مثبت شدن مذاکرات ایران و دوستان

ریزش در کمین بازارها

بازارها در تهران ایستا شده است و با انچام رایزنی های دیپلماتیک در جاکارتا و تهران میان رئیسی با مقامات اندونزی و عمان گمان می رود که به ویژه در تهران پیام ها شنیده شده و معامله گران را در مورد چسبندگی قیمت ارز و طلا به نرخ های بالا، بی اعتماد کرده است.

بازارها در تهران ایستا شده است و با انچام رایزنی های دیپلماتیک در جاکارتا و تهران میان رئیسی با مقامات اندونزی و عمان گمان می رود که به ویژه در تهران پیام ها شنیده شده و معامله گران را در مورد چسبندگی قیمت ارز و طلا به نرخ های بالا، بی اعتماد کرده است. بدین ترتیب بود که در روزهای گذشته با ریزش قیمت دلار در بازار تهران، قیمت طلا و سکه هم با کاهش روبه‌رو شد. این ریزش بعد از آن روی داد که گفته شد پادشاه عمان در راه سفر به تهران است. عمان همیشه از دوستان نزدیک ایران به شمار می رفته و در نقاط مختلف برخی مشکلات کشورمان را حل کرده است. از جمله همین بار و پیش از ورود پادشاه عمان دیپلمات کشورمان که در بلژیک به اتهام های تروریستی در زندان بود، با یک امدادگر بلژیکی مبادله شد.

این نزدیکی البته در امور اقتصادی هم ممکن است مورد استفاده مقامات ایرانی قرار بگیرد و همین امر ناظران اقتصادی را در این باره که مراوداتی از این دست احتمالا گشایش هایی اقتصادی به نفع ایران رقم خواهد زد را آگاه کرده است. بر همین اساس در روزهای گذشته قیمت طلا و سکه در بازار تهران یک کانال سقوط کرد، این کاهش، همزمان با ریزش قیمت دلار روی داد. برخی رسانه پس از این کاهش تیتر زدند که خریداران از بازار طلا و ارز فرار کردند. اما امروز دوشنبه دوباره آرامش به بازار ها بازگشت و اندکی قیمت ها افزایشی شد.

از بازار چه خبر 

معامله گران ارشد بازار طلا ابراز عقیده می کنند که انتشار خبرهای مثبت سیاسی و ورود پادشاه عمان، بازار ارز ایران را وارد فاز ریزشی کرد و هر دلار آمریکا را تا ۳۰۰ تومان پایین آورد. به همین دلیل دلار به قیمت ۵۱ هزار و ۵۱۲ تومان معامله شد. برخی معامله گران می گویند کاهش قیمت‌ها و احتمال وقوع توافق هایی میان ایران و غرب باعث شده که خریداران از خرید دلار دست نگه دارند، چراکه با سفر پادشاه عمان دوباره گمانه‌زنی‌ها درمورد برجام هم شروع شد. اگر واقعا سلطان عمان پیام آمریکا به ایران را آورده باشد و با این پیام، دو طرف به مذاکرات برگردند دلار با انتشار خبرهای مثبت برجامی، ظرفیت ریزش تا زیر کانال ۵۰ هزار تومان را نیز دارد.

با این حال امروز دوشنبه دلار دوباره رشد کرد و با ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش، به کانال ۵۲ هزار تومان نزدیک شد. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که بازار در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها بود. به موازات درجا زدن قیمت دلار در یک محدوده معین، قیمت طلا و سکه هم در محدوده روزهای گذشته در نوسان بود. از سوی دیگر قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا امروز با افزایش ۸۲ تومانی در سطح بی‌سابقه ۴۲ هزار و ۵۸۴ تومان از ابتدای امسال قرار گرفته است. قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش حدود ۹۰ تومانی در سطح عدد ۴۲ هزار و ۵۸۴ تومان قرار گرفته است. همچنین قیمت یورو در این مرکز رقم ۴۵ هزار و ۶۹۲ تومان را نشان می‌دهد که نسبت به روز قبل حدود ۹۰ تومان افزایش یافته است.

قیمت طلا هم کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی را ترک کرد و به گرمی دو میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. قیمت سکه امامی هم ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شد که تنها یک گام تا کانال بالاتر فاصله دارد. قیمت سکه بهار آزادی ۲۷ میلیون و ۶۸۶ هزار تومان شد. هر قطعه سکه امامی در بازار ۳۰ میلیون و ۶۳۷ هزار تومان قیمت دارد. قیمت ربع سکه هم روند افزایشی خود را حفظ کرد و به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. تنها سکه‌ای که کاهش قیمت داشت نیم سکه بود که قیمت آن به ۱۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید که البته کاهشی بسیار اندک داشت. نرخ سکه گرمی هم ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید.  قیمت طلای جهانی برای سومین هفته متوالی کاهش یافت و با رسیدن به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو ماه گذشته به حوالی یک هزار و ۹۴۰ دلار معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران به زیر کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رفته است.  هم‌اکنون هر گرم طلای ۱۸عیار ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان قیمت دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در شرایط فعلی خریدار سکه در بازار تقریبا کمیاب شده و فلز زرد رنگ داخلی جذابیت خود را تا حدودی از دست داده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات