخرین ماه پاییز به رکورد ده ساله رسیده است. در این باره نکته مهم آن است که افزایش سهم پول از نقدینگی برای بازارهایی که با افزایش تقاضا مواجه می شوند می تواند تورم را بیشتر از انتظار افزایش دهد.
علاوه بر آن رشد ماهانه پایه پولی و قرار گیری آن در محدوده ۵.۳ درصدی که بالاترین سطح در بازه زمانی نوزده ماهه است نگرانی از تورم را تشدید می‌کند. برآیند شرایط بالا از آن جهت نگران کننده است که اگر رکود در کنار اقدامات تورمی بانک مرکزی در همین سطوح گزارش شده باقی بماند بازارهایی مانند ارز را تحت فشار قرار میدهد و در شرایط کنونی بازار ارز می تواند یکی از اهداف اصلی این اهرم های تورمی برای حرکت رو به بالا باشد.
اجزای خطرناک نقدینگی برای تورم در حالی شتاب افزایشی گرفته است که بر اساس داده های شامخ اقتصادی رکود گریبانگیر اقتصاد کشور است و در نتیجه تولید کشور نمی تواند نقدینگی تورم زا را جذب بخش واقعی اقتصاد کند. علاوه بر آن بازار سرمایه به خاطر قیمت گذاری دستوری و ورود یکباره شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، به بازار سرمایه بی اعتماد شده ارزش معاملات خرد به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و مقدار زیادی از پول افراد حقیقی از بازار سهام ها خارج شده است. عرضه خودرو در بورس همان رویدادی بود که خواه نا خواه در کنترل تورم موثر بود از ورود نقدینگی به بازار ارز و سکه تا حدودی جلوگیری می کرد.
قیمت هایی که آرام گرفت
با این حال گمان می رود که قیمت های ارز در روزهای آینده هم نوسان شدیدی نداشته باشدو بر این پایه قیمت های لحظه در بازار تا زمان انتشار این خبر چنین بوده است:
انس طلا                     ۱,۸۷۱.۹۹                 دلار
مثقال طلا                  ۹۰,۳۱۰,۰۰۰            ریال
طلا ۱۸                       ۲۰,۸۴۰,۰۰۰            ریال
سکه تمام                  ۲۴۳,۵۱۰,۰۰۰          ریال
دلار                          ۴۳۵,۶۶۰                 ریال
یورو                          ۴۷۱۱۶۰                 ریال
پوند انگلیس              ۵۵۰۴۲۰                  ریال

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات